9
augustus : Lissabon
Het nijdig
jankende alarm
had een indicatie kunnen
zijn dat hij dreigde verscheurd te worden in de buik van een leeg karkas waar Felipa en Florença alleen hun herinnering hadden
nagelaten en
de kinderen enkel bij een feest
of een nostalgisch
moment hun nest nog even kwam
koesteren.
Hij had
op zijn vergaderingentocht die
dag enkel halfverkleumde broodjes zien passeren terwijl
hij wachtend, luisterend, onderbrekend of aanvallend zijn
positie in de human system had getaxeerd en ingenomen.
Vergaderen was
voor hem eerder een kunst geworden dan een technisch opgezette
communicatie waarbij
posities, attitudes
en waarden de fundamenten vormden van een communicatieformaat
met agendapunten, beleidsnota's, cijfers en documenten. Ook al was het na elven, hij zou zich spinnend terugtrekken in
zijn klein paleis waar hij zich aanstelde tot kok om voor zichzelf een dinner te prepareren die de sandwiches moesten doen vergeten.
Hij
twijfelde of hij die avond een
politieke reportage uit de kast zou halen dan wel voor de derde keer met
Humphrey Bogaerts
en Ingrid Bergman Rick’s Café Américain” binnenstappen.
Uiterst
zelden was zo laat op de avond een boek erin geslaagd de TV-buis te verdringen enerzijds
omdat de combinatie met
een nachtmaal
minder praktisch
was maar ook omdat
Dantorius in zijn
"laten
gaan modus” lezen te inspannend vond.
Van
Casablanca wandelde hij zijn bureel binnen en achteloos nam hij vanuit een Zen-boekje
mee naar zijn slaapkamer
om een paar wijze woorden van
Shunryu Suzuki voor
het slapengaan
nog even te refreshen.
Vanonder boeddhistische
wijsheden ontpopte
zich plots
een licht beduimelde kaft
van een boek dat op de achterbank van
zijn herinnering
was terecht
gekomen:
"Nachtvlucht naar Calgary".
Er
overviel hem
een zekere huivering die
de korf vol woorden en zinnen helemaal in het
brandpunt van
zijn tussen
hypervigiele geest
deponeerde.
Hij sloeg de kaft open en herkende het
geschrift :
Het
was alsof de bliksem had ingeslagen
en zijn gezellig ingetogen
kasteeltje had
omgetoverd in
een koudvochtige
kerker van eenzaamheid.
Casablanca had
voor hem
reeds ongemerkt
het voorspel
geïntroduceerd van
een opwinding
die eerder doordrenkt was van verdriet dan van genot maar hem onweerstaanbaar naar een climax scheen te duwen.
Hij herinnerde zich dat die dag op de raad van bestuur van een softwarehuis,
een collega
had afgemeld
omdat hij onverwacht ziek
geworden was
en daardoor
ook zijn geplande reis naar Canada had moeten annuleren.
Hij ramasseerde zijn paspoort, kredietkaarten
en belangrijkste
papieren en
liet zijn meeneemlijstje zich
materialiseren in
zijn valies.
"I'm out of office from today for an undefined period of time. I
will have irregular access to my emails and although I will try to fulfill my responsibilities
for ongoing matters, I cannot assure that I will be able to respond and manage
all of your requests. Accept
my apologies for this"
Hij reproduceerde een elektronische ETA toelating
voor Canada
en vanaf 8u 's morgens
hing hij aan de
telefoon bij
de Triha’s
om de plaats van zijn collega in te nemen.
Vier
uur later zat
hij op het vliegtuig met een groep van gemiddeld zestigers, merendeels twee aan twee, die veel langer gepland
dan hij, hadden ingetekend voor
een vakantie-avontuur
in West Canada.
10
augustus Montreal
Hevig onweer
had het vliegtuig gedurende
meer dan 2u in de lucht gehouden en toen de ijzeren vogel met zijn poten op de tarmac kraste, was de andere vogel naar Calgary al gaan vliegen.
Op^de luchthaven
was hij getuige van een experiment waarbij een leiderloos systeem
gedoemd was om zelfsturende mechanismen te ontwikkelen.
Door de koppels
werd impliciet
een trekker naar voor geschoven maar toen de meesten toch schenen te kiezen voor een full participatief leiderschap
en er dus geen beweging kwam, stelde Tiago een vrouwelijke
einzelganger naast
hem voor om informatie in te winnen over de volgende vlucht.
Hij liet
subtiel één van de duoverantwoordelijken het
initiatief en
zelf vluchtte
hij weg in de coulissen van een trendy wijnbar.
Voor 13 Canadese dollar kon je een triootje witte wijn bestellen elk voor ongeveer 30% gevuld waarbij hij een Franse riesling kon vergelijken
met een Italiaanse verdicchio
en een Franse druif waar hij nog nooit van gehoord had.
Werd
gevolgd door een kaas- en vleesschotel met
kleine geroosterde broodsneetjes en een tweede
triootje van rood, ditmaal een Spaanse tempranillo tegenover een merlot en
een Portugese malvasia..
In
deze stad had hij als Lissabonner 40 jaar
geleden bijna
drie weken doorgebracht
in het olympisch dorp naar aanleiding van de
Spelen van 76.
In een
quizprogramma had
hij met glans de voorrondes gewonnen,
bestaande uit
een theoretische
quiz en het leveren van sportprestaties.
Hij was
in de finale verloren
van een Coimbraanse die perfect geblokt had in
welke Canadese
stad het zeilen zou plaatsvinden maar niet wist dat Rick Demont in Munchen als eerste had aangetikt in de 400 m vrije slag maar was gedeklasseerd wegens
doping waardoor de tabellenblokker dan toch deze vraag had gerateerd.
Gestart in
Quebec waren ze toen via Montreal en Ottawa naar Toronto gereisd met de Niagara Falls
als supersonische afsluiter.
Het was
op deze as van noord naar zuid dat Morela, de vrouw
van een collega directeur, progressief zijn
nucleus amoris had ingenomen.
Hij herinnerde zich hoe hij binnensmonds had
gefluisterd "die
trut is daar weer" toen hij haar in de
crew had gespot, hoe zij hem had gevraagd om apart ergens aan een tafeltje iets te drinken, hoe ze voor
hem had gesupporterd tijdenss de ijshockey, hoe ze samen
hadden gedanst
op de tonen van de Canadese groep Nickelback : "This is how you remind
me what I really am.".
Zoals gewoonlijk
was zijn verliefdheid
wat
ontspoord in een
te voortvarende
veroveringsstrategie met weinig besef dat
haar man zijn
rol als lijfwacht meer
dan ernstig
zou nemen en dat er 8000 km verder nog een echtgenote
voor zijn kinderen zorgde.
Het was
het begin geweest van een passionele
sms- en telefoon relatie
met in de loop van de volgende twee jaar nog vier ontmoetingen waarvan
hij nog moeiteloos
de cinema
kon reproduceren.
"Een
beetje immoreel", dacht hij over zichzelf en toch enigszins
fier dat de grenzen van het fatsoen niet waren overschreden.
Eigenaardig
genoeg had
hij beslist om
van Felipa te
scheiden op
het moment dat het laatste perspectief
voor een toekomst met deze vrouw was opgeblazen.
"Wij bestaan allen
slechts uit bontgevlekte flarden die zo los met elkaar zijn verbonden dat elk ervan voortdurend fladdert zoals hij wil; daarom
bestaan er even zovele verschillen tussen
ons en onszelf als tussen ons en de anderen",
Michel de Montaigne, essay"
Was
Montreal niet
de thuishaven van Pierre Trudeau die als breeddenkend Québécois in 1982 de Constitution Act had
gerealiseerd die
een einde moest maken aan de zogenaamde "révolution tranquille" waarbij Quebec
eerst cultureel en
nadien ook politiek zijn eigen identiteit
wou versterken
door zich af te zetten tegen Engelstalig Canada.
Het
was de Fransman Jacques
Cartier die
de Indianendorpen van Hochelaga en Stadacona
in 1535 had
ontdekt maar het
was pas een eeuw later geweest dat
het door de
Fransen als
een vesting
was uitgebouwd
om zich te verdedigen tegen de brutale aanvallen
van de
Iroquois
Na 150 jaar weerstand tegen
de Britten werd heel
de provincie
Québec in 1763
door het
verdrag van
Parijs ondergebracht
onder "British Canada
"
Een Anglikanisering van de trotse Québécois
liep op een sisser uit en wat volgde waren moeizame pogingen
om enerzijds de
eigenheid van
het Franse Québec te erkennen en het toch te blijven situeren
als onderdeel
van het
moederland Canada.
In
1791 werd met
de Constitutional Act een onderscheid gemaakt
tussen Upper (anglofiel) en Lower
(frans) Canada.
