De brochure
die
Jenna had opgestuurd, was gedurende enkele
weken bedolven
geraakt tussen
de Artsenkranten, de Specialist,
het Tijdschrift
voor Geneeskunde
en de omzendbrieven van
Chris De
Coster.
Toen
ik plots de gigantische explosie
in het zevende melkwegstelsel
in de gaten kreeg, werd ik meegevoerd in een wereld van science fiction en onbeperkte ruimte.
Onbeperkt
budget ook want de uitnodiging van Jenna
sloeg alleen op het voorrecht te mogen deelnemen en niet op de vliegreis en verblijfskosten.
Anderzijds voelde ik me welkom toen er in het Epic-heelal
een paar planeten werden aangeduid waar ik zou kunnen discussiëren met
degenen die het ruimtevaartschip al hadden gekocht.
Nadat
ongeveer een jaar geleden de firma CGK had gedreigd om zijn elektronisch patiëntendossier
in België af te voeren, hadden we met een twintigtal ziekenhuizen
hard onderhandeld
om het systeem in de lucht te houden zodat we tijd kregen om naar iets nieuws uit te kijken.
We
hadden moeten slikken dat C2M en compagnie tot drie à vier keer duurder werden
en dat de
"à la carte"
werking zou
moeten worden
gestroomlijnd tot
een standaardmenu
voor alle ziekenhuizen.
We
slaagden
erin voldoende hospitalen
aan boord te houden om het project “feasable” te houden en we verdeelden de financiële lasten
zoals het in goede families gebeurt.
We
richtten
democratisch een
algemene vergadering
en een stuurgroep op om samen met CGK de prioriteiten in
het beleid met betrekking tot het
EPD aan te sturen.
Iedereen kreeg
hetzelfde contract: een klein boekje waarbij de juristen alle eventualiteiten hadden
afgedekt zodat
iedereen content
was met een vals gevoel van zekerheid.
Toen
sommigen onder
ons op Himss bij een plaatselijke demo
de supersonische
Epic-trein
hadden zien passeren, begrepen we dat we met C2M nog enkele lichtjaren verwijderd
waren van de Amerikaanse
zon zowel in functionaliteit
als in prijs.
Op hetzelfde
moment was er in Vlaanderen het
Nexuz-initiatief
geboren waarbij een
aantal ziekenhuizen
rond de UZ Leuven hadden geopteerd
voor één
gemeenschappelijk medisch dossier
onder de auspiciën van de dienst Informatica Gasthuisberg.
Vanuit het
UZ Gent was een "request for
information"
uitgestuurd samen
met een kleine 20 ziekenhuizen om
te komen tot een gemeenschappelijke keuze
voor een EPD.
Het
was meer en meer duidelijk
geworden dat
in een klein
land als België of zeg maar Vlaanderen, grote EPD projecten zeker binnen een klein regionaal ziekenhuis
een groot risico inhielden
of onbetaalbaar
waren.
Vanuit
Zorgnet werd begin 2013 het voortouw
genomen om een coördinatie op
te zetten waarbij groepsgewijze
initiatieven zouden
worden gefaciliteerd
en ondersteund.
Men wou evolueren naar een meer stabiel EPD-landschap met slechts enkele vendors met als klant een grote groep van ziekenhuizen.
Enerzijds werd
een overleg
met de overheid opgestart
met betrekking tot criteria
waaraan een
EPD zou moeten worden voldoen (en met de vraag naar de gepaste financiering) en anderzijds werden
de criteria uitgewerkt om
EPD leveranciers
en initiatieven
te evalueren.
In
eerste fase
zou worden
gepeild naar
de behoefte van de ziekenhuizen op
het vlak van functionaliteit, infrastructuur,
wijze
van implementatie, saemnwerkingsmodel en kostprijs.
