12
augustus : van Banff naar Jasper
‘s Anderendaags vertelde het “Lake of the Two Jacks” het verhaal van twee broers die in onmin waren geraakt en sindsdien elk aan de andere kant van het meer woonden, verbonden door een smalle waterrichel.
Na
hun echtscheiding
was Felipa terug ingetrokken
in het huis waar ze oorspronkelijk
hadden gewoond en
dat verhuurd geweest
was aan een koppel.
Tiago had
een éénmalig bedrag alimentatie
gestort om de woning volledig te renoveren en zo konden de kinderen op beide plaatsen in hun vertrouwde omgeving blijven
wonen.
De smalle
richel was een avenida die over een afstand van een tweetal kilometers
de beide huizen met elkaar verbond.
Hij vroeg
zich af waarom de broers desondanks
toch nog aan hetzelfde meer waren blijven plakken daar waar je als siblings, vrienden of als geliefden na een breuk wel alle bruggen kon opblazen terwijl je als ouders verbonden
bleef in de vruchten van je verstrengeling toen
je nog samen het bed deelde.
Met de jaren had hij het gevoel dat ze terug meer waren opgeschoven
in de richting van hoodoo's maar dat die afstand en vervreemding ook
toegelaten had
dat ze milder en rustiger met elkaar konden omgaan.
Ze hadden meer begrip voor elkaar gekregen ook al
hield zij niet
op continu het tegendeel te beweren waardoor hij zijn mildheid dan ook maar binnenskamers
hield.
Het ochtendlicht
leek digitaal
vertaald in avondschemering,
voor Tiago het zoveelste bewijs hoe bedrieglijk onze
waarneming was.
Of om het in Zen-termen te zeggen : de overgang van dag naar nacht en van nacht naar dag waren twee interpuncties van hetzelfde fenomeen.
Samen met Bow Lake en Peyto Lake, connecteerden al deze meren van het Banff
National Parc in zijn
reisencyclopedie
met die van Jiuzhaigou
in het zuiden van de Chinese provincie Sichuan.
De Canadese
Rocky Mountains
hadden de Tibetaanse hoogvlakte geklopt
omdat gedurende
twee dagen de zon hun kant gekozen dat terwijl Florença
en hij samen met 30.000 Chinezen
het 2 jaar
voordien met het gezelschap
van de regen hadden moeten doen.
"Wijsheid
uit het Oude China” van. Nathalie Chassériau was het boekje dat hij had meegenomen als garnituur voor hun bezoeken aan Chinese tempels
met als hoogtepunt de Qingyang Taoist Tempel in Chengdu.
Meer
dan Confucius en
Boeddha had
Lao Tse hem met
zijn aforismen
helemaal in
zijn ban geslagen en toen hij na veel
ge"yin"gel en ge"yang"el iets van
Tao had
menen te begrijpen, werd hij door de grote meester onherroepelijk
teruggefloten.
Tao die men probeert te begrijpen, is niet Tao zelf;
de naam die men het wil geven, is niet zijn juiste naam.
de naam die men het wil geven, is niet zijn juiste naam.
Lao Tse-1
Je zult zeggen misschien
is het zo wanneer onbekende wandelaars elkaar in
regen en wind passeren
maar tegenover
veel mensen
zitten we toch
veel langer, we eten en werken met elkaar.
Is dan niet elke aanblik van een ander en elk oogcontact
te vergelijken
met de
spookachtig korte ontmoeting van blikken die tussen reizigers
die langs elkaar heen glijden zoals
in de vliegensvlugge ontmoeting 's
nachts en laten
ze ons niet achter met niets dan vermoedens,
fragmentarische gedachten en toegedichte eigenschappen? Is het in waarheid niet zo dat het niet mensen zijn die
elkaar ontmoeten maar schaduwen die hun voorstellingen werpen?
Narcissus
daarentegen was
bij het ontwaren van zijn spiegelbeeld
zo verrukt over zichzelf geworden dat hij in het meer verdronk.
Hoe sterk
zijn zelfbeeld
was gedeconnecteerd
met de realiteit en welke kloof er was tussen zijn zelfperceptie, zijn realiteit en de perceptie van anderen over zijn persoon kon Tiago niet achterhalen; vermoedelijk een
afwisseling van
zelf onder- en overschatting, hoopte hij voor zichzelf.