Het duurde tot 1867, nu 150 jaar geleden, dat het Engelse parlement de Canadese Confederatie goedkeurde,
bestaande uit
de provincies
Ontario, Quebec, New Brunswick en Nova Scotia onder
de naam
"Dominion of
Canada".
Tiago's vader had hem verteld dat Europa Canadezen
dankbaar mochten
zijn omdat
ze ons hadden geholpen in de twee
Wereldoorlogen ook al waren de Québécois nooit
makkelijk te overtuigen geweest om ten strijde te
trekken voor
de Britse koningin.
In de slipstream van
mei '68 was er in Québec een
soort van culturele revolutie
ontstaan om
de eigen identiteit te
versterken.
Het was uit de
hand gelopen
tijdens de oktobercrisis van
1970 toen een
Britse diploma
James Cross en Pierre Laporte, de Minister
van Werk van Québec, werden gekidnapt door
radicale groepen.
Een referendum voor onafhankelijkheid
werd nipt verloren door de separatisten maar Engels- en Franssprekend
Canada bleven "two solitudes" zoals de Montreal-schrijver
Hugh Mac Lennan in '45 de relatie
tussen de twee omschreef.
Met
twee van deze vrouwen had hij lange tijd in een confederatie geleefd, met de derde
was hij niet verder geraakt dan een tijdelijk
nabuurshap.
Ook al was
Canada voor hem
een ver en relatief onbelangrijk land, hij had altijd gesupporterd
voor de
éénheid van Canada, net zoals hij zelf geloofde in duurzame affectieve
relaties, ondubbelzinnig en uniek met een commitment voor lange termijn als het niet kon in een huwelijk dan toch wel
in een blijvend engagement.
Professioneel was hij tot voor een
etmaal sinds 2012 directeur geweest van Mediplus, een software company
gespecialiseerd in medische toepassingen.
In tegenstelling tot relaties, was het
aspect duurzaamheid in professioneel engagement er één van korte tot middellang
termijn vermits professionele scherpte dreigde af te botten als men te lang op
dezelfde stoel bleef zitten (precies wat sommigen nogal eens plachten te zeggen
over het huwelijk..)
Waarom had hij in godsnaam toegegeven
aan dit waanzinnig idee om iets te gaan zoeken in de bossen en de bergen van
Alberta en British Colombia?
Was het een nostalgisch verlangen naar Florençia
of de stille hoop om haar op één of ander manier terug te vinden?
In tegenstelling tot zijn huwelijk, had
hij nooit het gevoel gehad dat de verstrengeling van hun wortels onherstelbaar
was doorgehakt
"Fuire le bonheur de peur qu'il ne
se sauve", had Serge Gainsbourg geschreven voor Jan Birkin.
Of was zijn tocht een onderdompeling in
een soort affectieve revitalisatie van verloren liefdes precies om los te
laten.
In dit geval wist hij niet of dit ook
het einde zou betekenen van zijn vurig geloof in het paradigma van de
"long term relationship" dan wel het instappen in een nieuwe concept
van affectieve relaties.
"Geen doelen stellen", had
Tao hem geleerd, "Ten volle opgaan
in het momentum, had Zen hem ingefluisterd.
Misschien moest hij niets doen en alleen
maar wachten tot er iets kwam.
Hij nam zijn boek en hij las over een Portugese
professor die helemaal alleen naar Canada trok omwille van een boek geschreven door een arts
en een vrouw die van de brug in de Taag wou springen.
11
augustus : Banff
Om 4u in
de morgen belandde het clubje Belgische toeristen in Calgary
vanwaar ze met bussen verscheept werden naar een hotel in Banff.
Hadden ze
nog een paar uur gewacht, dan hadden ze meteen de jetlag gebiased en waren ze in het home-ritme ingeschoven maar
elkeen strompelde
naar zijn bed zonder de minste notie van dag of nacht.
Maar precies
deze schimmige
uren die zich van de klassieke tijdstelling hadden
losgemaakt, hadden hem uit zijn affectieve slaap
gewekt of misschien had hij gewoon gedroomd.
Viereneenhalf
uur later bevond hij zich in een bed dat hij niet kende, op een tijd die hij slechts indirect kon schatten aan de sterkte van de lichtspleet tussen twee bruine rolgordijnen
en zelfs toen hij in de spiegel keek had hij moeite om het gezicht te herkennen.
Het voerde
hem terug naar een passage in het boek dat hij in Montreal tijdens de witte wijn proeverij had doorgenomen.
"Ik zag eruit als een hoogmoedige mensenverachter
die alles wat menselijk is minacht en misantroop
die voor alles
en iedereen een spottende opmerking paraat
heeft. Na een eindeloze nacht waarin ik zonder slaap en troost was gebleven, zou ik de laatste zijn die op anderen neerkeek. Zoals ik eruit zag -dacht ik- was ik nooit geweest geen minuut in mijn leven.
Vergaat het anderen ook zo, dat ze zichzelf niet herkennen in hun uiterlijk?
Dat ze tot hun schrik een afgrond ontdekken tussen de waarneming die de anderen van hen hebben en de manier waarop ze zichzelf beleven?
Dat ze tot hun schrik een afgrond ontdekken tussen de waarneming die de anderen van hen hebben en de manier waarop ze zichzelf beleven?
De afstand tot de anderen wordt nog veel groter als we beseffen dat onze uiterlijke gestalte
door de andere nog anders wordt waargenomen dan door onze eigen ogen. Het inbeeldingsvermogen dwingt
ons uiterlijk
in een vorm waarin ze bij de eigen wensen en verlangens passen
maar maakt ze ook zo dat in hen de eigen angsten en vooroordelen kunnen
worden bevestigd. Maar misschien moeten
wij dankbaar
zijn voor de bescherming van die vreemdheid voor
elkaar? Hoe zou het zijn als wij onbeschermd door
de dubbele breking die het geduide lichaam inhoudt
tegenover elkaar
zouden staan? Als we, omdat er niets wat scheidt en vertekent tussen
ons zou staan, als het ware totaal
in elkaar op zouden gaan?"
Het boek op zijn nachttafel was echt en het accuraat vocaliseren van dit lang citaat was voor hem het bewijs dat hij niet droomde.
Aan
de ontbijttafel
waren het zijn laatste momenten om de eindeloze afstand tussen
hem en de 20 andere werelden
rustig te beschouwen en te koesteren.
De uiterlijke
verschijning van
elk van hen en ook de zijne had in ieders hoofd een stereotiep beeld
gevormd dat
vanaf nu langzamerhand zou
worden vertroebeld
en verhelderd
en nooit meer
scherp kon worden afgetekend.
Hij balanceerde
tussen de veilige solitude
en de nieuwsgierigheid om
hun uiterlijke
schillen en
vooral zijn
eigen vooroordelen,
stuk voor stuk af te pellen.
Deze
vervorming van
het eigen beeld en vooral dat van de ander was pas echt beangstigend geweest
in de laatste maanden
dat zijn relatie met Florençia was afgesprongen.
Zen had
hem verteld
dat elke positie, elke uiterlijke
verschijning,
elke emotie
en elk denken niet meer impliceerden
dan een vluchtig moment,
voortdurend verschuivend en veranderend als
emanatie van
een kosmisch
gegeven dat
je eigen persoontje ver
te boven ging.
Was dat
misschien de
reden dat lange termijn
relaties niet schenen
te werken? Emoties waren te volatiel en er kwam altijd een moment dat ze zelfs jaren opgebouwde
verbindingen uitrekten
en verbroken.
Er was
op het eerste zicht niemand in de groep die zijn specifieke aandacht
trok laat staan hem affectief beroerde, misschien
gewoon al door het
feit dat hij tot zijn ontzetting
vermoedde dat
hij de jongste was en één van de enige die als einzelganger
was geland.
Nog maar
een maand geleden was hij op missie geweest
in India met een collega en vijf studenten en nu was hij op weg met een groep zestigplussers.
Dat hij
zichzelf als
59-jarige percipieerde als
net middenin
deze twee generaties, was waarschijnlijk
de bevestiging
van wat de Canadese dokter in zijn boek had beschreven.
In zijn
dromen zag hij zich in het gezelschap van
een mooie vrouw van 35 maar dit was uiteraard niet
meer dan de universele fantasie van elke man die de helft van het leven is gepasseerd.
Na
enige aarzeling
organiseerde hij
mee het tafeldebat, hij liet iedereen zich voorstellen, knoopte gesprekjes aan
over waar ze woonden en na een eitje, een toost met confituur en twee koffies werd er voorzichtig gepolst
wat iedereen
"deed"
of "gedaan
had".