Daarnaast
was het
de bedoeling
om op een systematische
wijze de leveranciersmarkt
te evalueren
niet alleen
op basis van hun
product maar
ook met
betrekking tot kennis en ervaring, stabiliteit, adaptatie aan de Belgische situatie, referenties, het vermogen om groepsgewijs te
implementeren en
hun strategie.
In die optiek was ik als een levende satelliet de ruimte in geschoten om het Epic-zonnestelsel te gaan verkennen.
In die optiek was ik als een levende satelliet de ruimte in geschoten om het Epic-zonnestelsel te gaan verkennen.
Epic’s
“Space Center”
was gelegen in Verona, een randstad
van Madison
dat op zijn
beurt tussen
twee meren de hoofdstad was van de staat Wisconsin.
Maandagavond
was ik via Chicago in
Madison geland
waar ik om 6h pm
zou participeren
aan de intergalactische welkomstreceptie.
Het
Epi(c-c)entrum was redelijk afgelegen als
een majestueus
complex ingeplant
in een heuvelig landschap
in de omgeving van Verona.
Tientallen personeelsleden-vrijwilligers regelden
het taxi-
en busverkeer
op het stratencomplex van het domein en er waren
golfcaddies ingehuurd
om de afstanden tussen
de gebouwen te overbruggen.
Er was
voor de gelegenheid een
(g)astronomisch
grote witte tent opgesteld en aan de achterzijde van
het hoofdgebouw kon je een beat-jazz orkest vermoeden.
Ik vroeg aan Epic-medewerkers waar de receptie was en ik werd van Venus naar Pluto gestuurd maar
een klein uur later moest ik onverrichter zake met
de bus naar mijn hotel terugkeren. Zelfs in het heelal kon men verloren lopen.
Maar in de loop van de volgende
dagen zou een steeds fellere zon zorgen voor warmte, duidelijkheid en kleur en ik kwam
onder de indruk van de feilloze organisatie en de gastvrijheid van het Epic
team.
Op de bus onderbrak
ik de gossip roddels
van twee madammen op de eerste rij om te vragen
welke ervaring
ze met Epic hadden
gehad.
Ik moest
eerst vertellen
dat ik van de andere kant van de wereld kwam en geen user
was maar een prospect, voor ze me met een zucht vertelden over
hun big
bang. "Kosten zijn hoe dan ook een issue" zeiden
ze "maar
u kunt ze beter upfront nemen dan extended.
Het aantal ziekenhuiseigen implementators
die Epic voorstelt, zijn
echt minima
en wij hebben consultants moeten inhuren
om onze milestones te halen maar we hebben ze wel gehaald!".
Een ziekenhuis van 600 bedden
en een vijftiental poliklinieken, beschikte over een
ploeg van 120 informatici
waarvan de meesten toch wel op één of andere manier met het EPD bezig waren.
Ik zei
dat ik directeur was van een regionaal ziekenhuis in de rand van Brussel, dat we 350 bedden hadden en recent onze personeelsformatie
voor informatica
hadden uitgebreid
tot zeven voltijds equivalenten.
Dinsdag
om halfacht 's morgens stroomden
we met bussen toe in front van een soort rotsachtig monument.
Gelukkig was
ik niet de enige bij wie toeristische reflexen
de kop opstaken want er waren nog deelnemers die foto's maakten van
deze site die zijn geheim nog niet scheen te hebben prijsgegeven.
In de
gigantische ontvangstruimte
namen smartphones en 3G de hele
meute op sleeptouw om hen te connecteren galaxy-wide.
Paradoxaal waren
gsm en 3G instabiel en
het duurde enkele mislukte telefoons en twee verkeerde locaties
voor ik
Jenna en Jeroen de hand kon schudden in de grote ruimte met het
blauwe tapijt.
Conform Epic-policy was ze eerst
actief geweest in het implementatiesysteem voor ze naar de sales overstapte,
eerst in de VS, sinds 2 jaar in Den Bosch.
