“By the old Moulmein
Pagoda
lookin’ eastward to the
sea
There’s a Burma girl
a-settin’
and I know she thinks
o’ me
For the wind is in the
palm-trees
and the temple-bells
they say
“Come you back, you British
soldier
come you back to
Mandalay!”
fluisterde
de Britse schrijver Rudyard Kipling “La Dame” toe toen de Paukan aanmeerde in
Mandalay.
“En Suu,
heimwee naar de Britten?”, vroeg de journalist schertsend.
“Misschien
wel”, klonk het onverwacht : “Toen de Britten de leiders van de Thakin-beweging
in 1940 wilden arresteren, vluchtte mijn vader naar China.
Daar werd
hij door het Japans bezettingsleger opgepakt en naar Tokio overgebracht en hij
sloot vervolgens een overeenkomst met de Japanners voor de gezamenlijke strijd
tegen de Britse overheersers.
In 1941
keerde hij terug naar Birma en smokkelde een kleine groep aanhangers het land
uit. De 30 kameraden, zoals ze later bekend werden, vertrokken naar het zuiden
van China waar ze van de Japanners een militaire training kregen.
Ze
stichtten het Birmese Independence Army (BIA) dat in 1942 Birma binnenviel.
Aan het
eind van de oorlog sloot mijn vader zich aan bij de geallieerden en na de
oorlog werd hij de leider van een voorlopige regering die het land naar
onafhankelijkheid moest leiden voor hij op 17 juli 1947 door een aanslag om het
leven kwam.
Mijn
vader heeft altijd tegen de Britten gevochten maar uiteindelijk onderhandelde
hij een akkoord over onafhankelijkheid dat werd gerespecteerd.
Als ik
vandaag heimwee heb naar de Britten dan is dat naar het land waar ik heb
gewoond en gestudeerd, mijn kinderen ter wereld bracht en vooral naar mijn
overleden echtgenoot die ik verschrikkelijk mis.
Alleen
zijn bijgeloof heeft hem de das omgedaan. Een waarzegster had gezegd dat ik na
mijn terugkomst in Birma wel snel weer naar Engeland zou vertrekken als hij het
volk tevreden kon houden en verkiezingen organiseerde.
Toen ik
na onze overwinning in 1988 in Birma bleef, liet hij de waarzegster vermoorden
omdat het eerste deel van haar voorspelling niet was uitgekomen.
Hij had
het tweede deel niet verstaan : “het volk tevreden maken”.
Ik moet
wel toegeven dat dit moeilijker is dan gedacht en dat dus dat tweede deel nog
niet voor morgen is.”
“Mandalay
telt ongeveer 1 miljoen inwoners en is, op één na, de grootste stad van
Myanmar”, gidste Su Kyi de journalist toen ze de stad binnen wandelden.
“Ze ligt
aan de westoever van de Ayeyarwady en is één van de belangrijkste handels- en
industriecentra van het land.
De plaats
waar Mandalay gebouwd werd, is verbonden met een profetie van Boeddha waarin
die aangaf dat er op die plaats een boeddhistische metropool zou ontstaan en
wel op het 2400-jarige jubileum van het Boeddhisme.
De wijze
koning Mindon die als goed boeddhist een hekel had aan oorlog voeren en
bloedvergieten, verplaatste in 1860 de hoofdstad van het geslonken Birma-rijk
naar Mandalay.
Onder
zijn zwakke opvolger Thibaw en vooral diens echtelijke feeks Supayalat werd de
stad in 1885 door de Engelsen geannexeerd.
De
Britten legden wegen en spoorwegen aan en bouwden fabrieken die werden bemand
met Indische immigranten.
Tijdens
de Tweede Wereldoorlog vielen de Japanners Birma binnen, gesteund door de BNA’s
onder leiding van mijn vader en in mei 1942 namen ze Mandalay in.
Hierbij
werd de zogenaamde Birma-route gesloten die een belangrijke bevoorradingsroute
was voor de troepen van Chiang Kai-shek die vochten tegen de Japanse bezetting
in China.
De
Britten trokken zich terug in India en in augustus 1943 verklaarden de
Japanners Birma onafhankelijk waarbij het onder de leiding kwam van de 30
kameraden die in feite niet meer waren dan een marionettenregering.
Omdat
Japan zich steeds neerbuigender en wreder begon te gedragen tegenover de
Birmezen, sloot het BNA zich aan bij de geallieerden met wie ze in mei 1945
uiteindelijk Yangon heroverden.”