Als
entree voor
hun eerste
journey werden ze
gedropt vlak
voor het
Fairmont Banff Springs Hotel, wat voor een aantal onder
hen, gezien
de hoge kostprijs van de reis, een meer logische verblijfplaats was geweest.
Het gebouw was
geconstrueerd in
1888 door de "Canadian Pacific Railway" op instigatie van zijn voorzitter William
Cornelius Van Horne.
In die periode was de westkust van Canada net geannexeerd
door de toenmalige Confederatie,
gedomineerd door
de oostelijke
provincies en
deze integratie
moest worden
geconsolideerd door
een spoorweg
van de Atlantische naar
de Pacific Coast.
Het
project was
aangestuurd door
sir Hugh Allan, een prominent scheepsbouwer uit Montreal en was gefinancierd door
Amerikaans en
Schots geld.
Aanvankelijk had sir John A.
McDonald, de
eerste premier
van de Confederatie, aangegeven dat al het vreemd kapitaal
uit het project moest worden geweerd
doch toen hij zelf geld nodig had voor zijn verkiezingscampagne
riep hij Allan ter hulp en hij won de verkiezing.
De liberale
partij kwam
erachter en
verspreidde het
schandaal dat
eerste minister
McDonald, Hugh Allan
de Pacific Railway cadeau gedaan had in
ruil voor diens fondsen.
Het
was het einde van McDonald's politieke
carrière, nog
des te pijnlijker gezien
hij ook zijn vrouw verloor aan een slepende ziekte en zijn dochter Mary een aangeboren hersenenafwijking
had.
Het
hotel werd in het begin van
de 20e eeuw volledig
verbouwd tot
het in 1928 zijn
huidige verschijningsvorm
kreeg met
760 kamers
in Victoriaanse
stijl.
Tiago wist dat Florençia als jong meisje met haar vader in Banff had
verbleven en hij vroeg zich af of ze hier had gelogeerd.
Het was
een jaar geleden dat hij haar nog had ontmoet en als zijn perceptie over
zijn vroegere
geliefde in
al haar volatiliteit vertroebeld was, dan kon hij zich zeker niet inbeelden
hoe ze zich
als jong meisje
in de Canadese Rocky
Mountains had gevoeld.
"Ik was niet knap, niet zo slim volgens
mijn vader
en had weinig
of geen zelfvertrouwen" had ze ooit gezegd.
"Ik was ook niet knap, ik had het niet met meisjes en ik was zelfzeker op een manier dat je beter onzeker bent." dacht Tiago.
Ooit hadden
ze een fotoalbum aan
mekaar laten
zien wat, puur geïnduceerd
door jeugdfoto's, had geleid tot een consonante
conclusie:
"wij zouden
in die periode nooit op elkaar gevallen zijn".
Allebei
waren ze in de loop van de jaren sterk geëvolueerd, met professioneel
een blitzcarrière
en ook naar uitstraling
en sex-appeal
waren ze vermoedelijk een paar
banken naar
voor geschoven,
al kan men een
verband tussen
het ene en het andere niet volledig uitsluiten.
Na hun
beider echtscheiding waren ze in 2006 met elkaar in de boot gestapt en ondanks al hun
passie, kwaliteiten en
hun ondubbelzinnige intentie om samen oud worden, hadden ze eind 2015 totaal onverwacht
schipbreuk geleden.
"Het is een vergissing te denken dat in een leven de beslissende
momenten waarop
de vertrouwde
richting voor
altijd verandert,
vol luide
felle dramatiek
moet zijn en gepaard gaat met hevige gemoedsaandoeningen.
De waarheid is, dat de dramatiek van een het hele leven bepalende
ervaring er
vaak één is van een ongelooflijk
milde soort.
Die heeft zo weinig gemeen met een knal, een steekvlam en een vulkaanuitbarsting dat
de ervaring meestal niet wordt geregistreerd
op het moment waarop zij wordt ondergaan. Als een ervaring
zijn revolutionaire gevolgen ontplooit
en ertoe aanzet dat een leven in een geheel nieuw licht wordt gedompeld in een totaal nieuwe melodie
krijgt, dan doet ze dat geruisloos en
in die schitterende geruisloosheid
ligt haar bijzondere adel.
Aanvankelijk leek
de bus gevuld met hoodoo's, vreemde wezens van een andere planeet zonder duidelijk gezicht of naam, haast onbeweeglijk aan
elkaar geplakt.
Was het
de majestueuze
impressie van
Lake Moraine die de
eerste barsten
in deze versteende constructie
forceerde?
Viviane liep naast hem in de steeds verder gerokken sliert die zich vanzelf manifesteert als
een groep zich kuierend over langere afstanden beweegt.
Ze had geen tijd gehad om afscheid te nemen en hoewel ze geen emoties wou etaleren waren de rouw en het alleen zijn daaropvolgend nog
te vermoeden in haar spreken.
Ze hadden het
over vroegere
reizen, rouw, over verloren liefdes of ze nu nog leefden of niet, over yoga en zen..
Hoewel het
geen flashy vrouw was die op het
eerste zicht zijn aandacht zou doen
stollen, werd een
lichte zweem
van exclusiviteit
geweven die
hen binnen de groep een aparte positie gaf.
Ook
van het kasteel Fairmont
Château aan Lake
Louise vroeg
hij zich af of Florençia op die jonge leeftijd een dergelijke luxe
had mogen proeven.
Het idee
voerde hem terug naar één
van hun laatste reizen
naar Kenia waarvan ze achteraf vertelde
dat het een
killer was geweest vooral omdat
de meeste hotels niet het minimum comfort niveau
haalden dat
reizen voor
haar tot een feest
maakten.
Het klopte
dat hij haar enigszins
naar die reis had geduwd
ook al was het voorstel oorspronkelijk van
haar gekomen
waarbij hij zich afvroeg of ze nog samen waren geweest moesten ze in die herfst
van 2014 naar Ile de Ré gevlogen zijn.
De werkelijke regisseur van ons leven is het toeval -een regisseur
vol wreedheid
barmhartigheid en
verwarrende charme.
Haar toegeving
om hem de trip te gunnen
was teveel geïnfundeerd geweest
met een zeker revoltegevoel
van dien aard dat de reis per definitie
geen succes
kon worden.
Tiago
had pas later begrepen
dat tijdens
die unieke road trip door de Keniaanse hoogvlakte, de breuklijnen waren
getekend van
de latere
aardbeving.
12
augustus : Banff naar Jasper
‘s Anderendaags vertelde het Lake of the
Two Jacks het verhaal van twee broers die in onmin waren geraakt en sindsdien elk aan de andere kant van het meer woonden, verbonden door een smalle waterrichel.
Na
hun echtscheiding
was Felipa terug ingetrokken
in het huis waar ze oorspronkelijk
hadden woonden en
dat toen verhuurd was aan een koppel.
Hij had
een éénmalig bedrag alimentatie
gestort om de woning volledig te renoveren en zo konden de kinderen op beide plaatsen in hun vertrouwde omgeving blijven
wonen.
De smallere
richel was een avenida die over een afstand van een tweetal kilometers
de beide huizen met elkaar verbond.
Hij vroeg
zich af waarom de broers desondanks
toch nog aan hetzelfde meer waren blijven plakken daar waar je als broers, vrienden of als geliefden na een breuk wel alle bruggen kon opblazen doch als ouders verbonden
bleef in de vruchten van je verstrengeling toen
je nog samen het bed deelde.
Met de jaren had hij het gevoel dat ze terug meer waren opgeschoven
in de richting van hoodoo's maar dat die afstand en vervreemding ook
toegelaten had
dat ze milder en rustiger met elkaar konden omgaan.
Ze hadden meer begrip voor elkaar gekregen ook al
hield zij niet
op continu het tegendeel te beweren waardoor hij zijn mildheid dan ook maar binnenskamers
hield.
Het ochtendlicht
leek digitaal
vertaald in avondschemering,
voor Tiago het zoveelste bewijs hoe bedrieglijk onze
waarneming was
of om het in Zen-termen te zeggen : de overgang van dag naar nacht en van nacht naar dag waren twee interpuncties van hetzelfde fenomeen.
Samen met Bow Lake en Peyto Lake, connecteerden al deze meren van het Banff
National Parc in zijn
reisencyclopedie
met die van Jiuzhaigou
in het zuiden van de Chinese provincie Sichuan.
De Canadese
Rocky Mountains
hadden de Tibetaanse hoogvlakte geklopt
omdat gedurende
twee dagen de zon hun kant gekozen dat terwijl Florença
en hij samen met 30.000 Chinezen
het 2 jaar
voordien met het gezelschap
van de regen hadden moeten doen.
"Wijsheid
uit het Oude China” van. Nathalie Chassériau was het boekje op dat hij had meegenomen als garnituur voor hun bezoeken aan Chinese tempels
met als hoogtepunt de Qingyang Taoist Tempel in Chengdu.