Jeroen was
opgeleid als verpleegkundige in
Leiden, had
zes jaar gewerkt bij de Nederlandse marine
en was een tweetal jaar actief geweest op een
spoedgevallendienst in Gouda voor hij in 2011 bij Epic begon.
Jenna
mompelde iets
over een “Steve Jobs”-achtige vertoning
en leidde mij binnen in een reusachtig auditorium
met drie reuzeschermen en
zonder één
pilaar.
In de
loop van het volgende half uur werden de 11.000 plaatsen volledig benomen
terwijl de 6000 medewerkers
verondersteld werden
de show op scherm te volgen in een andere ruimte.
Jenna
vertelde me dat Judy, "la dame fondateur", in de jaren zeventig
software had ontwikkeld voor een ziekenhuis waarbij ze het idee had ontwikkeld
van een electronisch patiëntendossier op het moment dat de PC nog niet bestond.
In
1979 had ze Epic opgericht als een onafhankelijk firma in Madison om in 2006 te
verhuizen naar de megacampus in Verona.
Omdat
het nieuwe auditorium in hoogbouw de rustieke inplanting van de site zou
verstoren,werd door Judy opdracht gegeven om het uit te graven in een stuk rotsgrond
aan de achterzijde van het complex.
Zo
werd Deep Space geboren als een soort ondergronds Colloseum waarbij het
auditorium het inspirerend thema werd van deze users meeting.
Onder
bijna kosmisch gedruis kwam Judy verkleed binnengevlogen om de key
points te proclameren van deze meeting en toelichting te geven bij de recente
en toekomstige evoluties van het bedrijf.
Het
accent lag niet in de eerste plaats op technologie maar de missie van Epic was
duidelijk ge-upgrade naar quality of care, connection en vooral learning in de
eerste plaats voor de professionals zelf.
Ze
gaf enkele voorbeelden hoe ze hun enorme database met klinische gegevens
gebruikten voor beleidsinformatie en benchmarking en hoe ze met "Epic
Earth" communicatieplatforms wilden creëren tussen hospitalen en
verstrekkers.
Ze toonde aan dat Epic massief bleef investeren in R&D en dat ze het grootste deel van de "Himss stage 6 en 7" ziekenhuizen in portefeuille hadden.
Ze toonde aan dat Epic massief bleef investeren in R&D en dat ze het grootste deel van de "Himss stage 6 en 7" ziekenhuizen in portefeuille hadden.
Voor ze van het podium verdween, liet supernova Judy het architectenteam aan het woord dat Deep Space had gedesigned en geconstrueerd.
Het
tweede deel startte met een teleconsultatie
voor een kindje met koorts dat even later wegreed met ET
op haar stuur.
Er werd een afspraak geregeld in de "Alien Clinic" waar zeer gesofistikeerde technologie werd gebruikt voor diagnose en behandeling van buitenaardse wezens.
Er werd een afspraak geregeld in de "Alien Clinic" waar zeer gesofistikeerde technologie werd gebruikt voor diagnose en behandeling van buitenaardse wezens.
Regelmatig
werd via een hologramsimulatie een expert op het podium getoverd die getuigde over de “added
value” in zijn ziekenhuis van de nieuwste Epic-snufjes.
Als
marketing messages
dienen te worden verpakt in een weergaloze show,
professioneel gefinetuned tot in
de kleinste pixel van
een scherm dat op rij 200 nog leesbaar was, als informatie moet landen als een beeldverhaal waar
humor wordt gebruikt als zout en peper om de lekkernij te kruiden,
als het noodzakelijk is dat één keer per jaar 9000 klanten en 6000 medewerkers
een kick-gevoel
krijgen dat ze met de juiste dingen bezig zijn, dan verdiende deze show
de grootste onderscheiding. Ook al had het hele gebeuren een groot Club Med-gehalte, toch was de vernietigende
kritiek van de Friese delegatie aan het adres van Jeroen wat brutaal en onverdiend.