“Waar
Bagan gezien wordt als de historische navel van het Boeddhisme in Birma,
fungeert Mandalay momenteel als religieus en politiek centrum” ging Suu Kyi
verder.
“Hier
woont trouwens monnik Ashin Wirathu, notoir haatprediker tegen de moslims.
In 2001,
toen hij 33 was, sloot hij zich aan bij de anti-moslim beweging 969 en 2 jaar
later werd hij veroordeeld tot 25 jaar gevangenis wegens zijn sermoenen maar
werd in 2012 vervroegd vrijgelaten samen met andere politieke gevangenen.
Hij
verspreidt zijn ideeën vooral via sociale media, meer bepaald You Tube want
Facebook heeft hem eruit gegooid omwille van het verspreiden van religieuze
haat tegenover andere gemeenschappen.”
Intussen
liepen ze zich verloren tussen de 729 miniatuurpagoden
van de Kuthowdaw-pagode, die op een groot
ommuurd terrein waren opgesteld rond een centrale tempel.
“Ze werd
in 1857 gebouwd
door koning Mindon met als inspiratie de Shwezigon-pagode van Bagan”, vervolgde Suu Kyi haar onderwijs :”Op de marmeren stenen binnenin de minipagoden staat de complete tekst van de Tripitaka, de Boeddhistische Heilige
Schrift.
Nadat de vijfde boeddhistische synode
de teksten in 1871 officieel had vastgesteld,
werd deze overgezet van
een palmblad op
marmer door
5000 steenhouwers die
er acht jaar mee bezig waren.
Een
geschoolde monnik die zich volledig wijdt aan het lezen van de Tripitaka, heeft ongeveer twee jaar nodig om de 15.000 bladzijden
door te geraken.
Koning
Mindon zelf overleed
in het zogenaamde Gouden
Paleisklooster van
Shwenandaw en zijn
zoon Thibaw verplaatste
het in 1880 net op tijd waardoor het ontkwam aan een bombardement
in 1945 en zo als enig onderdeel van het paleis bewaard gebleven
is.
"Dat kan ik zo niet met een definitietje
afwimpelen.", was het antwoord : "Boeddhisme
moet je beleven maar daar heb je waarschijnlijk de
tijd niet voor.
De
journalist was
te jong om het succes van deze roman in de jaren ’60 te hebben meegemaakt
(vreemd hoe ascese en vrije seks naadloos binnen de hippiebeweging werden
gecultiveerd).
Het
boek was in feite geschreven
in 1922 en zat er voor veel tussen dat Hesse in 1946 de Nobelprijs voor
Literatuur kreeg.
"Wel", sprak
Aung San Suu Kyi :"als je zes maand in een klooster gaat, kan je misschien iets
verstaan van
het boeddhisme, als je Hesse leest, kan dat misschien je belangstelling
prikkelen en
aanzetten om
op zoek te gaan naar je diepste zelf; als je lang genoeg met mij meereist, krijg je misschien zin om Siddartha te lezen en als ik hier een reisgids-verklaring geef
van het boeddhisme, zal je er niets van verstaan maar het gevoel hebben dat je er toch iets van weet.
Maar
vermits je de vraag hebt gesteld,
ben je nieuwsgierig en nieuwsgierigheid
is het begin van alle wijsheid."
De prins
werd geboren
in het dorp Lumbini in
het huidige
Nepal als zoon
van koning
Kapilavasta en koningin
Maya.
Tijdens één van
zijn tochten
buiten het paleis ontdekte
de prins dat de mensheid gebukt
ging onder ziekte, ouderdom
en dood.
Daarop gaf Siddhartha zijn beschermde
leven op en probeerde een manier te vinden om dit lijden te
beëindigen.”
“Net als jij toen je april 1988 in
Yangon moest toezien hoe militairen met extreem geweld tegen vreedzame
demonstranten optraden.”
De journalist had op het gepaste moment nog
iets van zijn opzoekingswerk kunnen benutten!
“Je moet weten”, antwoordde Suu Kyi, “ ik
ben geboren in Yangon op het einde van de Tweede Wereldoorlog en ik was amper 2
jaar toen mijn vader werd vermoord.
Toen ik 15 was, ben ik vertrokken naar
Dehli samen met mijn moeder, die benoemd was tot ambassadrice van Indië.
Daarna studeerde ik politieke
wetenschappen, filosofie en economie in Oxford.
In '72 ben ik getrouwd met de Britse
tibetoloog Michael Aris die me 2 kinderen schonk.