Meer
dan Confucius en
Boeddha had
Lao Tse hem met
zijn aforismen
helemaal in
zijn ban geslagen en toen hij na veel
ge"yin"gel en ge"yang"el iets van
Tao had
menen te begrijpen, werd hij door de grote meester onherroepelijk
teruggefloten.
Tao die men probeert te begrijpen, is niet Tao zelf;
de naam die men het wil geven, is niet zijn juiste naam.
de naam die men het wil geven, is niet zijn juiste naam.
Lao Tse-1
Misschien
had hij toen onbewust een spoor gezocht om de weg naar Florença terug te vinden hoewel hij zich niet realiseerde
hoe ver ze reeds uit elkaar gedreven waren.
Het spiegelbeeld
van hun gestalten was het laatste
raakpunt verloren
in het meer waarin ze spoedig zouden verdrinken.
Je zult zeggen misschien
is het zo wanneer onbekende wandelaars elkaar in
regen en wind passeren
maar tegenover
veel mensen
zitten we toch
veel langer, we eten en werken met elkaar.
Is dan niet elke aanblik van een ander en elk oogcontact
te vergelijken
met de
spookachtig korte ontmoeting van blikken die tussen reizigers
die langs elkaar heen glijden zoals
in de vliegensvlugge ontmoeting 's
nachts en laten
ze ons niet achter met niets dan vermoedens,
fragmentarische gedachten en toegedichte eigenschappen? Is het in waarheid niet zo dat het niet mensen zijn die
elkaar ontmoeten maar schaduwen die hun voorstellingen werpen?
Narcissus
daarentegen was
bij het ontwaren van zijn spiegelbeeld
zo verrukt over zichzelf geworden dat hij in het meer verdronk.
Hoe sterk
zijn zelfbeeld
was gedeconnecteerd
met de realiteit en welke kloof er was tussen zijn zelfperceptie, zijn realiteit en de perceptie van anderen over zijn persoon kon Tiago niet achterhalen; vermoedelijk een
afwisseling van
zelf onder- en overschatting, hoopte hij voor zichzelf.
Dat Felipa,
Morela en Florença op hem verliefd waren geweest, leed geen twijfel maar of ze hem altijd en in alle omstandigheden aantrekkelijk
hadden gevonden, was veel minder zeker en in het geval van de twee lange termijnrelatie zelfs
hoogst onwaarschijnlijk.
Maar ook
hij had momenten gehad, soms gedurende langere
tijd, dat een aantal dingen van zijn dames hem irriteerden.
Het meest
frappant was het moment geweest toen hij Morela op een blauwe maandag van het station afhaalde
en na maanden telefoon-verliefdheid plots
een uiterlijk
kreeg geserveerd
wat niet klopte met wat hij zich van haar had voorgesteld. Hij had meer
dan een uur nodig gehad om zich te verzoenen met haar (nochtans erg knappe) verschijning en
zijn verliefdheid
terug te vinden.
Uiteindelijk had hij haar avances niet kunnen beantwoorden
ook omdat zij niet wou begrijpen dat hij van haar een long term
commitment vroeg wat
een echtscheiding
impliceerde en
dat hij niet begreep dat ze gewoon met hem een spannend avontuur
wou induiken.
De Crowfoot gletsjer
was de bron van de Bow River die via Calgary helemaal oostwaarts uitmondde
in de Atlantische oceaan.
Gletsjers duwen
en trekken, ze schuiven in lagen met verschillende
snelheden en
barsten soms
over de jaren heen en
net als lawines overvallen
ze je plots
en overweldigend
nadat hun motoren geruisloos
en diep onder het wit de lancering hebben
voorbereid
Kenia en China…
Was dat ook de bestemming van 2
zwaarbeladen fietsers als ze tenminste konden weerstaan aan de gretige blik van
beren die hen smalend “meals on wheels” plachten te noemen?
Tijdens de picknick in de Mistaya
Canyon, was er discussie
of het verantwoord was
de 85-jarige Marie France mee te sleuren langs zo'n moeilijk
begaanbaar pad
om te lunchen.
Tiago en
een aantal anderen vonden
dat de targetgroep duidelijk
kon afgeleid
worden uit de brochure en dat iemand van welke leeftijd
dan ook voor zichzelf maar moest afwegen of men aan zo'n min of meer avontuurlijke reis
kon deelnemen.
Toch had
hij ook begrip voor de meestal vrouwelijke participanten
wiens gezichtspunt
vertrok van
de coherentie
en de zorg voor de groep om van daaruit keuzes
te maken wat kon en wat niet kon.
Zelf had Tiago recent een management
opleiding gegeven
in Oost Congo waarbij
een aantal deelnemers eigenlijk de participatie
cutt-off niet hadden
mogen passeren
omwille van de
gebrekkige kennis
van de Franse taal.
Toch waren
ze met een traject persoonlijke coaching
en ondersteuning
vanuit een aantal medeparticipanten er
toch in geslaagd om de belangrijkste
concepten te
capteren en
toe te passen voor hun eigen organisatie.
Hij milderde zijn gezichtspunt…
Hadden de
Canadezen ons
immers ook niet getoond
hoe een identiteit continu
werd getransformeerd
door golven
van migratie
en aanpassing
aan veranderende
levensomstandigheden veeleer dan dat ze verbonden was met een vaste set van kenmerken waar je aan
kon beantwoorden of niet.
De
eerste bewoners van Canada zouden tussen 5000 en 10000 jaar geleden vanuit
Siberië langs de Beringstraat Alaska en Yukon binnen getrokken zijn.
Op
school leerden we vroeger over de sympathieke Eskimo’s met hun iglo's maar officieel
worden ze in Canada benoemd als Inuits.
Naast
hen profileerden zich nog een rits andere "First Nations" zoals de
Indianen in Oost Canada : de Huron, de oorlogszuchtige Iroquois en de ondernemende
Algonquin.
Rond
1250 na Christus werden de arboriginals (oorspronkelijke bewoners) in de streek
van Newfoundland lastig gevallen door de Vikings en vanaf de 16de eeuw door
Europese expedities op zoek naar goud en een noordelijke doorgang naar de
Stille Oceaan en later geïnteresseerd in dierenpelsen voor hun sjieke madammen.
Op het einde van de 17de eeuw was Nieuw
Frankrijk uitgegroeid tot een centrum voor de pelshandel met Europa.
De
Franse monarchie was aanvankelijk maar matig geïnteresseerd maar toen de
Britten meer en meer aanspraak maakten op het latere Canadese grondgebied en
zijn economische belangen, leidde dit tot een oorlog beslecht in het voordeel
van de Engelsen bij de Slag om de St Lawrence River op 12 september 1759.
Een
groot deel van de Engelse kolonisten kwamen uit de Verenigde staten waar ze de
onafhankelijkheidsoorlog tegen het nieuwe Amerika verloren hadden naast
avonturiers en families die hongersnood en slechte omstandigheden in Europa
waren ontvlucht.
Vanaf
halfweg de 18de eeuw kwamen er ook Duitsers, Scandinaven en op het einde van de
19de eeuw kwam er een grote groep Oekraïners zich vestigen in Saskatchewan,
Manitoba en Alberta.
Chinezen
kwamen eind 19de eeuw in British Colombia als arbeiders voor de Canadian
Pacific spoorlijn.
Later
werden ze gevolgd door Japanners en Sikhs tot in 1923 met de Immigration Act de
toegang van Aziaten tot Canada werd ontzegd.
Pas
in de jaren '60 werd de deur weer opengezet met een influx van honderdduizenden
Chinezen, Indiërs, Pakistani en Vietnamezen tot gevolg.
In
1970 werd multiculturalisme een officiële "government policy" : de
confederale structuur impliceerde een systeem van coördinatie tussen verschillende
maar gelijkwaardige delen.
Dit
resulteerde in een grote tolerantie tussen verschillende etnische en religieuze
groepen.
Internationaal
profileerde Canada zich als een mozaiek met als leidmotief de principes van
rechtvaardigheid en mededogen maar in zijn "Vertical Mosaic".
schilderde John Porter de. Canadese samenleving als sterk gedifferentieerd en hiërarchisch
waarbij bepaalde etnische groepen werden geforceerd in specifieke jobs.
Waar
statistici aangaven dat financiële, politieke en culturele belangen in Canada
in handen waren van vooral blanke mannen van Europese origine, was er
bijvoorbeeld Michaelle J, een zwarte, vrouwelijke Haïtiaanse vluchteling die
tussen 2005 en 2010 gouverneur-generaal van Canada was.
Recent
werden in het land initiatieven genomen, deels privé, deel vanuit de overheid
om Syrische vluchtelingen op te vangen, die elders waren geweigerd.