We waren
getuige geweest
van het credo
en het gloria van een zeer succesvolle organisatie
die het kyrie voorlopig
niet in zijn repertoire
hoefde
op te
nemen.
Jeroen en ik namen voorlopig afscheid van Jenna die ons prompt weer inhaalde in gezelschap van een belangrijk man die ze absoluut aan mij wou voorstellen: zijn naam was Jason en hij werkte voor een “Standard&Poor's"-achtige organisatie die ratings uitdeelde aan software-ontwikkelaars op basis van enquêtes bij klanten.
Hij was
geïnteresseerd in
ons Vlaams project om een survey
te doen van een aantal systemen en stelde een telephone call voor om informatie uit te wisselen.
"Niet
betalend! ", zei Jeroen achteraf, “dan moet hij wel zeer geïnteresseerd zijn
in wat jullie doen.”
De afspraak
met Jenna, Jeroen en een zekere Sarah was duidelijk bedoeld om onze intenties te leren kennen met betrekking tot de Belgische situatie.
Ik vertelde
hen over onze Vlaamse queeste op zoek naar het ideale EPD en legde hierbij de nadruk op het collaboratief model dat we beoogden. Jenna had vroeger aangegeven
dat Epic
niet geïnteresseerd
was in dit soort schaalvergrotingsinitiatieven en dat ze ook wel bereid waren om slechts één
ziekenhuis in
een land te implementeren
zoals in Zuid-Afrika.
In de
figuur van Sarah was er nu wel een belangrijke interesse
in onze aanpak want deze Epic-medewerkster had
precies als "core opdracht" het
faciliteren van
samenwerking tussen
ziekenhuizen en
health care systemen.
Ze
verwees naar hun "Community Connect Strategy" waarbij ze het onderscheid
tussen een verschillende vormen
van samenwerking.
Meestal ging het over de integratie
van ambulante praktijken en kleine centra binnen een zogenaamd geïntegreerd health
care systeem onder Epic-vlag.
In andere gevallen ging om strategisch
samenwerking of fusie van ziekenhuizen binnen een regionale context of het sharen
van Epic tussen ziekenhuizen op grote afstand. In het laatste geval werd vaak
ook de medische praktijkvoering (deels) getransplanteerd of was het een element
in branding.
De internationale netwerking stond nog
in zijn kinderschoenen met implementaties in Dubai, Singapore, Zuid-Afrika,
England (Cambridge) en verschillende ziekenhuizen in Nederland.
Het
werd duidelijk
dat een samenwerking tussen
Epic
en een uniek aanspreekpunt
als vertegenwoordiger van een 10/15-tal
ziekenhuizen , een interessante piste
kon zijn.
Hoe
dit
aanspreekpunt er
dan precies
moest uitzien,
was op dat moment niet aan de orde doch het moest wel duidelijk zijn dat een dergelijke
inspanning van
een aantal ziekenhuizen om
samen hun behoeften en keuzes op elkaar af te stemmen, een belangrijk prijseffect
moest genereren.
Jenna
gaf aan dat hun pricing uiteraard
volume-gevoelig was doch
zeker niet lineair en dat een dergelijke constructie
voor alle partijen duidelijk
voordelen bood.
Ze gaf
trouwens toe
dat een Epic-implementatie
in een
geïsoleerd ziekenhuis
van minder dan 500 bedden qua opzet en kost niet realistisch was.
Ik
gaf aan dat het de intentie was voldoende Vlaamse
ziekenhuizen overtuigd
te krijgen om samen te gaan voor een minimumset aan EPD-functionaliteiten
doch waarbij
realistisch gezien
departementele deelsystemen zoals
labo, radiologie en specifieke klinische
systemen zouden
moeten gekoppeld
worden.
Het
voordeel was
wel,
wanneer men
met een
groep van ziekenhuizen werkte,
dat heel wat koppelingen
éénmalig generiek
zouden kunnen
worden doorgevoerd
zoals bijvoorbeeld met het labosysteem waarbij 90% van de ziekenhuizen vandaag werkt met Glims.