Birma was voor mij een herinnering aan
een kommerloze jeugd in een wereld van welstand en groot respect voor de eerste
twee wagonnetjes van mijn naam.
Toen ik in 1988 terugkeerde naar mijn
vaderland om mijn zieke moeder te verzorgen, zag ik hoe brutaal de militairen omgingen
met mensen die niet akkoord waren met hun beleid.
Het was alsof er een eierschaal rondom
mij brutaal openbrak.
Ik probeerde wanhopig de stukjes terug
aan elkaar te lijmen, weg te lopen, ik zocht een oplossing in alles wat ik had
geleerd aan prestigieuze universiteiten maar tevergeefs : ik was helemaal
verloren toen ik de verhakkelde lichamen van mijn volk in het ziekenhuis zag
binnenvoeren.
Waar
was dit ik? Daarin door te dringen, tot het ik, tot mij, tot Atman - er was
toch geen andere weg die het zoeken waard was? Ach, en niemand toonde hem die
weg, niemand kende hem, zijn vader niet, de leraren en de wijze mannen niet, de
heilige offerzangen niet! Alles wisten ze, de brahmanen en hun heilige boeken,
om alles hadden ze zich bekommerd en om meer dan dat, de schepping van de
wereld, het ontstaan van de taal, van het voedsel, van het inademen, van het
uitademen, de ordening van de zinnen, de daden van de goden - eindeloos veel
wisten ze - maar was het waardevol dat allemaal te weten als je het ene en
enige niet wist, het belangrijkste, het enige belangrijke?
“En dan?”, vroeg de journalist?
“De :rest ken je : ik besefte dat ik
niet afzijdig kon blijven en trad toe tot de NLD.
Na mijn eerste toespraak, op de trappen
van de Shwedagon-pagode in Yangon op 26 augustus 1988, werd ik door het volk
gepromoveerd tot belangrijkste spreekbuis van de oppositie.
We wonnen de verkiezingen maar na een
felle aanval op generaal Ne Win kreeg ik in juli 1989 huisarrest en zes jaar
lang kon ik mijn huis aan het Inya-meer niet verlaten.
Ik kreeg voorstellen van het bewind om
in vrijwillige ballingschap te gaan, maar daar had ik geen boodschap aan.”
“En wat deed Siddhartha toen hij
geconfronteerd werd met de donkere zijde van het bestaan?”
Hij flirtte
met de dood in een anorectische
uitputting tot
een meisje hem kon vermurwen om een
mand met eten van haar te accepteren.“
"Toen ik na de gewonnen verkiezingen
van 1990 door de militairen in huisarrest werd
geplaatst en
mijn naaste
medewerkers werden
opgepakt en
gefolterd,
ben ik in hongerstaking
gegaan.
Het was
mijn man die zich opwierp als onderhandelaar tussen
mij en Ne
Win en mij overtuigde om terug te eten omdat elke hoop op vrijheid en democratie
met een dode Aung San Suu Kyi verloren
was.
En
Siddhartha zei zacht, alsof hij tegen zichzelf sprak: “Wat is meditatie, wat is
je lichaam verlaten? Wat is vasten? Wat is adem inhouden? Het is een vlucht
voor het ik, het is een kort ontsnappen uit de kwelling van het ik-zijn, het is
een korte bedwelming tegen de pijn en de onzinnigheid van het leven.”
"Hij
mediteerde onder
een bodhi boom
in Bodh Gaya en
werd in verleiding gebracht
door de dochters van Mara.
Hij kreeg
steun van de Godin van de Aarde en bedwong de demonen door hen met zijn rechterhand terug
naar de onderwereld te
duwen.
"De mens zit gevangen in de samsara, een zich herhalende
cyclus van sterven en wedergeboorte waarbij
de kwaliteit
van je zogenaamd "karma" bepaalt op welk niveau je
in een volgend leven kan terugkeren.
Het uiteindelijk
doel is het loskomen uit deze cyclus en het bereiken van het
nirwana, een
toestand van
gelukzaligheid die
men dient na
te streven door het
zogenaamde achtvoudige
pad of de middenweg die verwijst naar gematigdheid
in alles.
Om
zijn karma te verbeteren en zo op een steeds hoger niveau te geraken, begint men al best
met de vijf belangrijkste
geboden te onderhouden :
niet doden, stelen en liegen, geen overspel plegen, geen alcohol of drugs gebruiken.
Ook
door het doen
van goede werken zoals het geven van aalmoezen aan monniken en regelmatig offeren in de pagode kan men zijn karma verbeteren.
De leer
van Boeddha
is in eerste instantie
mondeling overgeleverd
en later opgetekend in
geschriften die
samen de
Tripitaka vormen"
"Oorspronkelijk heeft
Boeddha zich
afgezet tegen
de hindoeïstische
riten en waren offergaven
uit den boze. Maar overal ter wereld ging de bekering
tot het boeddhisme gepaard
met behoud van animistische
gebruiken waarbij
uiteindelijk godenverering
en de offering gingen
behoren tot
de volkse devotie. Kom ik zal je laten gezien hoe dit er ongeveer aan toegaat."
Suu Kyi nam
hem mee naar de
Mahamuni-pagode in het zuiden van de stad aan de weg naar Ava en
Amarapura.
Binnen
in de tempel stond
een 4 m hoog beeld van Mahamuni, de
grote wijsgeer,
dat dateerde
uit de tweede eeuw na Christus en oorspronkelijk
afkomstig was
van de huidige deelstaat
Rakhine, het vroegere
Arakan.
In
1784 was het beeld in handen van koning
Bodhawpaya gevallen die het naar
Amarapura bracht waar het werd gehuisvest in
een speciaal
voor dat doel omgebouwde
pagode.
Precies 100
jaar later brandde het gebouw af, het beeld werd gered en ondergebracht
in de huidige tempel.
De
Mahamuni was
gemaakt van
brons maar met uitzondering
van het hoofd was het hele lichaam in de loop der jaren met een dikke laag bladgoud bedekt wat nog continu -weliswaar enkel
door mannen- werd verdergezet.
Even
later toonde
ze hem ook hoe
op ambachtelijke
wijze met zware hamers een dun laagje bladgoud
werd gedistilleerd
uit een klompje kostbaar
metaal.
"Misschien hebben
ze de Boeddha teveel bedekt
met hun eigen edele metalen." mijmerde de journalist : "en zijn ze de kern van zijn leer aan het verliezen."
Bij valavond
kwamen ze aan in Amarapura dat tijdens het Derde Birmaanse Koninkrijk twee keer
de hoofdstad was geweest voor een relatief korte periode.
“Hoe lang
moet de brug zijn tussen de wereld van Boeddha en Mohammed”, vroeg de
journalist toen ze de U Bein-brug overwandelden.
Deze was
in 1784 gebouwd met teakhout uit het paleis van Ava en met een lengte van 1200
meter over het Taungthaman-meer, was het de langste teakhouten brug ter wereld.
“De
onverdraagzaamheid tegen de moslims is niet van gisteren”, zo vertelde Aung San
Suu Kyi.
Pas in 1784
veroverde Bodawpaya het koninkrijk Arakan, de huidige deelstaat Rakhine, wat
een vluchtelingenstroom op gang bracht naar Bengalen dat onder Britse controle
stond en overeenkomt met het huidige Bangladesh en de staat West -Bengalen in
India.
Van
daaruit begonnen de moslims acties tegen het Birmaanse bezettingsleger in
Arakan waarop de Birmanen hen achtervolgden tot in Bengalen.
Dit was
de aanleiding voor de Anglobirmaanse oorlogen wat uiteindelijk leidde tot de inlijving
van Birma binnen Brits-Indië.
In die
periode keerden vele Rohynga-moslims terug naar Arakan waardoor de Myanmarese overheid
hen nu nog altijd beschouwt als illegale immigranten.
Moslims
maken vandaag 5% uit van de bevolking van Myanmar.
.
In
oktober 2012 braken er zware rellen uit nadat 3 moslims er van beticht werden
een boeddhistische vrouw te hebben verkracht en vermoord.
Rohynga-dorpen
werden platgebrand en de vluchtende moslims werden gesekwestreerd in kampen
voor ”internally displaced persons” (IDP) terwijl de nog overblijvende dorpen
door politie en leger hermetisch werden afgesloten.
Kinderen krijgen
nauwelijks onderwijs want de overheid stuurt geen leraars en wie een medische behandeling
nodig heeft moet de grenspolitie omkopen om naar een ziekenhuis in Bangladesh
te kunnen gaan.
En dan
zijn er nog de ”blacklisted children” die geboren zijn boven de quota van de
overheid (2 kinderen per moslimgezin) en die geen papieren hebben en in dit
geval ook niet het recht op onderwijs of verzorging.
Dit leidde de laatste jaren tot een
massale vluchtelingenstroom van moslims naar Bangladesh waarbij men
internationaal sprak over genocide.”
“Myanmar
lijkt wel van de ene crisis in de andere te duiken”, beschouwde de journalist :
“eerst de Britten, de Tweede Wereldoorlog, dan de militaire dictatuur en nu de
Rohynga.”
“Birma is
al sinds eeuwen een melting pot, zeg maar kookpot waar er slechts op drie
manieren een ontploffing kon worden voorkomen : door het vechten tegen een
gemeenschappelijke vijand (bijvoorbeeld de Britten), door hun boeddhistische roots
te koesteren of door een repressieve militaire aanpak.
Toen
strategie twee en drie tegenover mekaar kwamen te staan omdat monniken op
straat kwamen tegen het militair bewind, kreeg ik -Birmees-boeddhistisch en
dochter van de grote onafhankelijkheidsstrijder Aung San- de kans om zoiets als
een democratische legitimiteit als een nieuw alternatief aan te bieden.
Maar in
hun afkeer en vervolging van de Rohingya’s, hebben het leger en de boeddhisten
elkaar weer als bondgenoten ontdekt met het gekende gevolg. Paradoxaal genoeg
ben ik door mijn standpuntname in de Shwedagon-pagode gebombardeerd tot
splijtzwam van de eenheid van het land.
Precies
om die reden had ik recent ook alle moslims van onze kieslijsten laten
schrappen en had ik nooit publiek het Rohynga-geweld veroordeeld maar Boeddha
heeft me op andere gedachten gebracht.
Vermoedelijk
vraagt het generaties en misschien nog veel oorlog en geweld om een nieuw
gevoel van eenheid, solidariteit en respect op te bouwen, een nieuwe identiteit
voor de Birmaan of inwoner van Myanmar zoals je het wil noemen, die verwijst
naar een universele solidariteit die trouwens besloten ligt in alle grote
godsdiensten van onze planeet.”
's Anderendaags werden ze met een militair voertuig naar de top van de heuvel van Sagaing gebracht, één van de historische centra
van de boeddhistische religie
in Myanmar.
Na
de teloorgang van het eerste Birmaanse koninkrijk,
tijdens de zogenaamde periode van verdeeldheid (1287-1531) hadden de Mon in het zuiden een eigen koninkrijk
gesticht terwijl
de Shan de controle verwierven
over Opper-Birma met
Sagain als hoofdstad
van hun rijk.
Tijdens
de Toungoo-dynastie
(1531 - 1752) of het tweede Birmaanse koninkrijk verplaatsten de
Birmanen hun hoofdstad van Bago naar Ava en een goede eeuw later in 1752 werden ze door de Mon verslagen.
Net erna in 1753
veroverde de
leider van het Birmaanse staatje Shwebo de stad Ava op de Mon, en nam de naam Alaungpaya aan.
Hij kroonde zichzelf tot koning en werd de stamvader van de
Konbaung-dynastie of het derde Birmaanse
koninkrijk.
Bovenop
de heuvel gaf
Suu Kyi de journalist
een rondleiding
in de Soon U
Ponnya Shin pagode van 1315, gebouwd op de plek die door Boeddha en zijn leerling Ananda zou zijn bezocht.
"Waaraan
denk je?" vroeg de journalist terwijl ze vanop het tempelterrein uitkeken over de met pagoden bezaaide
heuvels rond
de Ayeyarwady.
"Is
er in jullie
Nieuw Testament
geen verhaal
over de bekoring van Jezus in de woestijn waarbij de duivel hem leidt op de top van de berg en zegt: "Als je voor mij
neerknielt, zal ik
het rijk dat je hier ziet aan u cadeau geven."
Even
mochten ze het militaire voertuig verlaten
om met paard en kar de
koningstad Ava te doorkruisen, gelegen
op een eiland omringd
door de rivieren de
Ayeyarwady en de Myitnge en een kanaal.
Het Maha Aungmye Bozan klooster was uitzonderlijk gemaakt van bakstenen
op initiatief
van Namadaw Me Nu, de favoriete vrouw van koning Bagyidaw.
Ze
passeerden de
scheve wachttoren
van Nanmyin, het
enige restant
van het paleis dat in 1822 door koning Bagyidaw
was opgericht.
"Misschien is dat hetgeen dat er nog van mij overblijft", mompelde Aung San Suu Kyi cynisch : "een scheve toren die elk moment kan omvallen.”
Het teakhouten klooster Bagaya Kyaung dateert uit 1834 en is gebouwd door koning Bagydaw.
Het teakhouten klooster Bagaya Kyaung dateert uit 1834 en is gebouwd door koning Bagydaw.
Het heeft een dak van 7 verdiepingen en staat
op een verhoogd terras.
De balustraden hebben fraai houtsnijwerk
met mythische leeuwen en pauwen.Ava was een boerendorp geworden, constateerde de journalist, te vergelijken met Troje, Carthago en Angkor Wat wat het meteen een plaats gaf in de absolute top van de wereldgeschiedenis.
In
de verte lag de Avabrug
die in 1934 door de Britten was gebouwd en tot ‘98 de enige vaste verbinding was
over de Ayeyarwady.
In 1942 werd
ze opgeblazen door
de geallieerden
om de Japanse opmars
te vertragen
maar in '54
werd ze gerepareerd
en weer in gebruik genomen.
"Wat
bezielt je landgenoten om zoveel Boeddha's te
maken?", vroeg de journalist
aan Suu Kyi toen
ze de volgende dag ontelbare keren zijn zacht dwingende blik op hun netvlies hadden zien landen.
Bij
het dorp Hpo Wing Daung (berg van de solitaire meditatie), hadden de Boeddha's zich wat discreet schuilgehouden
in de grotten van Pho
Wing Daung en zelfs
hier vroegen ze dat men bij het binnentreden
van hun eeuwige woonplaats
je schoenen zou uitdoen.
Even onmogelijk
als je in Teheran als vrouw een hoofddoek kan weigeren, is het in Myanmar bijna een misdaad om niet blootsvoets
een heiligdom
te betreden hoe primitief het daar ook uitzag.
In
de namiddag hadden ze van het leger een bezoek mogen brengen
aan de 10.000 Boeddha's in symmetrische rijen
opgesteld over
een vlakte van verschillende
hectaren wat
de journalist
reminiscenties gaf aan de soldatengraven in
de westhoek.
Vanop
een toren in het midden van de heilige vlakte werd je nog kleiner dan de beeldjes in het aanzicht van Bodhi Tataung, een
boeddhabeeld van
129 m hoog met aan zijn voeten zichzelf slapend in het nirwana.
Bij
de aanblik van de tempel van Sambuddae
Kat Kyaw die in
1303 was gebouwd en in 1939 volledig gerestaureerd, probeerde de journalist te weerstaan aan onreine gedachten over
lunaparken,
Disney en
Las Vegas.
Ook hier
schenen 500.000
kleine boeddha-tjes op te lossen als niet meer dan een decoratieve verflaag
voor de grote macho Boeddha's.
"Tja", antwoordde
Suu Kyi: "Ik weet het niet zo goed; misschien iets
in de zin dat Boeddha evenzogoed
aanwezig is
in de op het eerste zicht kleine onbeduidende
mens als in de grote wereldleiders."
"Of misschien
is het gewoon een statement van
de boeddhisten
dat ze met velen zijn", antwoordde de journalist :" en dat Boeddha in ieder van hen is neergedaald en
hen beschermt en
dat ze een samenhorend
volk zijn. Misschien is
het een waarschuwing voor
de buitenwereld."
"Is
dat niet het adagio van alle wereldgodsdiensten?
" vroeg
Suu Kyi zich af : "enerzijds het universele als
boodschap van
solidariteit en
toegang van
ieder persoon
tot de allerhoogste en
anderzijds het
benadrukken van
eigen religie
en identiteit
ten opzichte van andersdenkenden."
Met dank aan :
-Herman Hesse, Siddhartha
-Dominicus-gids Birma
-gebundelde artikels Knack-cruises
-Etienne Hauttekeete die ons in zijn conferenties veel leerde over Myanmar en het Boeddhisme
-Geert voor de coördinatie en het boordjournaal en onze lokale gidsen van wie ik veel heb geleerd
-Dominicus-gids Birma
-gebundelde artikels Knack-cruises
-Etienne Hauttekeete die ons in zijn conferenties veel leerde over Myanmar en het Boeddhisme
-Geert voor de coördinatie en het boordjournaal en onze lokale gidsen van wie ik veel heb geleerd
-mijn mede-Myanmar-reizigers omwille van de prachtige trip tesamen
-Lut voor het omzetten van woorden in tekst
-Lut voor het omzetten van woorden in tekst
Geen opmerkingen:
Een reactie posten