Het verwees
naar een soort van overgangszone van
waar de rivieren in divergente richting
hun weg vervolgden naar de zee: de Bow River naar de Atlantische Oceaan, de Athabasca River naar de Noordelijke
Ijszee en de
Fraser River naar de Pacific
Op de laatste dag van het eindexamen hadden we allemaal
achter onze banken gestaan, de schoolpetten op het hoofd en plechtig liep
senior Cortes van de één naar de ander en overhandigde het diploma waarbij hij
ons recht in de ogen keek.
Nu nog kan ik voelen hoe ik mijn eigen bezwete pet ronddraaide
in mijn handen, eerst in de ene, toen in de andere richting.
Ik zat op het warme mos van de stoep voor de ingang en
dacht aan de geldende wens van mijn vader dat ik arts zou worden.
Ik had hem lief om zijn vertrouwen en vervloekte hem om de
deprimerende last die hij met zijn ontroerende wens op mijn schouders had
gelegd.
Ik wil terug naar die paar minuten op het schoolplein
waarin het verleden van ons af was gevallen zonder dat de toekomst al was
begonnen.
De tijd stond stil en hield de adem in op een manier zoals
ze dat later nooit meer heeft gedaan. Gaat het om het verlangen-het pathetische
verlangen als een droom- nog één keer op dat punt van mijn leven te staan en
een heel andere richting in te kunnen slaan dan de richting die van mij de man
heeft gemaakt die ik nu ben.
citeerde Tiago het Tabor-evangelie voor
zichzelf.
Zonder dat
hij een keuze
had kunnen maken,
werd hij door de bus meegevoerd naar de Athabasca
gletsjer.
In onze jeugd leven we
alsof we onsterfelijk zijn. Het besef van de onsterfelijkheid hangt om ons heen
als een dun lint van papier dat onze huid nauwelijks beroert.
Op welk moment in ons
leven verandert dat? Wanneer begint dat papieren lint strakker om ons heen te
liggen tot het ons uiteindelijk wurgt?
Waardoor krijg je die
zachte maar onverbiddelijke druk te bespeuren die ons laat weten dat die nooit
meer minder zal worden?
“Toen ze
opkeken was Hij alleen en de gloed was verdwenen”
De bus stopte in een soort krater die
nog niet zo heel lang geleden volledig door ijs was bedekt en ze stapten een bergje op om de tranende ijsmassa te begroeten.
Altijd weer waren er groepjes van mensen die tegen betaling op het ijs dicht bij elkaar moesten blijven om niet verscheurd te worden door een “crevasse”.
Altijd weer waren er groepjes van mensen die tegen betaling op het ijs dicht bij elkaar moesten blijven om niet verscheurd te worden door een “crevasse”.
Een groot
stuk muur leek van rotsachtige steen
maar de gids legde uit dat de ijsmassa volledig
was bedekt met stof en als je eventjes zou krabben aan de zwarte bolster zou een witte ijspit zich etaleren.
Florença en Tiago…?
13 augustus : Jasper
De Indianen
hadden niet begrepen hoe in de winter het water van Medicine Lake onder de grond wegstroomde
in de Maligne
River net zomin
als de wandelaars begrepen
waar het kwintet rustenden
gebleven was dat
hen boven bij de bus zou opwachten.
De zoekexpedities
verliepen fragmentarisch
en niet gecoördineerd en
tot onze verbazing gebood
de gids iedereen op de bus te stappen richting Maligne
Lake om daar de geplande boottocht
af te werken.
Of was het net een wel overwogen beslissing
van een goede herder die het parcours voor de reguliere schapen consolideerde
en tegelijk een strategie ontwikkelde om de verloren dieren te recupereren.
Een bok
van de kudde was zijn wijfje kwijtgeraakt en
bood zich aan om
als ankerpunt
op de parking te blijven wachten tot hij zijn eigen
schaapje en daarmee
ook de andere op het droge had.
De anderen werden nadien opgehaald
en konden als bij mirakel nog vijf plaatsen bemachtigen voor
de volgende tocht terwijl dit soort reservaties normaal
gezien maanden
tevoren moest
worden vastgelegd.
De outcome gaf de gids gelijk maar de prijs voor de reddingsoperatie, zo zagen sommigen dit, was voor de vijf het missen van de eerste “bear experience”.
Mary
Schaffer had zich waarschijnlijk
omgedraaid en
in haar graf moest
ze de fotorun
in de Golden Arrow bus
hebben kunnen
gadeslaan.
Ze had zelf waarschijnlijk honderden
keren een beer ontmoet toen ze in het begin van de vorige eeuw het gebied rond
Lake Medicine en Lake Malignant exploreerde. Toen ze in 1902 kort op elkaar haar echtgenoot, vader
en moeder was verloren, zocht de vrouw uitPennsylvania
een uitkomst
voor "peace
for herself".
In
1907 ontmoette
ze Samson Beaver
(lid van de Stoney First Nation) in haar poging om een weg te vinden naar een groot meer in de bergen tussen Jasper en Lake Louise waar ze
regelmatig had
verbleven met
haar echtgenoot.
De
exploratie,
adoratie en
communicatie van
wat dit majestueuze landschap had te bieden, werd haar levenswerk
en zo vond ze niet alleen peace voor zichzelf
maar ook vriendschap en
respect van
de locals en uiteindelijk
het openstellen
van deze regio voor de crew van 21 en de rest van de wereld.
Het
boottochtje voerde
naar Sprit Island, een klein streepje land met een paar bomen dat zijn reputatie had verworven als
winnende foto
voor de jaarlijkse Kodakwedstrijd. Sindsdien werd het plat gefotografeerd.
"Worden vrouwen
mooier als ze een missverkiezing winnen? En vooral : worden ze dan niet verwend en vervelend?",
vroeg Tiago zich
af.
Gelukkig
had het eilandje geen
zelfperceptie
en werden toeristen op afstand gehouden
door een staketsel om het niet letterlijk plat
te trappen.
En
dat leek nu vervangen door spektakelrituelen
met platte pads, roze blokjes en lange fallussen
om het eiland mee naar huis te nemen.
Boze vuurgeesten hadden het magisch meer van zijn garnituur
beroofd omdat
ze de kern van haar bestaan niet hadden kunnen raken.
Tiago had
in het boek gelezen hoe de indianen over eeuwen waren teruggedreven naar
reservaten, hoe de blanken geen enkel verdrag hadden gerespecteerd, hoe
generaties kinderen waren weggevoerd naar katholieke scholen en daar mishandeld
waren en van hun taal en cultuur beroofd.
Maar de First Nations waren in revival,
zo zou hij de volgende dagen zelf kunnen ontdekken
Anderzijds
hadden de
Canadezen in de loop
van de laatste jaren zelf de vuurgeesten
gemobiliseerd voor
het uitroeien
van de
"mountain pine beatle" die de
bomen invadeerde.
Het
beestje maakte gangetjes in de boomschors en deponeerde daar zijn larven
waardoor een schimmel werd aangetrokken die de waterkantkanaaltjes van de boom
verstopte en hem deed afsterven.
Een groot deel van de Canadese bossen was
aangetast geweest en na een aanvankelijk succesvolle bestrijding met het
verbranden van de getroffen zones,was de ziekte de laatste jaren weer sterk komen
opzetten.
Macaber voordeel was dat het hout van een
zieke boom blauwachtig kleurde en vooral voor de Japanners een gegeerd goed
werd op de internationale handelsmarkt.
Tiago herinnerde zich hoe op een banale zondagmorgen
Florença en hij aan het joggen waren langs de Taag.
Ze liep langer aan één stuk door dan gewoonlijk maar
ze bekloeg zich erover dat het veel te vermoeiend was
en dat ze dat helemaal niet prettig vond.
Tiago had het niet prettig gevonden dat zij het niet prettig vond en zij vond het niet prettig dat Tiago het niet prettig vond dat zij het niet prettig vond.
Toen
iemand vroeg
hoe het mogelijk was dat een klein kevertje
zo'n impact
had hebben op duizenden hectaren bos, vertelde de gids het verhaal dat er een tiental jaar geleden in Yellowstone wolven
waren geïntroduceerd.
De herten
hadden, bij gebrek
aan een natuurlijke vijand, in de vallei continu
de begroeiing
weggegraasd
en waren nu verplicht onder bedreiging
van de wolf het wat kalmer aan te doen.
Hierdoor was
er een heel nieuwe flora ontstaan
die op zijn beurt een habitat vormde
voor andere
dieren
zoals bevers die dammen bouwden waardoor rivieren van loop veranderden en het landschap
anders werd opgebouwd en ingekleurd.
De stralende Weg lijkt donker.
De Weg die voortgaat,
lijkt achteruit te gaan.
lijkt achteruit te gaan.
De juiste Weg lijkt vol hinderlagen.
Lao Tse-41
"Misschien
hebben we een wolf nodig", dacht Tiago bij zichzelf
:" of iets
of iemand die geruisloos
in ons leven binnenstapt
en het hele systeem verstoort
Of zo'n
valse raaf
als van de Indianen die op het eerste zicht destabiliseert en
chaos brengt
maar waaruit iets
nieuws ontluikt.
Geen
echte rafting, vond Tiago ook, want geen hoger niveau dan "rapid 2 ", niet zelf peddelen en ingepakt met zwemvest en gele poncho in de kleuren van de rode duivels. Maar net als iedereen werd hij niet alleen meegezogen door de stroming van het water maar evenzeer door de hilariteit van de groep.
Gelach om
elke schep water in iemands broek, dames bezorgd om roekeloze haantjes en het ontluiken
van een paar vuile moppentappers.
De
verbondenheid in
de spirit van de 21 raakte in een stroomversnelling, Felipe kreeg zijn
credentials als
onze kapitein.
14 augustus : van Jasper naar Prince George
De boomloze
rotstoendra was
net iets teveel beplakt met kortgeknipte
graspartijen,
groengele bloemperkjes
en korstmossen
om aan een maanlandschap te
denken :
De zon speelde een spel met de wolken wier uitlopers over de rand van ravijn aan je
kleren kwamen likken.
Het was
niets minder of meer dan dat, geen verlangen, geen intentie, geen vragen gewoon het moment zoals het was tussen mist en helder, tussen gisteren en morgen een ogenblik vluchtig
in de stroom der gebeurtenissen : Zen.
Op de weg van Jasper naar Prince George werden ze even uit de bus gelicht en gedropt op een plaats die out of the blue op een tropisch regenwoud leek.
De grote
dikke bomen met spaghetti-wortels bleken
rode ceders te zijn wier hout werd gebruikt door
de First Nation's voor de bouw van hun woningen en gebruiksvoorwerpen
Felipe legde uit dat het hier niet ging om naaldbomen zoals sparren die zich via zaden voortplanten maar
wel over coniferen met schubben die sporen bevatten waarmee
ze zich over grotere afstanden konden
verspreiden.
Tiago schrok omdat “Nachtvlucht
naar Calgary” was uitgegeven door de “Rode Ceders' waarvan hij op dat ogenblik de betekenis nog niet kon vatten.
Tiago goot niet alleen de sake
met stevige
teugjes naar
binnen maar
slikte ook
samen met een aantal andere Eca
Trilha adepten een
geut kritiek
weg die in de eerste twee dagen had gecirculeerd.
Hij
was het niet eens met Felipe die Darwinisme stelde tegenover
christelijk geloof
alsof de katholieken vandaag
nog geloofden
dat God de hemel had geschapen in zeven dagen.
Zijn
stelling dat
geloof en wetenschap perfect
verzoenbaar waren,
werd ook geïllustreerd door
aan te geven dat Marx' opium voor het volk, Freud's visie op religie als een sublimatie van
de libido
en indertijd Copernicus
en Galilei, het in
feite 200% bij het rechte eind hadden gehad maar
dat de kerk
verkrampt haar
eigen geloofsleer
gewoon niet
had begrepen.
"Mensen vinden
God uit omdat ze hem nodig hebben en zich niet kunnen verzoenen
met het idee van sterfelijkheid!", klonk de repliek van
Joaquim die mee in het debat dook.
Tezamen
met het vlees en de groenten op
de centrale kookplaat, rolden de argumenten over
tafel waarbij
men zich kon afvragen of men echt iets van mekaar wou leren dan wel zijn eigen kennis en standpunten wou
etaleren zoals
in het boek stond geciteerd:
De stroom van gedachten, beelden en gevoelens die voortdurend
door ons heen gaat, die sterke stroom heeft zo’n geweldige kracht dat het een
wonder zou zijn als hij niet alle woorden die iemand anders tegen ons spreekt
met zich mee zou sleuren en aan de vergetelheid prijs zou geven als ze niet toevallig bij de eigen woorden passen.
Heb ik ooit werkelijk naar iemand anders geluisterd? Hem
met zijn woorden in me opgenomen zodat mijn innerlijke stroom van richting
verandert?
15 augustus : van Prince George naar Smithers
Hij
had bewust verzuimd het reisprogramma in
detail door te nemen omdat hij reizen een beetje beschouwde
als een avontuur waarvan
je best niet op voorhand wist of programmeerde
hoe het zou verlopen.
En zeker
nu hij eindelijk de moed had gehad om zijn functie als directeur neer te leggen, moest elke stap in het nieuwe traject doordrenkt
zijn van diepte en verwondering om
van daaruit iets nieuws te laten emaneren.
Fort
St James was dus
geen versterkte
burcht waar de blanken zich verdedigden
tegen de indianen of omgekeerd maar een
handelsvesting aan
een meer dat het centrum had gevormd voor de pelshandel in West Canada.
Bij
de kolonisatie
door Europese
mogendheden bleek
bont het ruilmiddel bij uitstek (en ook zowat het enige) waarmee oorspronkelijk de Indianen en later ook de Engelsen en Fransen handel konden drijven met het Europese continent.
Zowat
alle huiden van bevers, marters, vossen, nertsen en zelfs beren werden in Fort St James verzameld om van daaruit verdeeld te worden
over de hele wereld.
Het
transport begon op
het meer ernaast en werd gevolgd via een ingewikkeld parcours van waterlopen, stukken over land tot aan de Pacific Coast om vandaaruit met grote boten via Vancouver tot
helemaal rond
de westkust
van Amerika
rond Ushuaia
naar de Atlantische oceaan
te draaien en zo Europa te bereiken.
Een poging
om het pelsenvervoer over
land naar Oost-Canada transporteren
en van daaruit naar Europa bleek om verschillende
redenen niet
haalbaar en
de North
West Compagnie werd
uiteindelijk overgenomen
door zijn grote concurrent
de Hudson Bay Company die op die manier heel de bonthandel in Canada controleerde.
Een
lokale gids
legde ons uit dat tegenwoordig de
vraag naar bont fel was afgenomen maar dat het vooral de geurklieren waren
van de beestjes die door cosmeticabedrijven
werden ingekocht.
We moesten
allemaal naar
buiten om een snuif op te vangen van het sebum van het stinkdier door te ruiken aan een klein flesje dat volledig afgesloten
bleef.
Hij
werd echter
wel bevangen
door de smell van het verhaal van een First Nation in een ander gebouwtje
van het complex
die vertelde
hoe haar ouders en grootouders en
hogerop, weggerukt
waren uit hun gezin, in internaten opgesloten
met het verbod. hun taal te spreken of zelfs als
siblings met
mekaar te spreken op straffe van slagen.
Na enige
aarzeling vertelde
ze dat ze tot voor 10 jaar alcohol verslaafd was geweest, dat ze daarmee was gestopt en zich inzette en nu anderen
hielp om dezelfde weg
te gaan die zij was ingeslagen.
Het
had haar
enorm geholpen dat
ze daar in Fort St. James bezoekers kon rondleiden in de geschiedenis van de streek die ook haar geschiedenis was
als Carrier-indiaan.
De
naam van deze Indianenstam verwees naar de praktijk waarbij de weduwe van een overleden man twee jaar later het lijk terug bovenhaalde,
ontdeed van het resterende vlees en de botten op haar rug droeg.
Het
zou zeven generaties duren
vooraleer de wonden van het verleden zouden zijn geheeld, zo gaf
ze aan.
In haar
perceptie waren
ze nu halfweg en toen iemand van de groep vroeg vanwaar die zeven kwam, bleef ze het antwoord schuldig.
Voelde ze
zich bedreigd? Was het haar appreciatie voor
de belangstelling
en aandacht voor haar betoog? Was het een afsluiter?
In
elk geval, dacht Tiago, dat dit de enige zin was die niet behoorde tot haar klassiek repertoire dat ze vermoedelijk al tientallen keren
had opgevoerd.
Het was
alsof haar
diepgewortelde schaamte
was ingepakt
en opgepoetst
tot een ontroerend indianenverhaal
waarvan ze
had ervaren dat
het haar toehoorders naar
de keel greep.
Enkel die laatste wat schimmige uitdrukking,
maakte zich
los van het beeld dat de blanke de indiaan had toebedeeld: schuldgevoel en
spijt om flarden van respectloze kolonisatie, nu goedgemaakt door
tolerantie en
respect voor
de historische
cultuur van
de First Nation's en in extremis de succesvolle
integratie ervan.
Was het
daarom dat de Canadese overheid een gegarandeerd inkomen
had voorzien
voor alle First-Nation's
die niet wegtrokken uit
hun reservaat?
Tegenstanders
hadden de
unfairheid benadrukt
tegenover de
andere Canadezen
die voor hetzelfde inkomen
hard moesten
werken en anderen wezen
op verloedering
en verslaving
die het gevolg waren van deze hypertolerantie.
Het
deed hem denken aan de Canadese dokter die had meegewerkt aan de deportatie van
de kind-indianen
en nadien een hevig bewonderaar was
geworden voor
hun cultuur
en hun leven in het woud en de bergen tussen de beren ging
delen.
"Heb ik het voor hen gedaan? Was het zo dat ik hun belang wilde zodat ze menswaardig
konden leven? Of heb ik het in werkelijkheid voor
mijzelf gedaan
om mijzelf als een goede arts en open minded
mens te kunnen
zien die er toe in staat is zijn racistische gevoelens
aan de kant te zetten?
De geest is een charmante plaats
waar zich het zelfbedrog
afspeelt, samengesteld uit
mooie bezwerende
woorden die
ons een ongeschokt vertrouwen
in onszelf voorspiegelen,
een inzicht
in onszelf dat ons ervoor behoedt
door onszelf
te worden verrast."
16 augustus : van Smithers naar Stewart
De volgende dag op weg naar Stewart, werd het gezelschap nog meer ondergedompeld in
die cultuur van de First Nation's bij een bezoek aan een gereconstrueerd dorp
met long
houses en totempalen
in Ksan.
Het
was voor de 21 een tegennatuurlijk
gegeven dat men geen foto's mocht nemen van de prachtige rituele kleding, sculpturen en gebruiksvoorwerpen
binnen in de huizen van de
indianen.
De
rode ceder was de boom die werd gebruikt voor het weven van stof, koorden, hoeden, maskers en dozen die gebruikt werden om iets in te bewaren maar ook als scheidingslijn
tussen de slaapplaats van de families die samenleefden
binnen eenzelfde longhouse.
Van hetzelfde cederhout stonden totempalen
opgesteld als
uitbeelding van
vaak mythologische
verhalen over
de voorouders
van hun stam en de overgeërfde familietradities.
Op
de Oost-Canadese
Iroquois na die
geloofden in de goede en de slechte geesten, was er geen verband met religie.
De
lokale gids
van de Woolf stam, had het verder over zogenaamde
potlatches : dit waren
feestelijke ceremonies
op initiatief
van hun chef en zijn gevolg waarbij een groot aantal gasten werden uitgenodigd en
overladen met
giften in ruil voor de erkenning van een bepaalde status
of positie. Soms was er een opbod tussen twee kandidaten wat
leidde tot een inflatie van potlatches
en geschenken.
Tijdens
zo'n ceremonie
gebeurde het ook
dat de chef een deel van zijn eigen bronzen wapenschild vernielde wat de uitdager verplichtte hetzelfde
doen tot uiteindelijk één
van de twee op de rand van bankroet het voor bekeken hield.
Deze
potlatches waren
lange tijd verboden geweest
door de Canadese overheid
maar kenden recent
een belangrijke
revival als
een deel van de restauratie van
de First Nation's identiteit.
Kort
voordien hadden
de 21 in Moricetown
Canyon de "Indiaanse" vissers
bemonsterd die
de zalm uit de kolkende Bulkley-rivier
schepten.
Ze hadden
postgevat op
een constructie
die was geënt op een rotspartij
in de rivier met bijhorend watervalletje.
Ze verzamelden
de gevangen
vissen op een centraal punt waar een soort van boekhouder
notities maakte en
blijkbaar instructies
gaf om het grootste deel van de vis weer in
het water te gooien.
Felipe
legde hem uit dat er twee zalmtrappen waren
gebouwd om
de zalmen te helpen stroomopwaarts het
hoogteverschil van
de waterval in kleine schotten te overwinnen.
In essentie
was het de vissers erom te doen zoveel mogelijk steelheads op hun "paarbestemming" te krijgen en zo de zalmvoorraad in
stand te houden.
De
grootste zalmen
werden uit het water gelicht voor consumptie terwijl
de kleinere
werden aangemoedigd
in hun traject stroomopwaarts
naar hun reproductie-mekka en
tegelijk hun
golgota.
Als voorkennis had hij moeten weten dat
zalmen geboren werden
op een bepaalde plaats in zoet water waar ze een paar jaar blijven
rondzwemmen.
Op een bepaald moment zetten ze koers naar
de monding van de rivier tot aan de zee, en ondergaan er
een magische
transformatie van
zoet water naar zoutwatervis
waarbij ze plots niet meer mogen drinken als ze niet willen opzwellen
en doodgaan. Na een aantal jaar keren ze terug naar de monding van dezelfde rivier,
zwemmen stroomopwaarts
tot aan de plaats waar ze zijn geboren,
doen hun paaikleed aan om een vrouwtje
te verleiden, schieten hun kuit om de pas
geworpen eitjes te bevruchten waarna
beide ouders
het voor bekeken houden
en de traditie voortzetten
dat alles alle zalmen wezen
zijn.
Het paaikleed wordt na de daad een doodsgewaad
waarbij de kaken vervormen,
de tanden uitsteken en de zalm langzaam sterft.
Tiago was
op duizenden
kilometer afstand
van zijn vertrouwde omgeving
: was hij op weg van de monding naar de zee of omgekeerd?
Hij
was in elke geval opgelucht dat er bij de mens tussen de reproductie en
de dood een iets langere latentietijd
was voorzien.
En dat
er ook een ontkoppeling
was voorzien
of soms kunstmatig geconstrueerd
tussen seks
en fertiliteit.
Hoewel hij
theoretisch nog
over vruchtbare
zaadcellen beschikte, leek zijn vruchtbare
periode reeds
lang achter
de rug en hij hoopte dat zijn sterven nog niet voor onmiddellijk
was.
Tiago dacht aan Mary Jo op wie
de Canadese dokter
reeds van tijdens de schooltijd stapelverliefd
was geweest
en dat ook -in platonische zin-
gebleven was tijdens
zijn huwelijk
zeer tot frustratie en
verdriet van
zijn vrouw
Tiago vond het geen
aantrekkelijk idee dat herinneringen of
occasionele contacten
met vroegere
geliefden, een
nieuwe toekomst
met een vrouw zouden vertroebelen.
De zogenaamde steelheads waren een
subpopulatie van regenboogforellen (10%) die
zich gedroegen als zalm die in tegenstelling
tot de "klassieke
zalm" meerdere keren over en weer kunnen trekken
van de zoetwaterbroedplaats naar de zoute zee.
"Passage to Alaska” : Felipe liet ons stoppen bij het bord dat de weg wees naar het einde van de wereld, zo beweerde hij.
Het was
de eerste keer dat Tiago
blij was dat het regende omdat
dit een noodzakelijk ingrediënt
scheen te zijn van
het apocalyptisch
schouwspel van
bergen, bomen, gletsjers,
watervallen, meren
en moerasachtige
rivieren, verpakt in een grimmig licht- tot donkergrijs gevlekt
wolkendek.
Dit vormde
het decor voor Stewart, een dorp met hoogstens een paar 100 inwoners dat niet zonder littekens van
verschraling en
verval de overstap had trachten te maken van het goudzoeken en pelsenjagen
naar de houtindustrie en
het toerisme.
Het King
Edward Hotel,
waar de groep werd verwelkomd door
een witte beer, moet zowat de enige parel geweest zijn die lege straten, oude Chevrolets en versleten mannetjes
moesten vergeten.
Nou ja, "parel"...
Het
was in Hyder, de grens over naar Alaska, dat we de beren 's anderendaags bijna
de hand zouden kunnen
reiken, deed
Felipe de groep zinderen.
En remember wat je moet doen als er
onverwachts een zwarte of bruine (grizzly) beer voor je staat : “black fight
back; brown get down”…
17 augustus Stewart/Hyder
Was het de macabere atmosfeer van Stewart die Elisa deed tijdens het ontbijt vertellen over de zelfmoord van haar vader.
In de loop van de maanden en jaren daarop werd het gebeuren doodgezwegen terwijl
het onherkenbaar als
een kanker raakte ingevreten in
de relaties van het gezin van herkomst en de afgeleide familie.
Elisa was
gescheiden, had later nog een traumatiserende relatie
gehad met een man en had besloten om na de dood van haar moeder alleen te blijven.
"Waarom papa, heb je niet met me besproken voordat je het deed? Zodat ik tenminste wist waarom je het deed.”
's
Morgens vroeg, 's
middags en 's
avonds na het diner zouden ze naar Fish
Creek rijden
om het drie sterren hoofdmenu
van de Canadatrip
te consumeren : de berenspot.
"This
town ain't big enough for the both of us"
klonk het in Tiago’s oor toen de bus het Amerikaanse
stadje Hyder binnen reed.
Op het eerste zicht leek het even ingedommeld
als Stewart
maar met een nog ruwere bolster
zoals gesuggereerd
werd door de vervallen panden, de wapenwinkel
en de bonkige bewegingen
en luid schallende praat
van de mevrouw van de souvenirwinkel.
In de plaatselijke saloon
werden de
stoere binken van de groep en twee madammen van de groep "gehyderized" bekroond met een diploma omdat ze het hooggedistilleerd
goedje in één teug
hadden binnengekapt.
Het paaikleed
van de
"pink salmons" en de "chums" was niet zo flashy als dat van de sockeye maar het belette hen niet er te stevig op los te vrijen.
Vanop het
staketsel dat
naast de rivier over het geboomte heen was gespannen over
een afstand van
een paar 100 m, schreden de beerspotters
over en weer met camera in aanslag om elke move van een zwarte beer of een grizzly onmiddellijk te capteren.
Coutinho had er eentje zien oversteken naar
de straat toe en tijdens de middagpassage was
er nog een zwarte beer het publiek eventjes
komen groeten.
Ze waren
nadien vanuit Hyder
de hele weg in noordelijke richting
opgereden tot
die doodliep
op een view point
waar men uitzicht
had moeten hebben op de Salmongletsjer
Deze
laatste had
een witgrijze
wolk helemaal over
zijn hoofd getrokken en ze hadden het bijna voor bekeken gehouden toen
een rijzige
gestalte met
een hoed uit een auto kwam gestapt
: de "bearman".
De man
was 81 jaar oud en vertelde dat hij elke zomer van mei tot oktober op dat geweldig plaatske
aan de top van de Salmon
gletsjer kwam logeren
om elke dag wandelingen
te kunnen doen in berengebied.
"Het regent hier al vier dagen onophoudelijk",
zo vertelde
hij: "en in die periode heeft de gletsjer zich nog niet getoond. Maar een
grizzly zal
jullie vanavond
in Fish
Creek wel begroeten" verzekerde
hij.
Zijn
blauwgrijze lijf
kwam vanonder
het staketsel
de kreek doorgewaggeld en
toen Tiago, die kwam toegesneld, hem tot zijn ontzetting
nog net zag verdwijnen
in het struikgewas, keerde het beest terug en showde van links naar rechts en van rechts naar links voor een orgastisch
orgelpunt bij
het staketselpubliek.
En toen
zag Tiago de
bearman die
postkaarten en
boekjes stond
te verkopen vlakbij de kreek aan de andere kant van de houten brug. Achteloos schoof
Tiago een paar
boeken tussen
mekaar door
tot plots de uitdijende opwinding omwille
van de grizzly in
alle hevigheid
werd gereactiveerd
:
"Nachtvlucht
naar Calgary"
door Dr Keith Scott. Hij
keek de beerman recht in de ogen.: "Heb jij dit geschreven?"
Hij was
twee keer getrouwd geweest
en was dan een relatie begonnen
met een 20-jaar jongere super
sexy dame.
Omwille
van voortdurende spanningen
tussen elkaar
en met zijn kinderen
had hij de vrouw gedropt wat
hem niet verhinderde
om nog regelmatig met
haar op reis te gaan "voor
de fun ".
Toen
zijn vroegere
vriendin zelf
een relatie
startte met
een andere man, raakte
hij hierdoor ontredderd. Hij probeerde
ze terug te winnen maar de contacten verdronken
in een sfeer van onzekerheid en
wantrouwen.
Hij
verwaarloosde zijn
medische praktijk, leidde een liederlijk
leven en toen hij op één van zijn wandeltochten in Hyder plots oog in oog stond met een bruine grizzly, maakte hij zich klein als een bolletje.
In een
flits had hij teruggekeken
op zijn liefdeshistories
en ook op zijn rol als voortrekker
van de comités die indianenkinderen
uit hun gezin van herkomst wegrukten
om ze in katholieke scholen
te "Canadiseren".
Zijn
praktijk als
arts had hij, volgens zijn zeggen, meer dan naar behoren vervuld maar mede door zijn onregelmatig
leven en toenemend alcoholgebruik, was die verwaarloosd
geraakt.
Sinds de
ontmoeting met
de beer had hij in de winter zijn consultaties op
een laag pitje verdergezet
net genoeg om van te leven en kwam hij elke zomer vertoeven
op het einde van de wereld tussen de beren, de zalmen, de First Nation's de toeristen en ander raar volk dat dit zuidpunt van
Alaska had omgetoverd tot
een unieke
melting pot.
"Mijn vriend
grizzly heeft mij op weg gezet om mijn missie te ontdekken", antwoordde
de man: "de jouwe ken ik niet.
18
augustus van Stewart naar Prince Rupert
In Kitwanga,
waar ze nu in westelijke richting
zouden rijden
tot aan de Pacific, stopten ze bij een kerkje dat op korte afstand geflankeerd was
door een Indiaans uitziende
toren.
"Zo heeft de katholieke kerk de Indianen
ingepalmd", legde
Felipe uit : "De kerk representeert de
aarde, het torentje de zon en de maan en door de vermenging van christelijke symbolen
en indiaanse natuurelementen,
werden zieltjes
gewonnen.”
"Hoe kunnen we gelukkig zijn zonder nieuwsgierigheid,
zonder vragen,
twijfel en argumenten? Zonder plezier in het denken? Maar wat hij, onze God, van ons vraagt is dat wij onze slavernij eigenhandig
tot in onze diepste diepte in ons opnemen en dan ook nog vrijwillig en met vreugde.
Want één ding weten we heel goed: de eeuwigheid zou
een hel zijn, het paradijs van de onsterfelijkheid. Het is de dood die het ogenblik zijn schoonheid
verleent en
zijn verschrikking
alleen door
de dood is de tijd een levende tijd. Waarom weet de Heer dat
niet, de alwetende God? Waarom bedreigt hij ons met een eindeloosheid
die alleen maar ondraaglijke
leegte kan betekenen?"
Tiago las opnieuw het begin en het slot van de redevoering
die de dokter had gegeven in het college bij zijn afstuderen:
"Ik wil niet in een wereld zonder kathedralen
leven. Ik heb de glans van de ramen nodig, de koele stilte die er heerst, het gebiedende zwijgen.
Ik heb het bruisen van het orgel nodig en de heilige devotie
van biddende
mensen. Ik heb de heiligheid van de woorden nodig, de verhevenheid van
grote poëzie."
Beide
zinnen en woorden van dezelfde man, gelovig en atheïst, worstelend met de onmogelijke
boodschap van
Christus, worstelend met
het nihilisme
van de atheïst.
Tiago begreep niet goed waarom Prins Rupert enerzijds het regenboogstadje werd
genoemd (omwille van de vele neerslag), beschikte over een arsenaal watervliegtuigjes
en dat anderzijds die alleen
zouden kunnen
opstijgen bij
mooi weer.
Het
was in zijn laatste maanden een
certitude geworden
dat zaken zich onverwachts
realiseerden wanneer
hij zijn intenties en controle had losgelaten zoals
Tao vroeg en de gebeurtenissen zoals
ze zich voordeden omarmde
zoals Zen dat vroeg.
Op Adriana na
had iedereen
van de groep afgehaakt
omdat de wolken alle
zichtbaarheid over het landschap zouden pollueren
en de maatschappij er
alleen maar
op uit was om aan toeristen vluchten te verkopen ook al was er niets te zien.
Ze
hadden bijna
50% meer moeten betalen omdat het watervliegtuig
geen vijf mensen aan boord had en
voelden zich als domme last minute investeerders in een project dat iedereen al
had opgegeven.
Tiago en Adriana overstegen de banaliteit van
het dagelijks
gepieker, de drukte van het stadje, de wolken en de regen, de eindigheid van de reis en de afstand tussen
hun werelden.
Ze voelden
zich zo groot als de walvissen die ze onder zich zagen draaien,
jumpen, spuiten en
doken met hen in een oceaan waar niemand hen kon zien om dan weer op te veren hoog in de lucht en te zweven boven de bossen, het zand, de rotsen, de inhammen en de kanaaltjes,
de houten boomstammen op
het water en de watervalletjes die
bleven ratelen
dat ze in jaren geen mens gezien hadden,
alleen maar bears, whales and eagles.
Het was een banale kei die die zowat 20
jaar geleden door zijn zoontje in de kleuterklas was beschilderd als gift voor
vaderkesdag.
Net na zijn
echtscheiding had
het kleinood hem als een talisman had geëncourageerd en
recent had Tiago hem teruggevonden en
meegenomen op
deze reis.
Een stukje verleden kwijt…
Geen opmerkingen:
Een reactie posten