Dit
bracht ons
bij patiëntenadministratie/facturatie waarbij ik aangaf dat dit voor de Vlaamse ziekenhuizen een
belangrijke prioriteit
was. Ik verwees naar de moeilijkheden in
een ziekenhuis
met facturatie
en de verwisseling van
patiëntengegevens waardoor het vertrouwen in de betreffende EPD-leverancier helemaal
was zoekgeraakt. Het was aan hen om hierover een strategische beslissing
te nemen doch
in realistische termen
daarbij niet
vergetend
dat de marktleider
in facturatie
zich situeerde
binnen een concurrerende softwaregroep die ook EPD in portefeuille had.
Toen ik aangaf
dat ik had horen
zeggen dat de kern van een programmatie
nog geschreven was op mumps, bleek dit voor hen een dooddoener
waarmee hun
concurrenten al
jarenlang hun
reputatie trachten
onderuit te halen. Jenna gaf een niet technische
uitleg die ik niet kon ontkrachten
maar ook niet helemaal verstond. In
verdere contacten
zouden ze hun technische
expert meebrengen
die dit
punt zou uitklaren.
Intussen was
de
voorziene
tijd voor de rondleiding bijna opgebruikt maar toch maakten Jenna, Jeroen en ik nog een ommetje binnen een labyrint dat achteraf gezien slechts één van de drie
campussen bleek
te zijn.
De gemiddelde
leeftijd van de medewerkers was 31 jaar en je kon de informele" learning culture"
in het gebouw voelen hangen.
"Wij zoeken de beste ontwikkelaars in
competitie met
Microsoft, Apple en Google", gaf Jenna aan waarmee meteen duidelijk
werd waar Epic zich wenste te positioneren.
"We hebben liefst dat ze bij ons komen onmiddellijk na hun studies zodat ze ondergedompeld
worden in de bedrijfscultuur
van Epic ", voegde
ze eraan
toe.
De
gangen, de openbare plaatsen
en vergaderzalen
waren ingericht
en gedecoreerd
volgens een bepaald
thema.
Zo wandelden we
via Central Station
door de jungle
van Indiana Jones, we liepen door de straten van New York en de Belgische vlag was op de muur geschilderd
speciaal om mij een plezier te doen (ook al klopte de volgorde van de kleuren niet helemaal).
Even had
ik een
“Las Vegas” gevoel
maar kitscherig kon
je de inrichting van deze gebouwen niet noemen,
integendeel : soms was het design verrassend fris en het gaf je het gevoel deel te nemen aan een uniek experiment.
Opvallend
was hun keuze om individuele burelen te voorzien voor hun medewerkers : het was
duurder maar de productiviteit was 20% hoger, hadden studies uitgewezen.
Van de 377 sessies heb ik er maar 5
gevolgd. Het overgrote deel was bestemd voor gevorderde of beginnende Epic-users
en slechts een klein aantal stond open voor Epic-analfabeten zoals ik.
Medewerkers van een groot universitair ziekenhuis vertelden hoe zij het gebruik van "MyChart"
(het dossier voor persoonlijk
gebruik door de patiënt) hadden uitgebouwd en geoptimaliseerd in
de loop van de laatste 10 jaar.
Faciliterende factoren waren een eenvoudige en gebruiksvriendelijke
activatie, een uitnodigende
welkomstbrief,
motivering en ondersteuning vanwege
de artsen en verplegend personeel en
directe meerwaarde
bijvoorbeeld door
het beschikbaar
stellen van laboresultaten of
een synthese van het consultatiegesprek.
Bijna alle medische gegevens
werden voor de patiënt ter beschikking gesteld
behalve de psychiatrische nota's
want dit
was bij wet verboden.
In
een discussieforum
werden ervaringen
uitgewisseld over
de implementatie
van het Epic-EPD over de grenzen van ziekenhuizen en ambulante praktijken
heen.
