16
augustus : van Smithers naar Stewart
De volgende dag, op weg naar Stewart, werd het gezelschap nog meer ondergedompeld in die cultuur van de First Nation's bij een bezoek in Ksan aan een gereconstrueerd dorp met long houses en totempalen.
Het
was voor de 21 een tegennatuurlijk
gegeven dat men geen foto's mocht nemen van de prachtige rituele kleding, sculpturen en gebruiksvoorwerpen
binnen in de huizen van de
indianen.
Tiago leerde dan maar hun lijfspreuk uit
het hoofd :
We are a new people
We are old people
We are the same people
Deeper than before
Emotionally and
physically
Kwam hun kracht vanuit hun rituele kleding,
hun maskers, hun totems, hun fluiten om de geesten op te roepen onder
bemiddeling van de sjamaan als communicerend medium tussen de werkelijke en de
spirituele wereld?
Of was hun kracht niet meer dan een nostalgisch
verlangen naar vroeger, hoe ze één waren met de kosmos, namen wat ze nodig
hadden en de overschotten verbrandden om terug te geven aan de natuur.
De
rode ceder was de boom die werd gebruikt voor het weven van stof, koorden, voor het maken van hoeden, maskers en dozen die gebruikt werden om iets in te bewaren maar ook als scheidingslijn tussen
de slaapplaats
van de ongeveer 40 families die
samenleefden binnen eenzelfde
woning.
Van hetzelfde cederhout stonden totempalen
opgesteld als
uitbeelding van
vaak mythologische
verhalen over
de voorouders
van hun stam en de overgeërfde familietradities.
Op
de Oost-Canadese
Iroquois na die
geloofden in de goede en de slechte geesten, was er geen verband met religie.
De
lokale gids
van de “Wolf tribe”, had het verder over zogenaamde
potlatches : dit waren
feestelijke ceremonies
op initiatief
van hun chef en zijn gevolg waarbij een groot aantal gasten werden uitgenodigd en
overladen met
giften in ruil voor de erkenning van een bepaalde status
of positie.
Soms was
er een opbod tussen twee kandidaten
wat leidde tot een inflatie van
potlatches en
geschenken.
Tijdens
zo'n ceremonie
gebeurde het ook
dat de chef een deel van zijn eigen bronzen wapenschild vernielde wat de uitdager verplichtte hetzelfde
doen tot uiteindelijk één
van de twee op de rand van bankroet het voor bekeken hield.
Deze
potlatches waren
lange tijd verboden geweest
door de Canadese overheid
maar kenden recent
een belangrijke
revival als
een deel van de restauratie van
de First Nation's identiteit.
Kort
voordien hadden
de 21 in Moricetown
Canyon de "Indiaanse" vissers
bemonsterd die
de zalm uit de kolkende Bulkley-rivier
schepten.
Ze hadden
postgevat op
een constructie
die was geënt op een rotspartij
in de rivier met bijhorend watervalletje.
Ze verzamelden
de gevangen
vissen op een centraal punt waar een soort van boekhouder
notities maakte en
blijkbaar instructies
gaf om het grootste deel van de vis weer in
het water te gooien.
Raimundo
legde hem uit dat er twee zalmtrappen waren
gebouwd om
de zalmen te helpen stroomopwaarts het
hoogteverschil van
de waterval in kleine schotten te overwinnen.
In essentie
was het de vissers erom te doen zoveel mogelijk steelheads op hun "paarbestemming" te krijgen en zo de zalmvoorraad in
stand te houden.
De
grootste zalmen
werden uit het water gelicht voor consumptie terwijl
de kleinere
werden aangemoedigd
in hun traject stroomopwaarts
naar hun reproductie-Mekka en
tegelijk hun
Golgota.
Als voorkennis had hij moeten weten dat
zalmen geboren worden
op een bepaalde plaats in zoet water waar ze een paar jaar blijven
rondzwemmen.
Op een bepaald moment zetten ze koers naar
de monding van de rivier in de zee, en ondergaan
er een magische transformatie
van zoet water- naar zoutwatervis waarbij
ze plots niet meer mogen drinken als ze niet willen opzwellen en doodgaan.
“Kunnen mensen ook metamorfoseren als ze
plots in een totaal nieuwe situatie terecht komen?”, vroeg Tiago zich af.
Na een
aantal jaar
keren ze in groep terug naar
de monding van dezelfde rivier gegidst door een wisselend leiderschap
waarbij de streep langs hun zijde signalen doorzend aan de volgers om de
richting te bepalen.
Ze
zwemmen stroomopwaarts tot aan de plaats waar ze zijn geboren,
doen hun paaikleed aan om een vrouwtje
te verleiden, schieten hun kuit om de pas
geworpen eitjes te bevruchten waarna
beide ouders
het voor bekeken houden
en de traditie voortzetten
dat alle zalmen wezen
zijn.
Het paaikleed wordt na de daad een doodsgewaad
waarbij de kaken vervormen,
de tanden uitsteken en de zalm langzaam sterft.
Zodra het besef ons
overvalt dat die heelheid niet meer kan bereikt worden, weten we plots niet
meer wat we verder moeten beginnen met de tijd, die dan niet meer met het
oogmerk van die heelheid kan worden doorgemaakt.
Dat is de reden voor de
merkwaardige schokkende ervaring die sommigen van mijn ten dode opgeschreven
patiënten hebben dat ze met hun tijd, hoewel die beperkt is geworden, niets
meer weten te beginnen.
Hij dacht aan Beatriz die vertelde over
haar moeder die was weggegleden in een totaal hulpbehoevende status na een CVA
en toch de moed vond om er elke dag opnieuw aan te beginnen.
Ze willen gewoon nog
meer van de dingen waaruit hun leven bestaat, hoe gemakkelijk of lastig, hoe
armelijk of overdadig dat leven ook moge zijn.
Ze willen niet dat het
ten einde is, ook als ze het ontbrekende leven na het einde niet meer kunnen missen
– en dat ook weten.
Tiago was
op duizenden
kilometer afstand
van zijn vertrouwde omgeving
: was hij op weg van de monding naar de zee of omgekeerd?
Hij
was in elke geval opgelucht dat er bij de mens tussen de reproductie en
de dood een iets langere latentietijd
was voorzien.
En dat
er ook een ontkoppeling
was voorzien
of soms kunstmatig geconstrueerd
tussen seks
en fertiliteit.
Hoewel hij
theoretisch nog
over vruchtbare
zaadcellen beschikte, leek zijn vruchtbare
periode reeds
lang achter
de rug en hij hoopte dat zijn sterven nog niet voor onmiddellijk
was.
Tiago dacht aan Mary Jo op wie
de Canadese dokter
reeds van tijdens de schooltijd stapelverliefd
was geweest
en dat ook -in platonische zin-
gebleven was tijdens
zijn huwelijk
zeer tot frustratie en
verdriet van
zijn vrouw
Tiago vond het geen
aantrekkelijk idee dat herinneringen of
occasionele contacten
met vroegere
geliefden, een
nieuwe toekomst
met een vrouw zouden vertroebelen.
De zogenaamde steelheads waren een
subpopulatie van regenboogforellen (10%) die
zich gedroegen als zalm die in tegenstelling
tot de "klassieke
zalm" meerdere keren over en weer kunnen trekken
van de zoetwaterbroedplaats naar de zoute zee.
Verder onderweg naar Stewart,
aan de Skeena-rivier, kwamen ze de sockeye tegen met een rood paaikleed en een groene kop.
"North to Alaska” : Raimundo liet ons stoppen bij het bord dat de weg wees naar het einde van de wereld, zo beweerde hij.
"North to Alaska” : Raimundo liet ons stoppen bij het bord dat de weg wees naar het einde van de wereld, zo beweerde hij.
Het was
de eerste keer dat Tiago
blij was dat het regende omdat
dit een noodzakelijk ingrediënt
scheen te zijn van
het apocalyptisch
schouwspel van
bergen, bomen, (bear)gletsjers,
watervallen, meren
en moerasachtige
rivieren, verpakt in een grimmig licht- tot donkergrijs gevlekt
wolkendek.
Dit vormde
het decor voor Stewart, een dorp met hoogstens een paar honderd inwoners dat niet zonder littekens van
verschraling en
verval de overstap had trachten te maken van het goudzoeken en pelsenjagen
naar de houtindustrie en
het toerisme.
Het King
Edward Hotel,
waar de groep werd verwelkomd door
een witte beer, moet zowat de enige parel geweest zijn die lege straten, oude Chevrolets en versleten mannetjes
moest doen vergeten.
Nou ja, "parel"...
Het
was in Hyder, de grens over naar Alaska, dat we de beren 's anderendaags bijna
de hand zouden kunnen
reiken, deed
Raimundo de
groep zinderen.
En remember wat je moet doen als er
onverwachts een zwarte of bruine (grizzly) beer voor je staat : “black fight
back; brown get down”…
17 augustus
Stewart/Hyder
Was het de macabere atmosfeer van Stewart die Fernanda tijdens het ontbijt deed vertellen over de zelfmoord van haar vader.