Dat Felipa,
Morela en Florença op hem verliefd waren geweest, leed geen twijfel maar of ze hem altijd en in alle omstandigheden aantrekkelijk
hadden gevonden, was veel minder zeker en in het geval van de twee lange termijnrelaties zelfs
hoogst onwaarschijnlijk.
Maar ook
hij had momenten gehad, soms gedurende langere
tijd, dat een aantal dingen van zijn dames hem irriteerden.
Het meest
frappant was het moment geweest toen hij Morela op een blauwe maandag van het station afhaalde
en na maanden telefoon-verliefdheid plots
een uiterlijk
kreeg geserveerd
wat niet klopte met wat hij zich van haar had voorgesteld. Hij had meer
dan een uur nodig gehad om zich te verzoenen met haar (nochtans erg knappe) verschijning en
zijn verliefdheid
terug te vinden.
Uiteindelijk had hij haar avances niet kunnen beantwoorden
ook omdat zij niet wou begrijpen dat hij van haar een long term
commitment vroeg wat
een echtscheiding
impliceerde en
dat hij niet begreep dat ze gewoon met hem een spannend avontuur
wou induiken.
De Crowfoot gletsjer
was de bron van de Bow River die via Calgary helemaal oostwaarts uitmondde
in de Atlantische oceaan.
Gletsjers duwen
en trekken, ze schuiven in lagen met verschillende
snelheden en
barsten soms
over de jaren heen en
net als lawines overvallen
ze je plots
en overweldigend
nadat hun motoren geruisloos
en diep onder het wit de lancering hebben
voorbereid
Kenia en China…
Was dat ook de bestemming van 2
zwaarbeladen fietsers als ze tenminste konden weerstaan aan de gretige blik van
beren die hen smalend “meals on wheels” plachten te noemen?
Tijdens de picknick in de Mistaya
Canyon, was er discussie
of het verantwoord was
de 85-jarige Bernarda mee te sleuren langs zo'n moeilijk
begaanbaar pad
om te lunchen.
Tiago en
een aantal anderen vonden
dat de targetgroep duidelijk
kon afgeleid
worden uit de brochure en dat iemand van welke leeftijd
dan ook voor zichzelf maar moest afwegen of men aan zo'n min of meer avontuurlijke reis
kon deelnemen.
Toch had
hij ook begrip voor de meestal vrouwelijke participanten
wiens gezichtspunt
vertrok van
de coherentie
en de zorg voor de groep om van daaruit keuzes
te maken wat kon en wat niet kon.
Zelf had Tiago recent een management
opleiding gegeven
in Oost Congo waarbij
een aantal deelnemers eigenlijk de participatie
cutt-off niet hadden
mogen passeren
omwille van de
gebrekkige kennis
van de Franse taal.
Toch waren
ze met een traject persoonlijke coaching
en ondersteuning
vanuit een aantal medeparticipanten er
toch in geslaagd om de belangrijkste
concepten te
capteren en
toe te passen voor hun eigen organisatie.
Hij veranderde zijn gezichtspunt…
Hadden de
Canadezen ons
immers ook niet getoond
hoe hun identiteit continu
werd getransformeerd
door golven
van migratie
en aanpassing
aan veranderende
levensomstandigheden veeleer dan dat ze verbonden was met een vaste set van kenmerken waar je aan
kon beantwoorden of niet.
De eerste bewoners van Canada zouden
tussen 5000 en 10000 jaar geleden vanuit Siberië langs de Beringstraat Alaska
en Yukon binnen getrokken zijn.
Op school leerden we vroeger over de sympathieke
Eskimo’s met hun iglo's maar officieel worden ze in Canada benoemd als Inuits.
Naast hen profileerden zich nog een rits
andere "First Nations" zoals bijvoorbeeld in Oost Canada : de Huron,
de oorlogszuchtige Iroquois en de ondernemende Algonquin.
Trouwens de naam “Canada” is afgeleid
van het Iroquois woord “kanata” wat woning of nederzetting betekent.
Rond 1250 na Christus werden de
arboriginals (oorspronkelijke bewoners) in de streek van Newfoundland lastig
gevallen door de Vikings en vanaf de 16de eeuw door Europese expedities op zoek
naar goud en een noordelijke doorgang naar de Stille Oceaan en vooral geïnteresseerd
in dierenpelsen voor hun sjieke madammen.
Op het einde van de 17de eeuw was Nieuw
Frankrijk uitgegroeid tot een centrum voor de pelshandel met Europa.
De Franse monarchie was aanvankelijk
maar matig geïnteresseerd maar toen de Britten meer en meer aanspraak maakten
op het latere Canadese grondgebied en de economische belangen, leidde dit tot
een oorlog beslecht in het voordeel van de Engelsen bij de Slag om de St Lawrence
River op 12 september 1759.
Een groot deel van de Engelse kolonisten
kwamen uit de Verenigde staten waar ze de onafhankelijkheidsoorlog tegen het
nieuwe Amerika hadden verloren naast avonturiers en families die hongersnood en
slechte omstandigheden in Europa waren ontvlucht.
Vanaf
halfweg de 18de eeuw kwamen er ook Duitsers en Scandinaviërs en op het einde
van de 19de eeuw kwam er een grote groep Oekraïners zich vestigen in
Saskatchewan, Manitoba en Alberta.
Chinezen
kwamen eind 19de eeuw in British Colombia als arbeiders voor de Canadian
Pacific spoorlijn.
Later
werden ze gevolgd door Japanners en Sikhs tot in 1923 met de Immigration Act de
toegang van Aziaten tot Canada werd ontzegd.
Pas
in de jaren '60 werd de deur weer opengezet met een influx van honderdduizenden
Chinezen, Indiërs, Pakistani en Vietnamezen tot gevolg.
In
1970 werd multiculturalisme een officiële "government policy" : de
confederale structuur impliceerde een systeem van coördinatie tussen
verschillende maar gelijkwaardige delen.
Dit
resulteerde in een grote tolerantie tussen verschillende etnische en religieuze
groepen.
Internationaal
profileerde Canada zich als een mozaïek met als leidmotief de principes van
rechtvaardigheid en mededogen maar in zijn "Vertical Mosaic".
schilderde John Porter de. Canadese samenleving als sterk gedifferentieerd en hiërarchisch
waarbij bepaalde etnische groepen werden geforceerd in specifieke jobs.
Waar
statistici aangaven dat financiële, politieke en culturele belangen in Canada
in handen waren van vooral blanke mannen van Europese origine, was er
bijvoorbeeld Michaelle J, een zwarte, vrouwelijke Haïtiaanse vluchteling die
tussen 2005 en 2010 gouverneur-generaal van Canada was.
Recent
werden in het land initiatieven genomen, deels privé, deel vanuit de overheid
om Syrische vluchtelingen op te vangen, die elders waren geweigerd.
“Give us more Canada” zouden ze later lezen op
een pamflet in Vancouver…
Het verwees
naar een soort van overgangszone van
waar de rivieren in divergente richting
hun weg vervolgden naar de zee: de Bow River naar de Atlantische Oceaan, de Athabasca River naar de Noordelijke
IJszee en de
Fraser River naar de Pacific.
Op de laatste dag van het eindexamen hadden we allemaal
achter onze banken gestaan, de schoolpetten op het hoofd en plechtig liep
senior Cortes van de één naar de ander en overhandigde het diploma waarbij hij
ons recht in de ogen keek.
Ik zat op het warme mos van de stoep voor de ingang en
dacht aan de geldende wens van mijn vader dat ik arts zou worden.
Ik had hem lief om zijn vertrouwen en vervloekte hem om de
deprimerende last die hij met zijn ontroerende wens op mijn schouders had
gelegd.
Ik wil terug naar die paar minuten op het schoolplein
waarin het verleden van ons af was gevallen zonder dat de toekomst al was
begonnen.
De tijd stond stil en hield de adem in op een manier zoals
ze dat later nooit meer heeft gedaan. Gaat het om het verlangen-het pathetische
verlangen als een droom- nog één keer op dat punt van mijn leven te staan en
een heel andere richting in te kunnen slaan dan de richting die van mij de man
heeft gemaakt die ik nu ben.
citeerde Tiago het Tabor-evangelie voor
zichzelf.
Zonder dat
hij een keuze
had kunnen maken,
werd hij door de bus meegevoerd naar de Athabasca
gletsjer.
In onze jeugd leven we
alsof we onsterfelijk zijn. Het besef van de onsterfelijkheid hangt om ons heen
als een dun lint van papier dat onze huid nauwelijks beroert.
Op welk moment in ons
leven verandert dat? Wanneer begint dat papieren lint strakker om ons heen te
liggen tot het ons uiteindelijk wurgt?
Waardoor krijg je die
zachte maar onverbiddelijke druk te bespeuren die ons laat weten dat die nooit
meer minder zal worden?
“Toen ze
opkeken was Hij alleen en de gloed was verdwenen”
De bus stopte in een soort krater die
nog niet zo heel lang geleden volledig door ijs was bedekt en ze stapten een bergje op om de tranende ijsmassa te begroeten.
Altijd weer waren er groepjes
van mensen die tegen betaling op het ijs dicht
bij elkaar moesten
blijven om niet verscheurd te worden door een
“crevasse”.
Een groot
stuk muur leek van rotsachtige steen
maar de gids legde uit dat de ijsmassa volledig
was bedekt met stof en als je eventjes zou krabben aan de zwarte bolster zou een witte ijspit zich etaleren.
Florença en Tiago…?
13
augustus : Jasper
De Indianen
hadden niet begrepen hoe in de winter het water van Medicine Lake onder de grond wegstroomde
in de Maligne
River net zomin
als de wandelaars begrepen
waar het kwintet rustenden
gebleven was dat
hen boven bij de bus zou opwachten.
De zoekexpedities
verliepen fragmentarisch
en niet gecoördineerd en
tot hun verbazing gebood
de gids iedereen op de bus te stappen richting Maligne
Lake om daar de geplande boottocht
af te werken.
Of was het een weloverwogen beslissing
van een goede herder die het parcours voor de reguliere schapen consolideerde
en tegelijk een strategie ontwikkelde om de verloren dieren te recupereren.
Een bok
van de kudde was zijn wijfje kwijtgeraakt en
bood zich aan om
als ankerpunt
op de parking te blijven wachten tot hij zijn eigen
schaapje en daarmee
ook de anderen op het droge had.
De anderen werden nadien opgehaald
en konden als bij mirakel nog vijf plaatsen bemachtigen voor
de volgende tocht terwijl dit soort reservaties normaal
gezien maanden
tevoren moest
worden vastgelegd.
De outcome gaf de gids gelijk maar de prijs voor de reddingsoperatie, zo zagen sommigen dit, was voor de vijf het missen van de eerste “bear experience”.
Mary
Schaffer had zich waarschijnlijk
omgedraaid en
in haar graf moest
ze de fotorun
in de Golden Arrow bus
hebben kunnen
gadeslaan.
Ze had zelf waarschijnlijk honderden
keren een beer ontmoet toen ze in het begin van de vorige eeuw het gebied rond
Lake Medicine en Lake Malignant exploreerde. Toen ze in 1902 kort op elkaar haar echtgenoot, vader
en moeder was verloren, zocht de vrouw uit Pennsylvania
een uitkomst
voor "peace
for herself".
In
1907 ontmoette
ze Samson Beaver
(lid van de Stoney First Nation) in haar poging om een weg te vinden naar een groot meer in de bergen tussen Jasper en Lake Louise waar ze
regelmatig had
verbleven met
haar echtgenoot.
De
exploratie,
adoratie en
communicatie van
wat dit majestueuze landschap had te bieden, werd haar levenswerk
en zo vond ze niet alleen peace voor zichzelf
maar ook vriendschap en
respect van
de locals en uiteindelijk
het openstellen
van deze regio voor de crew van 21 en de rest van de wereld.
Het
boottochtje voerde
naar Spirit Island, een klein streepje land met een paar bomen dat zijn reputatie had verworven als
winnende foto
voor de jaarlijkse Kodakwedstrijd. Sindsdien werd het plat gefotografeerd.
"Worden vrouwen
mooier als ze een missverkiezing winnen? En vooral : worden ze dan niet verwend en vervelend?",
vroeg Tiago zich
af.
Gelukkig
had het eilandje geen
zelfperceptie
en werden toeristen op afstand gehouden
door een staketsel om het niet letterlijk plat
te trappen.
En
dat leek nu vervangen door spektakelrituelen
met platte pads, roze blokjes en lange fallussen
om het eiland mee naar huis te nemen.
Boze vuurgeesten hadden het magisch meer van zijn garnituur
beroofd omdat
ze de kern van haar bestaan niet hadden kunnen raken.
Tiago had
in het boek gelezen hoe de indianen over eeuwen waren teruggedreven naar reservaten,
hoe de blanken geen enkel verdrag hadden gerespecteerd, hoe generaties kinderen
waren weggevoerd naar katholieke scholen en daar mishandeld waren en van hun
taal en cultuur beroofd.
Maar de First Nations waren in revival,
zo zou hij de volgende dagen zelf kunnen ontdekken
Anderzijds
hadden de
Canadezen in de loop
van de laatste jaren zelf de vuurgeesten
gemobiliseerd voor
het uitroeien
van de
"mountain pine beatle" die de
bomen invadeerde.
Het
beestje maakte gangetjes in de boomschors en deponeerde daar zijn larven
waardoor een schimmel werd aangetrokken die de waterkantkanaaltjes van de boom
verstopte en hem deed afsterven.
Een groot deel van de Canadese bossen was
aangetast geweest en na een aanvankelijk succesvolle bestrijding met het
verbranden van de getroffen zones, was de ziekte de laatste jaren weer sterk komen
opzetten.
Macaber voordeel was dat het hout van een
zieke boom blauwachtig kleurde en vooral voor de Japanners een gegeerd goed was
geworden op de internationale handelsmarkt.
Tiago herinnerde zich hoe op een banale zondagmorgen
Florença en hij aan het joggen waren langs de Taag.
Ze liep langer aan één stuk door dan gewoonlijk maar
ze bekloeg zich erover dat het veel te vermoeiend was
en dat ze dat helemaal niet prettig vond.
Tiago had het niet prettig gevonden dat zij het niet prettig vond en zij vond het niet prettig dat Tiago het niet prettig vond dat zij het niet prettig vond.
Het betekende immers dat wij, gevangengezet in de magische
cirkel van jouw dapperheid, er geen recht op hadden ons te beklagen, het recht
op klagen was, nog voordat de klacht was geuit, geabsorbeerd door jouw
dapperheid.
Toen
iemand vroeg
hoe het mogelijk was dat een klein kevertje
zo'n impact
had hebben op duizenden hectaren bos, vertelde de gids het verhaal dat er een tiental jaar geleden in Yellowstone wolven
waren geïntroduceerd.
De herten
hadden, bij gebrek
aan een natuurlijke vijand, in de vallei continu
de begroeiing
weggegraasd
en waren nu verplicht onder bedreiging
van de wolf het wat kalmer aan te doen.
Hierdoor was
er een heel nieuwe flora ontstaan
die op zijn beurt een habitat vormde
voor andere
dieren
zoals bevers die dammen bouwden waardoor rivieren van loop veranderden en het landschap
anders werd opgebouwd en ingekleurd.
De stralende Weg lijkt donker.
De Weg die voortgaat,
lijkt achteruit te gaan.
lijkt achteruit te gaan.
De juiste Weg lijkt vol hinderlagen.
Lao Tse-41
"Misschien
hebben we een wolf nodig", dacht Tiago bij zichzelf
:" of iets
of iemand die geruisloos
in ons leven binnenstapt
en het hele systeem verstoort
Of zo'n
valse raaf
als van de Indianen die op het eerste zicht destabiliseert en
chaos brengt
maar waaruit iets
nieuws ontluikt.
Geen
echte rafting, vond Tiago ook, want geen hoger niveau dan "rapid 2 ", niet zelf peddelen en ingepakt met zwemvest en gele poncho in de kleuren van de rode duivels.
Maar net
als iedereen werd hij niet alleen meegezogen door de stroming van het water maar evenzeer door de hilariteit van de groep.
Gelach om
elke schep water in iemands broek, dames bezorgd om roekeloze haantjes en het ontluiken
van een paar vuile moppentappers.
De
verbondenheid in
de spirit van de 21 raakte in een stroomversnelling, Raimundo kreeg zijn
credentials als
onze kapitein.
14 augustus : van Jasper naar Prince George
De boomloze
rotstoendra was
net iets teveel beplakt met kortgeknipte
graspartijen,
groengele bloemperkjes
en korstmossen
om aan een maanlandschap te
denken :
De zon speelde een spel met de wolken wier uitlopers over de rand van ravijn aan je
kleren kwamen likken.
Het was
niets minder of meer dan dat, geen verlangen, geen intentie, geen vragen, gewoon het moment zoals het was tussen mist en helder, tussen gisteren en morgen een ogenblik vluchtig
in de stroom der gebeurtenissen.
Zen.
Door intimiteit zijn we met elkaar verbonden en de onzichtbare
banden zijn bevrijdende boeien. De verbondenheid vereist exclusiviteit. Delen
is verraden. Maar het is niet zo dat we slechts één enkel persoon mogen
liefhebben. Wat te doen? Regie voeren over de verschillende intimiteiten? Een
penibele boekhouding voeren over onderwerpen, woorden, gebaren? Over gedeelde
kennis en over geheimen? Dat zou een geruisloos druppelend gif zijn.
Op de weg van Jasper naar Prince George werden ze even uit de bus gelicht en gedropt op een plaats die out of the blue op een tropisch regenwoud leek.
De grote
dikke bomen met spaghetti-wortels bleken
rode ceders te zijn wier hout werd gebruikt door
de First Nation's voor de bouw van hun woningen en gebruiksvoorwerpen.
Raimundo
legde uit dat het hier niet ging om naaldbomen zoals sparren die zich via zaden voortplanten maar
wel over coniferen met schubben die sporen bevatten waarmee
ze zich over grotere afstanden konden
verspreiden.
Tiago schrok omdat “Nachtvlucht
naar Calgary” was uitgegeven door de “Rode Ceders” waarvan hij op dat ogenblik de betekenis nog niet kon vatten.
Hij
was het niet eens met Raimundo die Darwinisme stelde tegenover
christelijk geloof
alsof de katholieken vandaag
nog geloofden
dat God de hemel had geschapen in zeven dagen.
Zijn
stelling dat
geloof en wetenschap perfect
verzoenbaar waren,
werd ook geïllustreerd door
aan te geven dat Marx' opium voor het volk, Freud's visie op religie als een sublimatie van
de libido
en indertijd Copernicus
en Galilei, het in
feite 200% bij het rechte eind hadden gehad maar
dat de kerk
verkrampt haar
eigen geloofsleer
gewoon niet
had begrepen.
"Mensen vinden
God uit omdat ze hem nodig hebben en zich niet kunnen verzoenen
met het idee van sterfelijkheid!", klonk de repliek van
Marcelo die mee in het debat dook.
Tezamen
met het vlees en de groenten op
de centrale kookplaat, rolden de argumenten over
tafel waarbij
men zich kon afvragen of men echt iets van
mekaar wou leren dan wel zijn eigen kennis en standpunten wou
etaleren zoals
in het boek stond geciteerd:
De stroom van gedachten, beelden en gevoelens die
voortdurend door ons heen gaat, die sterke stroom heeft zo’n geweldige kracht
dat het een wonder zou zijn als hij niet alle woorden die iemand anders tegen
ons spreekt met zich mee zou sleuren en aan de vergetelheid prijs zou geven als ze niet toevallig bij de eigen woorden
passen.
Heb ik ooit werkelijk naar iemand anders geluisterd? Hem
met zijn woorden in me opgenomen zodat mijn innerlijke stroom van richting
verandert?
15 augustus : van Prince George naar Smithers
Hij
had bewust verzuimd het reisprogramma in
detail door te nemen omdat hij reizen een beetje beschouwde
als een avontuur waarvan
je best niet op voorhand wist of programmeerde
hoe het zou verlopen.
En zeker
nu hij eindelijk de moed had gehad om zijn functie als directeur neer te leggen, moest elke stap in het nieuwe traject doordrenkt
zijn van diepte en verwondering om
van daaruit iets nieuws te laten emaneren.
Fort
St James was dus
geen versterkte
burcht waar de blanken zich verdedigden
tegen de indianen of omgekeerd maar een
handelsvesting aan
een meer dat het centrum had gevormd voor de pelshandel in West Canada.
Bij
de kolonisatie
door Europese
mogendheden bleek
bont het ruilmiddel bij uitstek (en ook zowat het enige) waarmee oorspronkelijk de Indianen en op hun beurt
ook de Engelsen
en Fransen handel konden drijven met het Europese continent.
Zowat
alle huiden van bevers, marters, vossen, nertsen en zelfs beren werden in Fort St James verzameld om van daaruit verdeeld te worden
over de hele wereld.
Het
transport begon op
het meer ernaast en werd gevolgd via een ingewikkeld parcours van waterlopen, stukken over land tot aan de Pacific Coast om vandaaruit met grote boten via Vancouver tot
helemaal langs
de westkust
van Amerika
rond Ushuaia
naar de Atlantische oceaan
te draaien en zo Europa te bereiken.
Een poging
om het pelsenvervoer over
land naar Oost-Canada transporteren
en van daaruit naar Europa bleek om verschillende
redenen niet
haalbaar en
de North
West Compagnie werd
uiteindelijk overgenomen
door zijn grote concurrent,
de Hudson Bay Company die op die manier heel de bonthandel in Canada controleerde.
Een
lokale gids
legde ons uit dat tegenwoordig de
vraag naar bont fel was afgenomen maar dat het vooral de geurklieren waren
van de beestjes die door cosmeticabedrijven
werden ingekocht.
We moesten
allemaal naar
buiten om een snuif op te vangen van het sebum van het stinkdier door te ruiken aan een klein flesje dat volledig afgesloten
bleef.
Hij
werd echter
wel bevangen
door de smell van het verhaal van een First Nation in een ander gebouwtje
van het complex
die vertelde
hoe haar ouders en grootouders en
hogerop, weggerukt
waren uit hun gezin, in internaten opgesloten
met het verbod. hun taal te spreken of zelfs als
siblings met
mekaar te converseren op
straffe van
slagen.
Na enige
aarzeling vertelde
ze dat ze tot voor 10 jaar alcoholverslaafd was geweest, dat ze daarmee was gestopt en zich inzette om anderen te helpen om dezelfde weg te gaan die zij was ingeslagen.
Het
had haar
enorm geholpen dat
ze daar in Fort St. James bezoekers kon rondleiden in de geschiedenis van de streek die ook haar geschiedenis was
als Carrier-indiaan.
De
naam van deze Indianenstam verwees naar de praktijk waarbij de weduwe van een overleden man twee jaar later het lijk terug bovenhaalde,
ontdeed van het resterende vlees en de botten op haar rug droeg.
Het
zou zeven generaties duren
vooraleer de wonden van het verleden zouden zijn geheeld, zo gaf
ze aan.
In haar
perceptie waren
ze nu halfweg en toen iemand van de groep vroeg vanwaar die zeven kwam, bleef ze het antwoord schuldig.
Voelde ze
zich bedreigd? Was het haar appreciatie voor
de belangstelling
en aandacht voor haar betoog? Was het een afsluiter?
In
elk geval, dacht Tiago, dat dit de enige zin was die niet behoorde tot haar klassiek repertoire dat ze vermoedelijk al tientallen keren
had opgevoerd.
Het was
alsof haar
diepgewortelde schaamte
was ingepakt
en opgepoetst
tot een ontroerend indianenverhaal
waarvan ze
had ervaren dat
het haar toehoorders naar
de keel greep.
Enkel die laatste wat schimmige uitdrukking,
maakte zich
los van het beeld dat de blanke zichzelf
en de indiaan had
toebedeeld:
schuldgevoel en
spijt om flarden van respectloze kolonisatie, nu goedgemaakt door
tolerantie en
respect voor
de historische
cultuur van
de First Nation's en in extremis de succesvolle
integratie ervan.
Was het
daarom dat de Canadese overheid een gegarandeerd inkomen
had voorzien
voor alle First-Nation's
die niet wegtrokken uit
hun reservaat?
Tegenstanders
hadden de
unfairheid benadrukt
tegenover de
andere Canadezen
die voor hetzelfde inkomen
hard moesten
werken en anderen wezen
op verloedering
en verslaving
die het gevolg waren van deze hypertolerantie.
Het
deed hem denken aan de Canadese dokter, zo stond in het boek, die had meegewerkt aan
de deportatie
van de kind-indianen en
nadien een hevig bewonderaar
was geworden
voor hun cultuur en hun leven in het woud en de bergen tussen de beren ging delen.
Met dank aan :
-Pascal Mercier, auteur van "Nachttrein naar Lissabon"
-Insight Guides Canada
-Philippe, onze gids van "Anders dan Anders" van wie ik veel heb geleerd
-Insight Guides Canada
-Philippe, onze gids van "Anders dan Anders" van wie ik veel heb geleerd
-mijn mede-Canada-reizigers omwille van de prachtige trip tesamen, hun inspiratie en foto's
Wow what a wonderful post it is with beautiful mountain pictures. I like to share it. short term park and fly deals
BeantwoordenVerwijderen