Deze evolutie werd nog versterkt doordat meer en meer huisartsen en specialisten voor
ziekenhuizen gingen
werken :
waar in 2000 nog 57% zelfstandig was,
bleek dit heden ten dage gereduceerd
tot 36%.
Bovendien waren
er incentives
vanuit de overheid (meaningful use) voor een betere informatiedoorstroming van medische gegevens en een meer rationele evidence based praxis met kwaliteitsverhoging en kostenbesparing.
De spreker
verwachtte ook
een toename
van copayment of remgeld (nu 25%) naar 40% in de loop van de volgende jaren.
Rond
dit thema had Jenna
ook een sessie georganiseerd
met een cio van een "Independent
Physicians Clinic", voor de helft huisartsen en voor de helft geneesheer
specialisten.
De dokters hadden
zelf het initiatief genomen
om Epic
voor hun
praktijk te
implementeren en
twee jaar later was het regionaal ziekenhuis
van een tweehonderdtal
bedden hen
hierin gevolgd
binnen een volledig geïntegreerde
constellatie : er was één
patiënt, één dossier, één EPD, één database en een gemeenschappelijke
sturing met
vertegenwoordigers van de artsengroep en het ziekenhuis in een paritaire verhouding.
Op dit ogenblik waren onderhandelingen
bezig om ook enkele andere kleine ziekenhuizen in
het project
te betrekken. Ik leerde dat "critical
access" de benaming is voor een ziekenhuisje van
een twintigtal
bedde, een
begrip uit een ander zonnestelsel.
Verrassend was zijn statement dat de return on investment van de investering in
Epic positief was. De meerderheid van
Epic-people
in de zaal
had hiervoor
een verklaring
kunnen zijn
maar toen bleek dat de doorgerekende
kosten voor
centrale diensten
aan de geneesheren gedaald
waren, werd
het verhaal
geloofwaardiger.
Het ging
over het afschaffen van
het archief, het verminderen van
handling bij
afspraken en
orders en een verbeterde facturatie.
De ROI
hield nog geen rekening met de invoering door
de overheid van meaningful use waarbij het delen van zorginformatie
tussen ziekenhuizen
en verschillende
verstrekkers financieel
werd beloond
en waarbij een meer evidenced
based utilisatie van zorgdiagnostiek
en therapie
een bonus kan opleveren. Sinds de invoering
van Accountable
Care Act kon men immers
een financiële
bonus krijgen
(en later een penalisatie als men niet meedeed) voor een betere kwaliteit van zorg en een verhoogde efficiëntie.
Besparingen die hiervan het gevolg waren, werden "share savings" tussen de buyer
(overheid of
verzekering)
en de betrokken zorgverstrekkers
of organisaties.
Om dit
te realiseren
was zeer specifieke beleidsinformatie
noodzakelijk met
betrekking tot de zorgprocessen wat met een Epic-dossier sterk werd gefaciliteerd.
Rond 5h pm die tweede dag mochten we in een rij van meer dan 200 man aanschuiven voor
het
Supernovadinner
in de grote tent.
We besloten
de file aan ons te laten voorbijgaan
en ik werd voorgesteld
aan de Nederlandse delegatie
met vertegenwoordigers
van het Spaarneziekenhuis
in Heemstede (de eerste Epic-implementatie in Europa, zeiden ze) en het Lucas Andreas ziekenhuis
in Amsterdam.
Wat
later at ik dan toch kreeft, biefstuk en cola met
tevreden Nederlandse
klanten die op
hun beurt in een fusieproces betrokken
waren waarbij
Epic
zich als een virus verder kon verspreiden binnen
de Nederlandse
ziekenhuisweefsel.
Voor het Universitair Ziekenhuis van Nijmegen was voor binnen enkele weken de big bang gepland en ook met een ander Nederlands universitair ziekenhuis waren er vergaande onderhandelingen..