In de loop van de maanden en jaren daarop werd het gebeuren doodgezwegen terwijl
het onherkenbaar als
een kanker raakte ingevreten in
de relaties van het gezin van herkomst en de afgeleide familie.
"Waarom papa, heb je niet met me gesproken voordat je het deed? Zodat ik tenminste wist waarom je het deed.
"Ik beef alleen al bij de gedachte van de ongeplande en onbekende maar onontkoombare en
niet te stuiten kracht waarmee ouders in hun kinderen sporen achterlaten, die, net als sporen van een brand, niet meer kunnen worden uitgewist. De contouren van de wil en de angsten van de ouders worden met gloeiende griffels
in de ziel van de kleine kinderen geschreven, die volstrekt onmachtig
zijn en die er geen idee van hebben wat er met hen gebeurt. We hebben er een leven lang voor nodig om de ingebrande tekst
te vinden en te ontcijferen en
we kunnen er nooit zeker van zijn die helemaal
te begrijpen."
Fernanda was
gescheiden, had later nog een traumatiserende relatie
gehad met een man en had besloten om na de dood van haar moeder alleen te blijven.
Het memento mori als
instrument in de strijd tegen gemakzucht, zelfbedrog en tegen de angst die met
de noodzakelijke verandering is verbonden. De reis maken waar je al zo lang van
droomt ,die taal nog leren, die boeken lezen, dat sieraad kopen, een nacht in
dat beroemde hotel doorbrengen. Jezelf niet verliezen.
's Morgens vroeg,
's middags en
's avonds na het diner zouden ze naar Fish Creek rijden om het drie sterren hoofdmenu van de Canadatrip te consumeren : de berenspot.
"This
town ain't big enough for the both of us"
klonk het in Tiago’s oor toen de bus het Amerikaanse
stadje Hyder binnen reed.
Op het eerste zicht leek het even ingedommeld
als Stewart
maar met een nog ruwere bolster
zoals gesuggereerd
werd door de vervallen panden, de wapenwinkel
en de bonkige bewegingen
en luid schallende praat
van de mevrouw van de souvenirwinkel.
In de plaatselijke saloon
werden de
stoere binken en twee
madammen van
de groep
"gehyderized", bekroond met een diploma omdat ze het hooggedistilleerd goedje
in één teug hadden binnengekapt.
Het gebied dat nu de staat Alaska vormt,
werd circa 12000 jaar gelden voor het eerst gekoloniseerd door Eskimovolkeren
en diverse indianenstammen via de dichtgevroren Beringstraat.
Op 20 augustus 1741 bereikte de
Deens-Russische ontdekkingsreiziger Vitus Bering tijdens één van zijn
expedities de Golf van Alaska.
De zee tussen Rusland en het pas
ontdekte Alaska werd de Beringstraat genoemd en in het land vestigden de Russen
een aantal nederzettingen bekend als “Russisch Amerika”.
Alaska werd op 30 maart 1867 door de
Verenigde Staten van Rusland gekocht voor slechts 7.200.072$ omdat Rusland
dacht dat het gebied weinig waard was
In 1912 werd het gebied formeel een
territorium van de VS en 47 jaar later, op 3 januari 1959, werd het formeel als
49ste staat tot de Unie toegelaten.
Intussen hebben goud, steenkool,
aardolie en andere hulpbronnen de streek welvarend gemaakt om nog te zwijgen
van het strategisch belang van de ligging, zeker in een “Koude Oorlog”-context.
Het paaikleed
van de
"pink salmons" en de "chums" was niet zo flashy als dat van de sockeye maar het belette hen niet er te stevig op los te vrijen.
Coutinho had er eentje zien oversteken naar
de straat toe en tijdens de middagpassage was
er nog een zwarte beer het publiek eventjes
komen groeten.
Ze waren
nadien vanuit Hyder
een weg in noordelijke
richting opgereden
die doodliep op een view point
waar men uitzicht
had moeten hebben op de Salmongletsjer
Deze
laatste had
een witgrijze
wolk helemaal over
zijn hoofd getrokken en ze hadden het bijna voor
bekeken gehouden
toen een rijzige gestalte
met een hoed uit een auto kwam gestapt : de "bearman".
De man
was 81 jaar oud en vertelde dat hij al 36 jaar elke zomer
van april tot oktober op dat geweldig plaatske
aan de top van de Salmon
gletsjer kwam logeren
om elke dag meer dan 8 kilometer te wandelen in berengebied.
"Het regent hier al vier dagen onophoudelijk",
zo vertelde
hij: "en in die periode heeft de gletsjer zich nog niet getoond. Maar een
grizzly zal
jullie vanavond
in Fish
Creek wel begroeten" verzekerde
hij.
Zijn
blauwgrijze lijf
kwam vanonder
het staketsel
de kreek doorgewaggeld en
toen Tiago, die kwam toegesneld, hem tot zijn ontzetting
nog net zag verdwijnen
in het struikgewas, keerde het beest terug en showde van links naar rechts en van rechts naar links voor een orgastisch
orgelpunt bij
het staketselpubliek.
En toen
zag Tiago de
bearman die
postkaarten en
boekjes stond
te verkopen vlakbij de kreek aan de andere kant van de houten brug.
Tiago zag hierin het bewijs van overspel maar de arts gaf hem een les in genetica waarin werd uitgelegd dat de witte kleur samenhing met een recessief gen, met andere woorden dat de “cub” pas wit zou zijn als beide genen in het chromosomenpaar hiervoor codeerden. En als het mannetje of het vrouwtje een zwart gen delivreerden, was de cub zwart…
Achteloos schoof
Tiago een paar
boeken tussen
mekaar door
tot plots de uitdijende opwinding omwille
van de grizzly in
alle hevigheid
werd gereactiveerd
:
"Nachtvlucht
naar Calgary"
door Dr Keith Scott. Hij
keek de bearman recht in de ogen.: "Heb jij dit geschreven?"
Hij had vertoefd in een
conservatief-reactionair milieu, had een paar ongelukkige liefdesrelaties
gekend maar had een succesvolle medische praktijk uitgebouwd.
Toen
hij op één van zijn wandeltochten
in Hyder plots oog in oog stond met een bruine
grizzly, had hij zich
kleingemaakt als
een bolletje.
In een
flits had hij teruggekeken
op zijn
levensverhaal en in het bijzonder op zijn rol als voortrekker van
de comités die indianenkinderen uit hun gezin van herkomst wegrukten om
ze in katholieke
scholen te
"Canadiseren".
Sinds
de ontmoeting
met de beer had hij in de winter zijn consultaties
op een laag pitje verdergezet net
genoeg om van te leven en kwam hij elke zomer vertoeven op het einde van de wereld tussen de beren, de zalmen, de First Nation's, de toeristen en ander raar volk dat dit
zuidpunt van Alaska
had omgetoverd
tot een unieke melting pot.
Hij
leed aan de ziekte van Bechterew,
een aandoening
waarbij de wervelkolom helemaal
verstijft en
je meer en meer krom gaat lopen om nog te zwijgen van de chronische pijn. Hij heeft zelfmoord gepleegd
toen ik 37 was. Misschien
had ik toch beter
iets anders
gestudeerd."
Tiago dacht aan zijn moeder die een depressie deed
toen hij twee jaar oud was. Ze was er nooit helemaal
vanaf geraakt. Ook hij wou
als kind dokter worden
om haar te genezen
maar hij was op het laatste moment van gedacht veranderd
om de verloren droom
van zijn vader te realiseren: ingenieur met
als specialisatie
elektrotechniek en
software ontwikkeling.
Toch had
zijn moeder
op hem een veel grotere impact
gehad dan hij voor zichzelf wou toegeven, realiseerde Tiago zich vanuit een passage die hij in het
boek had doorgenomen:
"Kennis die een kind krijgt ingegoten, druppel na druppel, dag
in dag uit, zonder dat het ook maar iets merkt van die geruisloos
alsmaar toenemende
kennis. Die kennis ontwikkelde zich
in mij tot een onzichtbaar web
van absolute
genadeloze verwachtingen
die ik aan mijzelf stelde, een web dat was gesponnen door de wrede spinnen van een op angst
berustende eerzucht. Het was onmogelijk
mij te verweren tegen
jouw aanwezigheid
in mij.
"Mijn vriend
grizzly heeft mij op weg gezet om mijn missie te ontdekken", antwoordde
de man terwijl hij zijn boek signeerde : "de jouwe ken ik niet.
In het hotel haalde hij een
natbedruimeld boek uit zijn rugzak.
“Nachtvlucht naar Calgary” was zijn
onkreukbaarheid verloren, gelittekend door de verschijning van een beer(man).
18
augustus van Stewart naar Prince Rupert
In Kitwanga,
vanwaar ze nu in westelijke richting
zouden rijden
tot aan de Pacific, stopten ze bij een kerkje dat op korte afstand geflankeerd was
door een Indiaans uitziende
toren.
"Zo heeft de katholieke kerk de Indianen
ingepalmd", legde
Raimundo uit : "De kerk representeert de
aarde, het torentje de zon en de maan en door de vermenging van christelijke symbolen
en indiaanse natuurelementen,
werden zieltjes
gewonnen.”
En
niet zonder succes overigens
want ook de Carrier madame had zichzelf een paar dagen voordien als christelijk bestempeld.
"Hoe kunnen we gelukkig zijn zonder nieuwsgierigheid,
zonder vragen,
twijfel en argumenten? Zonder plezier in het denken?
Maar wat hij, onze God, van ons vraagt is dat wij onze slavernij eigenhandig
tot in onze diepste diepte in ons opnemen en dan ook nog vrijwillig en met vreugde.
Kan er een grotere bespotting bestaan?
Want één ding weten we heel goed: de eeuwigheid zou
een hel zijn, het paradijs van de onsterfelijkheid. Het is de dood die het ogenblik zijn schoonheid
verleent en
zijn verschrikking.
Alleen door
de dood is de tijd een levende tijd. Waarom weet de Here dat
niet, de alwetende God? Waarom bedreigt hij ons met een eindeloosheid
die alleen maar ondraaglijke
leegte kan betekenen?"
Tiago las opnieuw het begin en het slot van de redevoering
die de dokter had gegeven in het college bij zijn afstuderen:
Beide
zinnen en woorden van dezelfde man, gelovig en atheïst, worstelend met de onmogelijke
boodschap van
Christus, worstelend met
het nihilisme
van de atheïst.
De karavaan trok verder door quasi onbewoonde
streken even eindeloos als de trein die om de zoveel tijd een luide streep in
het landschap kerfde.
Ik ben niet vrijwillig ingestapt
en weet niet waar we heen gaan.
Op een dag in het verre
verleden werd ik wakker in mijn coupé en voelde trein rijden. Het was
opwindend, ik luisterde naar het ratelen van de wielen, stak mijn hoofd uit het
raam en genoot van de snelheid waarmee de dingen langs me heen suisden.
Ik wou dat de trein
zijn reis nooit zou onderbreken. Ik geen geval wilde ik dat hij voor altijd ergens
zou blijven stilstaan.
Het was in Toronto, op
een harde bank in de collegezaal, toen ik besefte : ik kan niet uitstappen. Ik
kan de spoorbaan en de richting niet veranderen. Ik bepaal niet het tempo. Ik
zie de locomotief niet en ik weet ook niet of de machinist te vertrouwen is.
Ik kan niet in een
ander coupé gaan zitten. In het gangpad lopen mensen langs en ik denk :
misschien ziet het er in hun coupés heel anders uit dan bij mij maar ik kan geen
kijkje gaan nemen.
Misschien rijdt de
trein in een cirkel, almaar, zonder dat iemand het merkt, ook de machinist
niet.
In de coupés liggen papieren
met het reisschema. Ik wil nalezen waar we zullen stoppen. Op de papieren staat
niets.
Wat kan ik doen tijdens
de reis? De coupé opruimen?. Maar dan droom ik dat de wind die door de rijdende
trein wordt veroorzaakt, aanzwelt en het raam indrukt. Alles vliegt weg wat ik
met veel moeite op orde heb gebracht.
Ik duw mijn voorhoofd tegen
de ruit en concentreer me uit alle macht. Ik wil één keer, één enkele keer
proberen te begrijpen wat er buiten gebeurt. Het lukt niet. Het gaat allemaal
veel te snel ook als de trein midden in het niets stopt.
Ik hou van tunnels. Zij
zijn het zinnebeeld van de hoop. Op een bepaald moment wordt het weer licht.
Als het niet toevallig donker is buiten.
Soms krijg ik bezoek in
mijn coupé. Het zijn mensen uit het heden maar ook uit het verleden.
De reis duurt lang. Er
zijn dagen waarop ik hoop dat de reis eindeloos zal zijn.
Dat zijn zeldzame
kostbare dagen. Er zijn andere dagen waarop ik blij ben met de wetenschap dat
er een laatste tunnel zal zijn waarin de trein voor altijd tot stilstand komt.
Had
Tiago ooit eerder zo intens geprobeerd zichzelf op het spoor te komen?
Het tripje met het watervliegtuig in Prins Rupert zou afgelast worden.
Tiago begreep niet goed waarom Prins Rupert enerzijds het regenboogstadje werd
genoemd (omwille van de vele neerslag), beschikte over een arsenaal watervliegtuigjes
en dat anderzijds die alleen
zouden kunnen
opstijgen bij
mooi weer.
Het
was in zijn laatste maanden een
certitude geworden
dat zaken zich onverwachts
omkeerden wanneer
hij zijn intenties en controle had losgelaten, zoals
Tao vroeg, en de gebeurtenissen zoals
ze zich voordeden omarmde,
zoals Zen dat vroeg.
Op Telma na
had iedereen
van de groep afgehaakt
omdat de wolken alle
zichtbaarheid over het landschap zouden pollueren
en de vliegmaatschappij er
alleen maar
op uit was om aan toeristen vluchten te verkopen ook al was er niets te zien.
Ze
hadden bijna
50% meer moeten betalen omdat het watervliegtuig
geen vijf mensen aan boord had en
voelden zich als domme “last minute investeerders” in een project dat iedereen
al had opgegeven.
Maar mensen
die hoog zweven in de lucht verliezen het vermogen om met praktische
dingen bezig te zijn.
Tiago en Telma overstegen de banaliteit van
het dagelijks
gepieker, de drukte van het stadje, de wolken en de regen, de eindigheid van de reis en de afstand tussen
hun werelden.
Ze voelden
zich zo groot als de walvissen die ze onder zich zagen draaien,
jumpen, spuiten en
doken met hen in een oceaan waar niemand hen kon zien om dan weer op te veren hoog in de lucht en te zweven boven de bossen, het zand, de rotsen, de inhammen en de kanaaltjes,
de houten boomstammen op
het water en de watervalletjes die
bleven ratelen
dat ze in jaren geen mens gezien hadden,
alleen maar bears, whales and eagles.
Het was een banale kei die die zowat 20
jaar geleden door zijn zoontje in de kleuterklas was beschilderd als gift voor
vaderdag.
Net na zijn
echtscheiding had
het kleinood hem als een talisman geëncourageerd en
recent had Tiago hem teruggevonden en
meegenomen op
deze reis.
Een stukje verleden kwijt…?
19 augustus
: Inside Passage
Om 4u45 opstaan, 7u30 op de boot in Prince Rupert en om 23u30 van de boot in Port Hardy, vroeger een belangrijk afzetpunt voor de kopermijnen, nu een stadje dat bestond bij de gratie van de ferry.
De Inside Passage, zoals het traject en de boot werden genoemd, had de allure kunnen hebben van een cruise ware het niet dat de enige stopplaats
onderweg het First
Nation dorpje
Bella Bella was waar volgens Raimundo
helemaal niets
te beleven viel en waar ze dan ook niet van de boot zouden stappen.
Ze
hadden de indruk te varen op een brede rivier vermits ze voortdurend ingesloten
waren door twee beboste
landstroken die pas in het zicht van Vancouver Island
aan stuurboord
zouden verdwijnen
en hen zo een signaal gaven dat ze werkelijk op de Pacific vaarden.
De onderkapitein legde hen uit hoe de stuurlui met
behulp van een systeem
van radars, satellieten, GPS en ordinaire landkaarten hun giant ferry konden richten tussen het labyrint van eilandjes en de landstroken.
's Middags was Tiago één van de enigen die het had gewaagd om in een hondenweer de zalm-barbecue
te “tasten” op
een bovendek.
Achter
de gekartelde
rand van bergen en bossen en midden in het helmboswuivende
schuim van het spoor van de ferry, droomde hij weg in vroegere reizen.
Hij zag
zichzelf als
15-jarige in de bossen van Sintra terwijl zijn vader
samen met hem in het
plaatselijk hotel
Nederland zagen verliezen
in de finale van de wereldbeker
tegen Duitsland
en ze niet mochten juichen omdat de televisieroom
zat volgeplakt
met oranje
campingtoeristen.
Hij reed de
Izoard op en de
marmotte met
de Croix-de Fer,
de Galibier
en Alpe
d'Huez en de
45 voorbij completeerde hij
zijn palmares
met de Mont
Ventoux.
Als jonge
twintiger was
hij op groepsreis in Kreta met drie meisjes,
waar hij een trial-wegje
inreed en indruk maakte door de jeep langs de meest onmogelijke kuilen
en rotsen mee te sleuren.
Hij
herinnerde zich nog goed dat Felipa zich afvroeg wat
Bastia was toen hij als verrassing
hun huwelijksreis
had uitgestippeld
per auto/trein/boot
naar Corsica.
Op het eiland Lesbos leerde hij zijn oudste dochter
schaken geflankeerd
door een publiek van joelende tweelingzussen terwijl hij 's avonds alleen op stap ging met de Griekse vriend
van zijn schoonzus om na
de voetbal op
tv te
landen in een dancing
in de vorm van een boot ergens in een hoge rots ingemetst.
Twee
weken was hij alleen op reis in Costa Rica en
Buenos Aires waar
hij bij
Milena tango
leerde dansen.
Als
er een aards paradijs
bestond, dan
zou het wel
in Essaouira zijn
waar hij met Florença honeymoon beleefde ook al waren ze niet getrouwd en had dat ondanks hun intenties
ook nooit kunnen plaatsvinden.
Één
keer hadden
ze zo'n
hoogtepuntje nog eens herbeleefd, wist hij toen Fernanda tijdens het ontbijt haar verhaal over Namibië deed en de lodge bewierookte
met de badkamer
in open
lucht.
Toen
de wolken hun verdriet niet meer konden ophouden, dacht hij terug aan de uitgeregende vakantie
in de Algarve waar ze tussen twee buien door een partijtje minigolf
speelden wat
zij hem liet
winnen.
Tiago was de boodschap van de bearman
niet vergeten om vooruit te kijken maar hij las in diens boek :
"We leven hier en nu, alles wat eerder was en op andere plaatsen, is verleden tijd, voor het grootste deel vergeten en alleen als kleine rest nog toegankelijk
in de vorm van willekeurige flarden
van de herinnering die
in onsamenhangende
toevalligheid oplichten
en weer doven. Zo zijn we gewend over onszelf te denken.
Dan zijn we niet beperkt tot onze tegenwoordige
tijd maar strekken we ons tot ver in het verleden uit. Dat komt door onze gevoelens, met name de diepe gevoelens, degenen dus die bepalen wie wij zijn en hoe het is wij te zijn. Want die gevoelens kennen
geen tijd, ze kennen die niet en herkennen die niet.
En niet alleen in de tijd strekken we ons uit. Ook in de ruimte strekken we ons uit tot ver over de grens van wat zichtbaar is. We laten iets van onszelf achter
wanneer we een plek verlaten, we blijven daar, ondanks dat we zijn weggegaan.
Het is onjuist, een onzinnige gewelddaad
als we ons op het hier en nu concentreren in
de overtuiging
daarmee het wezenlijke te pakken te hebben.
Waar het eigenlijk op aankomt is je zelfverzekerd
en kalm, met de bijpassende humor en de bijpassende melancholie, in het qua tijd en ruimte uitgestrekte innerlijke
landschap te
bewegen dat
wij zijn.
Waarom hebben we medelijden met mensen die niet kunnen reizen? Omdat ze zich, doordat ze zich uiterlijk
niet kunnen
uitstrekken, ook
innerlijk niet
kunnen uitstrekken, ze kunnen zichzelf
niet vermenigvuldigen
en daardoor
zijn ze beroofd van de mogelijkheid
in zichzelf
verre uitstapjes
te ondernemen
en te ontdekken wie en wat anders ze ook hadden kunnen worden.
Hij vroeg zich af wat zijn reisgenoten
van hem dachten.
Had hij de groepscode verbroken door zich
op de boot af te zonderen en helemaal in zijn eigen verhaal te duiken? Zou hem
dit door de andere 20 worden aangerekend?
Is het zo dat alles wat we doen uit eenzaamheid wordt
gedaan?
Is dat de reden waarom we zelden zeggen wat we denken?
Waarom houden we vast aan al die ontwrichte huwelijken,
leugenachtige vriendschappen, saaie verjaardagsdiners?
Wat zou er gebeuren als we al die dingen zouden opgeven en
voor onszelf zouden kiezen?
Want de gevreesde eenzaamheid waaruit bestaat die
eigenlijk? Uit de stilte van de verwijten die we dan niet te horen zouden
krijgen?
De groep was voor hem een veilig nest
geworden en hij wou ze zeker niet voor het hoofd stoten door zich terug te
plooien op zijn eigenste zelf.
Het momentum voelde niet aan als een
vlucht of verlatenheid maar als een koesterend drijven op de golven van zijn
verbeelding.
Toen kwam plots “Wicked Game” van Chris
Isaac als toverij zijn oor binnengewandeld.
Waarom van alle vrouwen
uitgerekend jij?
Nu voelde hij wel de eenzaamheid.
Hij besloot haar witness te maken of his
trip.
20
augustus van Port Hardy naar Quadra Island
Ze zijn warmbloedig, brengen levende
jongen ter wereld (onder water) die ze voeden met melk.
Walvissen nemen bij het duiken slechts
weinig lucht mee naar beneden.
Ze hebben een beperkte longcapaciteit en
dit lossen ze op door hun zuurstof vooral te binden in de spieren aan het eiwit
hemoglobine.
De neusgaten worden bij het bovenkomen
reflectorisch geopend en het uitademen gaat gepaard met een hevig gesnuit.
Bij de grote soorten ontstaat er dan een
fontein van door afkoeling gecondenseerde waterdamp die tot 8 meter hoog kan
gaan.
Zo kunnen ze ons informatie geven over wat er zich in de diepte van de zee afspeelt bv door
het analyseren van sporen op hun lichaam hebben ze het bestaan bewezen van reuzegrote
octopussen met
een diameter tot 20 m.
Taxonomisch kunnen walvissen worden onderverdeeld
in enerzijds baleinwalvissen
met borstels in hun mond om hun voedsel (plankton en kleine schaaldieren) te filteren en anderzijds tandwalvissen bij
wie vis op het menu staat.
Tot de eerste soort behoren de
bultrug en de blauwe vinvis die tot 33 m lang en 170 ton zwaar kan zijn en het grootste
dier ter wereld is.
De orka's
of “killer whales” zijn samen
met de dolfijnen
en de bruinvissen de bekendste vertegenwoordigers
van groep twee.
In het plaatsje Telegraph
Cove had een bioloog onderzoek
verricht naar
de taxonomie van walvissen, hun communicatie en hun gedrag en was er zo in geslaagd om stambomen te maken van families die zich in de ruime omgeving van het resort bevonden.
Het zijn de walvisgrootmoeders die de
plak zwaaien en 2 generaties in een clan met een eigen taaltje bijeenhouden.
Mannetjes komen van buiten en worden na
hun vruchtbare daad vriendelijk bedankt.
Na
anderhalf uur
dood turen op het licht trillende
wateroppervlak en
ingepakt tegen
de kou met petten, kappen, pulls en dikke
jassen, klonk er eindelijk gejuich
bij de walvisvaarders toen
een beest even zijn rug uit het water lichtte.
Het
stagiair-meisje in walviskunde gaf
aan dat het een bultrug
walvis was die tot voor een paar jaar leek uitgestorven maar
zich nu weer in de Canadese wateren liet zien. Ze vertelde erbij dat het heel goed ging met de walvispopulatie aan
de noordzijde
van Vancouver Island
maar hoe meer
naar het zuiden, hoe meer de populatie afnam met een substantieel
lagere levensverwachting.
Onderzoek
had aangetoond
dat in het vet van de walvissen zich
heel wat schadelijke stoffen
hadden opgestapeld
en nog meer bij het mannetje dat ook een veel lagere levensverwachting
had (31
jaar) dan het wijfje
“whale” (46 jaar).
Het kwam volgens haar omdat de vrouwtjes een deel van de schadelijke stoffen konden
uitscheiden via
de borstvoeding
wat natuurlijk
bedenkelijk was
voor de kalfjes.
Met
twee dansten
ze op een paar tientallen
meters van de boot met hun kenmerkende
zwarte rug en hun witgevlekte buik.
Net als de grote popdiva’s werden ze op
de achtergrond begeleid door een spatkoortje van kleine bruinvissen.
De harpoenen
van de walvisvaarders waren
direct in stelling gebracht
en de beesten werden
gevangen met
gigantische tele's
van de picture princes die
de smartphone
fotografen degradeerden
tot de groep der kastelozen.
De
crew werd uitgewuifd
door een zee-arend vooraleer
aan te schuiven voor een barbecue met de lekkerste zalm
ter wereld, zo beweerde Raimundo,
en weer had hij het bij het rechte eind.
Het
waren overhaast
gehuurde taxi's
die ons op Quadra Island
dropten in hotel Isa Kwa
Luten, opgetrokken in indianenstijl
en pochend met
een speciaal
certificaat van Tripadvisor.
Na
bijna vijf dagen nattigheid werd de zon weer onze vriend en het was alsof we op een paar uur waren gemigreerd van
de Noordpool
naar de Rivièra.
Met dank aan :
-Pascal Mercier, auteur van "Nachttrein naar Lissabon"
-Insight Guides Canada
-Philippe, onze gids van "Anders dan Anders" van wie ik veel heb geleerd
-Insight Guides Canada
-Philippe, onze gids van "Anders dan Anders" van wie ik veel heb geleerd
-mijn mede-Canada-reizigers omwille van de prachtige trip tesamen, hun inspiratie en foto's
British Columbia tour is really great to explore more about fishes and other animals around there. cheap park and fly deals
BeantwoordenVerwijderen