Tot
ieders verrassing
had het Universitair Ziekenhuis van Groningen recent gekozen
voor Soarian
van Siemens.
De
delegatie
van de Nederlandse ziekenhuizen
bestond zowel
uit bestuurders
als artsen als verpleegkundigen
als informatici
en de Epic Users Meeting
was een vaste afspraak in hun
agenda geworden.
Anderzijds moesten
ze wel toegeven dat heel wat opleidingen
die zijzelf
en hun
medewerkers hier
hadden genoten, evengoed in Nederland konden doorgaan
zeker als de Supernova
Epic ook in onze contreien
in volume zou blijven toenemen.
Woensdagochtend zat er opnieuw 11.000
mensen om zich te laten zegenen met alle nieuws dat vanuit de ruimte op de aarde neerdaalde.
Bij elke
nieuwigheid werd
geapplaudisseerd wat me een beetje vreemd overkwam
maar misschien
stond ik te weinig stil bij het feit dat medewerkers
na een jaar ontwikkeling
wel een applausje konden
smaken van 9000 klanten die vanuit honderden planeten
naar de zon waren afgezakt.
Belangrijkste trends waren de analyses en rapporten ter ondersteuning
van meaningful use, een groot aantal nieuwe functionaliteiten
voor smartphone, het connecteren van ziekenhuizen
onderling en
met ambulante
praktijken,
de verdere ontwikkeling van
het datawarehouseplatform
en vooral heel wat klinische toepassingen die
samen met de betreffende specialisten waren
opgezet.
De technologiegoeroe
vertelde dat
een Epic-ziekenhuis
gisteren een
idee
had opgepikt van een ander ziekenhuis en het die morgen al had geïmplementeerd.
Het leek een sterk verhaal op zijn Amerikaans maar
dat kennis hier als ontelbare asteroïden
tussen de planeten rondcirculeert, is beslist geen overstatement.
In een workshop bracht een medewerker van een Universitair Ziekenhuis aan de Westkust, in ijltempo een verhaal over de nood aan coördinatie van beleidsinformatie naar
aanleiding van de invoering van Epic.
Ze was vol lof voor de mogelijkheden van
hun klinisch
georiënteerd datawarehouse
dat vooral
gebruikt werd
voor operationele
online beleidsinformatie en clinical decision support. De
meer
"long term"beleidsinformatie
was gebaseerd
op een Business-Objects DW.
Ze pleitte voor een éénduidige structuur en procedures voor het genereren en rapporteren van
beleidsinformatie, liefst gecentraliseerd in
de cel waar
ze verantwoordelijk voor
was en die een zestal analisten
omvatte.
In een
meer technische
sessie werd
door Epic-mensen
de ontwikkeling, de actuele status
en de vooruitzichten van
hun datawarehousesysteem
Cogito (ergo sum)
omstandig toegelicht.
Een deel
van het Epicjargon begon langzamerhand
te landen
in mijn hersenschors en
ik begreep dat men gestart was met een combinatie van
patiëntengegevens, klinische en financiële data. De ontwikkeling
was voornamelijk
gericht op Epic-eigen data.
Wel was
het zo dat voor deze integratie
maximale effort werd gevraagd van
de klant of de betrokken leverancier
om de gegevens te importeren tenzij
het om een koppeling zou gaan die door veel ziekenhuizen
werd gevraagd.
Het was
een bescheiden maar sterk verhaal waarbij
men oog had voor bestaande beleidsrapportering
en functionaliteiten
die nog niet waren voorzien.
's avonds was
ik met enkele Amerikaanse
klanten en een delegatie van een Belgisch universitair ziekenhuis uitgenodigd
in een
restaurant in
downtown Madison.
Het had
niets van een gastronomisch
bacchanaal waarop
we als dokters in vroegere tijden door firma's werden uitgenodigd,
maar het was correct en gezellig.
De CIO van het UZ was geflankeerd door twee artsen en een verpleegkundig kaderverantwoordelijke.
Voor hem was het duidelijk dat het zelf ontwikkeld EPD end of life aan het geraken was
Lokale Belgische spelers konden volgens hem niet voldoen aan hun vereisten en van de buitenlandse spelers had Epic volgens hem het meest overtuigend verhaal.
Lokale Belgische spelers konden volgens hem niet voldoen aan hun vereisten en van de buitenlandse spelers had Epic volgens hem het meest overtuigend verhaal.
Een
oplossing moest
worden gezocht
voor het apotheekgebeuren waarbij men
garanties wou
voor de medicatiedatabase die
door Infohos
werd onderhouden en ook
voor medische registratie en facturatie dienden nog concrete piste te worden
uitgewerkt.
Prijzen waren voor Belgische normen hoog in de sky maar eens te meer bleek uit zijn verhaal dat de
gap tussen kosten en added
value minder groot was dan vermoed.
Er was
de substitutie
van bestaande
systemen, de aanschaf van nieuwe functionaliteiten die
men anders ook moest aankopen, de enorme
potentiële performantie-
in kwaliteitsverhoging
van de zorgprocessen en niet te vergeten: de bijna onkreukbare
reputatie van
Epic : nog geen enkele klant hadden
ze verloren tenzij
in een acquisitie door
een ander ziekenhuis,
men had nog geen enkele mislukte
implementatie,
nog geen enkele strategische "withdrawal" uit één of andere regio en hun groeicurve was om van te duizelen.
We kenden
dit refreintje
al van buiten maar ik had in deze dagen nog geen enkele aanwijzing gevonden
die
het tegensprak.
Het
was alsof het heelal zich samentrok tot een klomp aarde en sciencefiction
terug werd gekatapulteerd naar
het boerenleven
van onze voorouders.
De
boerderij was
het thema van de tweede Epic-campus
en ze was als een U-vorm gebouwd rond een centrale vijver.
Het
design was geïnspireerd
door thematieken
als de schuur, de paardenstal, tuingewassen en zebra's die in het thema wat verloren gelopen
waren.
Het
gebouw straalde
rust en sereniteit uit terwijl de burelen van binnen in niets verschilden
van een
werkplek zoals
we ze
kennen.
Ik begreep
dat het thema een wegwijzer was naar de ecologische gedachte, verder geconcretiseerd
in een echte boerderij enkele honderden
meters verderop, de netheid van het terrein, de keuze van de voeding (geen frisdranken) de groene omgeving en ook het feit alle energie voor de campus werd gewonnen vanuit zonnepanelen
en windmolens
onder Epicbeheer.
Het was
deze tegenstelling
tussen het ambitieuze wat megalomane Galaxie-verhaal
en de meer bescheiden, zorgzame,
groene cultuur
van de boerderij die in mijn ogen de identiteit van Epic
belichaamde.
Jeroen
had me verteld over de zorgvuldige selectie van de medewerkers, de
stimulerende omgeving en
de collegiale houding naar hun concurrenten. Zo hadden ze, in tegenstelling tot hun concurrenten niet de gewoonte te procederen wanneer
ze een tender voor een ziekenhuis verloren .
Verder was de hele congresorganisatie
niet toevertrouwd aan een professioneel evenementenbureau maar het werd
gerealiseerd en gedragen door enthousiaste Epicvrijwilligers
Ik
had in eerste instantie verwezen naar haar optreden als heks de dag voordien maar ze bleek zich te hebben vermomd
als Avatar.
Ik had destijds die film nooit willen
zien omdat het de duurste uit de geschiedenis was.
Ik herstelde snel
van deze lapsus door aan te geven dat ik “impressed” was door wat ik hier te zien kreeg en dat er in België nog geen enkele Epic
implementatie was maar dat Jenna ervoor ging zorgen dat daar verandering
in kwam.
Ik sprak
mijn bewondering
uit voor haar aandacht voor kunst als hefboom voor het stimuleren van creativiteit.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten