“Die Chinezen hebben een muur voor
Facebook gezet", mopperde één van de Amerikaanse meisjes.
Samen met haar 2 vriendinnen had ze
net een fotoshoot achter de rug, tussen, onder een naast de kantelen van de
Chinese Muur nabij Mutianyu.
Ze hadden met een selfie stick
23 grimassen en poses opgevoerd, geplakt tegen de rotstenen armen van de Muur.
De ontgoocheling was groot toen ze er
niet in slaagden om hun verre vriendjes real-time te imponeren met hun Muurtheater.
Facebook meldde niet thuis.
"Een kleinzoontje van mij",
mompelde hij in zichzelf.
"Chinezen hebben altijd muren
gebouwd om zich te beschermen.
De leiders van de leenstaten legden
afzonderlijke stukken van mij aan, in verspreid liggende strategische gebieden
om de vanuit het noorden binnenvallende nomaden tegen te houden.
Na de éénwording van China onder
keizer Qin Shu Huangdi in 221 v.C. kregen 300.000 mensen -onder wie talrijke
politieke gevangenen- de opdracht om mijn verschillende muurfragmenten met
elkaar te verbinden.
Mijn betovergrootvader "Grote
Muur" raakte in de loop der eeuwen wat verbrokkeld en slaagde er niet
altijd in de Mongoolse nomaden binnen hun steppe ter plaatse te houden.
Vooral in de winter drongen ze China
binnen om hun rendieren en vee (en zichzelf) gastronomisch te verwennen.
Tijdens de regeringen van de Sui- en
Tangdynastie (581 tot 907 n.C.) met Xian als hoofdstad, werd mijn
overgrootvader gerepareerd.
Ik herinner me nog zijn verhalen over
bloedmooie danseressen met armen als golvende manen en woest stampende krijgers
met hun drakensmoel op de tonen van opzwepend getrommel.
De Mongoolse keizers onder de
Yuan-dynastie (1280 tot 1368 v.C.) werden verjaagd door opstandige boeren als
aanzet tot de Mingdynastie(1368 tot 1644 n.C.)
Zij restaureerden ons familiehuis met
cement en stenen en versierden en versterkten onze gordel, ooit 10.000 km lang,
met zo'n 25.000 vestingtorens en poorten.
Over de generaties heen ben ik intussen
wat gekrompen tot 6335 km van de Shanhaiguan-pas bij de Bohai-golf tot aan de
Jiayuguan-pas in de Gobi-woestijn.
Mijn buik zit vol aarde, klei en
stenen binnen een bakstenenvel met aan beide kanten een borstwering die zich
als twee gekartelde armen door de bergkammen slingert in het noorden van China.
Ik ben de Chinese Muur, één van de
zeven wereldwonderen!”
De meisjes begrepen niet waarom de
Chinezen rond Facebook een muur hadden gebouwd.
"Het schijnt dat ook google en
twitter verzegeld zijn door de Chinese censuur", wist de blonde met een
grote zonnebril : "Internet is toch Mongolië niet en Zückerberg is toch
niet Djenghis Khan?"
"Misschien is het gewoon een
commerciële zet", antwoordde de grootste van de drie :"Naar het schijnt
hebben de Chinezen een eigen Facebook waarbij ze zelf de meerwaarde van commerciële
profielen en reclame kunnen te gelde maken."
"Typisch China", antwoordde
de blonde : "Onze technologie kopiëren en dan exploiteren voor eigen
profijt.
Let op dat ze binnen 10 jaar hun
spleetoog-facebook niet gaan exporteren."
"Zo mag je niet over Chinezen
spreken", zei de kleinste met een frou-frou kapsel :"Je klinkt bijna
racistisch. Ze hebben toch het recht om hun sociale media uit te bouwen zoals
zij dat willen. Zijn wij Amerikanen soms niet winst-georiënteerd?"
"Ja, maar wij zeggen het
tenminste", repliceerde de zonnebril : "Is het niet belachelijk dat
boven de Poort van de Hemelse Vrede, Mao Zedong staat te kijken naar zijn eigen
mausoleum waar niet alleen zijn lichaam maar ook het communisme begraven
ligt."
"Economisch communisme, bedoel
je", antwoordde het grootste meisje :"Op het Plein van de Hemelse
Vrede hebben ze in 1989 toch laten zien dat het politiek communisme in China
nog steeds life en vooral kicking was.”
Het Tien An Men incident lag de Muur
nog vers in het geheugen.
In april was de dood van Hu Yaobang de
aanleiding geweest tot de grootste demonstratie in China na de stichting van de
Volksrepubliek in 1949.
Studenten hadden in Hu Yaobang een
martelaar gezien van de liberale hervormingen en uit protest tegen het beleid van premier Li Peng, waren
3000 studenten begonnen aan een hongerstaking.
In de loop der weken waren er steeds
meer mensen naar het plein gekomen om te demonstreren en ook in andere steden
zoals Hong Kong, Macao en Taiwan vonden protestbetogingen plaats.
Zhao Ziyang, de poulain van Deng
Xiaoping, probeerde met de studenten te onderhandelen maar bekocht later zijn
diplomatiek offensief met een levenslang huisarrest tot hij in 2005 overleed.
Toen 1 miljoen mensen het aftreden eisten
van Li Peng, ontruimde het leger in de vroege ochtend van 4 juni met harde hand
het Plein van de Hemelse Vrede en er was sprake van tussen de 1500 en 3000
doden evenals duizenden gewonden.
De Chinezen die destijds op het Plein
aanwezig waren, vluchtten naar het buitenland of werden opgepakt en gevangen
gezet.
De meesten zijn vrijgelaten maar
worden voortdurend in de gaten gehouden.
“Dit doet me denken aan de Arabische
opstanden in Egypte op het Tahrirplein en aan de Jasmijnrevolutie in Tunesie of
de opstand tegen Qadhafi in Libië", repliceerde frou frou :"De
Chinezen hadden al veel langer begrepen dat sociale media besmettelijk snel
dissidente ideeën konden verspreiden en acties doen ontbranden.
Dus de Muur rond de sociale media zou
wel eens een politieke fire wall kunnen zijn om het Westers ideeëngoed buiten
te houden terwijl het domestieke facebook en twitter makkelijk door big brother
kunnen worden gewatched.”
De Grote Muur verslond met grote
gretigheid de verhalen over zijn kleinzoon die erin geslaagd was om grote delen
van de cloud voor de Chinese burger af te schermen.
"Die Amerikanen begrijpen er
niets van", dacht hij bij zichzelf : "Het Confucianisme heeft de
Chinese beschaving reeds 25 eeuwen gedragsregels voorgesteld om de harmonieuze
relatie tussen kosmos en individu, tussen de wereld van de natuur en de morele
wereld zo veel mogelijk te handhaven.”
Confucius stelde meer dan 3000 voorschriften
op en zijn leer kende een hoogtepunt tijdens de Han-dynastie van 206 v.C. tot
220 n.C.
Een belangrijk begrip in zijn leer was
de eerbied voor de naaste, ouders, de familie, de keizer en het gezag in het
algemeen.
Orde in gezin en staat zouden pas
gewaarborgd zijn als men zijn positie binnen de samenleving kende en daar ook
naar handelde.
Precies dit was voor Chinezen het
antidotum tegen chaos en in dit perspectief waren de Mongolen misschien een
gevaarlijke outsider geweest doch de verspreiding van sommige opvattingen via
internet werd door de verantwoordelijken van de Staat gezien als een sluipend
gif dat de Chinese samenleving verstoorde en ondermijnde.
"In die optiek ben ik een
anachronisme geworden”, dacht de Grote Muur bij zichzelf, “En mijn kleinzoon Facebook-blokker heeft de
verantwoordelijkheid overgenomen om de Chinese maatschappij tegen chaos te
behoeden.”
Anderzijds begreep de Grote Muur dat
de eeuwenoude Chinese tradities soms vermolmd waren geraakt een vaak aanleiding
hadden gegeven tot excessen.
Nieuwe dynastieën hadden vaak dynamiek
en verandering geïnjecteerd doch de keizers van het laatste knoopsgat waren vaak weggedreven in vadsigheid,
navelstaarderij en machtswellust.
In 1851
had de 16-jarige
Yehonala zich
als paleisdame
van de vijfde rang gevestigd in de Verboden Stad.
Toen ze
keizer Xianfeng
een zoon had geschonken,
werd ze vanaf dat moment na de keizerin de belangrijkste
vrouw in het paleis.
Na het
overlijden van
keizer Xianfeng
in 1861, werd
Yehonata's zesjarig
zoontje gekroond
als keizer
Tongzhi.
Zijzelf kreeg de titel van keizerin-moeder en de eretitel Cixi
(de Gelukbrengende vol
Moederlijke Liefde).
Samen met
prins Gong, de broer van de overleden keizers
en Ci'an, de voormalige keizerin, nam Cixi het regentschap voor
het jonge keizertje op zich.
Er ontstonden
spanningen tussen
prins Gong, die voorzichtige
stappen wilde
zetten om het
onderwijs en het leger te moderniseren en
de conservatieve
Cixi.
Na het
overlijden van
keizers Tonghzi
in 1875, kreeg China haar minderjarig
neefje,
Guangxu, als
keizer.
Cixi zat op haar troon achter de troon.
Cixi zat op haar troon achter de troon.
Wanneer ook
de inmiddels
27-jarige keizer Guangxu
moderniseringen wilde
doorvoeren, greep
Cixi in na 100
dagen en de keizer verdween van het toneel.
Ze kwam
in conflict
met de Europese mogendheden
nadat ze in het geheim de Boksersopstand had
gesteund, gericht
tegen buitenlandse
bezittingen, kerken
en ambassades.
Ze vluchtte naar Xian en in 1902 keerde
ze per trein terug
naar Bejing
waar ze vanaf dat ogenblik een ceremoniële functie vervulde.
In zijn beroemd filmepos "The
Last Emperor" vertelde Bernardo Bertolucci
het verhaal
van het kleine
keizertje dat
op driejarige
leeftijd in
quarantaine werd
geplaatst binnen
de Verboden
Stad en op 1 januari
1912 werd afgezet
toen dr.Sun
Yat-sen de Chinese
republiek had
uitgeroepen.
Na een
wat decadent,
zinledig leventje
in de Verboden Stad, werd hij later door de republikeinen van
Chiang Kaishek verdreven.
Tijdens de Tweede Wereldoorlog zou hij door Japanners opgevoerd worden als een "caesar on a string" waarna hij later door de communisten werd "heropgevoed" en zijn laatste dagen sleet als tuinier.
Tijdens de Tweede Wereldoorlog zou hij door Japanners opgevoerd worden als een "caesar on a string" waarna hij later door de communisten werd "heropgevoed" en zijn laatste dagen sleet als tuinier.
“Speciaal geval, die nonkel van mij
rond de Verboden stad”, herinnerde zich de Muur : “Eerst moest hij het
keizerlijk hof beschermen tegen de buitenwereld zodat ze als goden over China
konden heersen, voor kleine Pu werd hij een gevangenismuur om hem te laten
wegzinken in steriel ceremonieel en zo elk impact van het keizertje op de
buitenwereld te beletten.”
In 1921 was in Shanghai de Chinese Communistische
Partij opgericht
en twee jaar later had Sun Yat-sen
de nationalistische
partij (Kuomintang) gesticht in
Guangzhou.
Zijn opvolger, Chiang Kaishek,
voerde een harde nationalistische
koers en de boerenbeweging
en de communisten werden
bloedig onderdrukt.
Tussen 1934
en ‘35 leidde Mao Zedong hun beroemde
lange Mars van Shanghai naar de provincie Shaanxi
in het noordwesten van
China waar in
Yan'an een hoofdkwartier
werd opgezet.
Er ontstond
een burgeroorlog
maar naar aanleiding van de Chinees-Japanse oorlog
(1937 - 1945) sloten nationalisten en
communisten de handen in elkaar om weerstand te bieden tegen de Japanse agressie.
Na de
Tweede Wereldoorlog ontvlamde de Burgeroorlog in
alle hevigheid
en het was Mao Zedong
die op 1 oktober 1949 de
Volksrepubliek China
uitriep terwijl
Chiang Kaishek met zijn troepen zich had moeten terugtrekken op
Formosa (Taiwan).
"Het
rode boekje
van Mao lag als student in onze bovenste schuif net onder de poster van Che
Guevara", sprak
een Franse vader
niet zonder
enige nostalgie
tegen zijn 20-jarige zoon.
"Het is uiteindelijk Mao geweest die China heeft bevrijd van die decadente keizerlijke dynastieën.".
"Het is uiteindelijk Mao geweest die China heeft bevrijd van die decadente keizerlijke dynastieën.".
"Waarin
verschilde Mao eigenlijk
van de Chinese keizers?," vroeg zoonlief wat uitdagend: "Democratisch
kan je hem moeilijk noemen. Zijn rode hofhouding had
veel gemeen met die van de
"Chinese Emperors" en tijdens de Culturele Revolutie van 1966-1976 instrueerde
hij 50
miljoen Rode Gardisten
om een zuivering uit te voeren die in wreedheid
niet voor vroegere machthebbers
moest onderdoen.”
"Het
verschil met
de keizers
was wel dat Mao een gewone volksjongen was”,
klonk het uit de mond van de mei68-revolutionair :
“Hij had verdrukte
boeren een stem had gegeven en hij
oefende
zijn macht uit met het mandaat van het proletariaat.
Tijdens de Grote
Sprong Voorwaarts
van ‘58-‘66 had hij volkscommunes
opgericht om
grote infrastructuurwerken
en industriële
ondernemingen op
te zetten.
Voor deze
gemeenschappen waren
scholen, ziekenhuizen
en andere voorzieningen
gebouwd en mensen
werkten samen
aan een gemeenschappelijk doel
waarbij persoonlijk
winstbejag was
ondergeschikt aan
het gemeenschappelijk
belang."
"Maar je weet toch, pa, dat het één
grote mislukking
werd. Mao kreeg ruzie met de Russen die hun technici terugriepen
De economie stortte in mekaar en meer
dan 17 miljoen mensen stierven van de honger.
Het was pas na de Culturele Revolutie
(1966-1976) en na de dood van Mao in september van ’76 dat Deng Xiaoping in China weer het vrij initiatief
invoerde en
het als economische grootmacht
op de wereldkaart zette.”
Maar
"Deng"
was toch ook een communist", probeerde vader
zijn gezicht
te redden en zo het rode boekje uit de brandstapel
te halen.
Deng Xiaoping belichaamde zowel
de communistische
doctrine als
het verzet ertegen en slaagde erin een brug te leggen tussen de doctrine van de partij enerzijds en een economisch
liberalisme dat
het kenmerk
werd van de Chinese successtory tot op
vandaag.
“Het maakt niet uit of de kat wit of
zwart is, als ze maar muizen vangt” werd zijn motto als de synthese van zijn
pragmatiek en resultaatsgerichtheid.
Het
was in Shenzhen in
Zuid China vlakbij Hong Kong en Macao, dat Deng het handelsvenster
op de wereld had opengegooid..
De Muur hoorde een Duitse twintiger
wat pocherig tegen zijn vriend vertellen dat hij door Huwei als ingenieursstudent
was geselecteerd om een week Chinees te gaan leren in Beijing
De tweede week zouden ze een bezoek
brengen aan het bedrijf in Shenzen.
Dengs hub naar de wereld deed de Muur denken aan Xian waar enkele eeuwen voordien een venster was geopend naar de Arabische wereld en de Middellandse Zee via de zogenaamde Zijderoute.
Reeds tijdens
de Han dynastie werden
zijde, lakwerk,
porselein en
andere producten vervoerd naar het oude Rome, Griekenland
Turkije en Egypte.
Via de
Zijderoute werden
vooral het
Boeddhisme en de Islam en in mindere mate ook het Christendom in China geïmporteerd.
Was het
toevallig dat
de grote bloeiperioden
van China politiek, economisch
en cultureel
vlak tijdens
de Han dynastie (206 v.C.. tot 220 n.C.) en de Tangdynastie (tussen 618 en 907 n.C.), samenvielen
met het succes van de Zijderoute?
Er kon ook niet ontkend worden dat precies tijdens
de succesvolle
Qindynastie en
ongeveer 16
eeuwen later
tijdens de Mingdynastie,
restauratie en
versterking van
de Muur op hun beurt waren samengevallen met bloeiperiodes
van het Chinese keizerrijk.
“Trouwens datzelfde “open” Xian is tot
op vandaag door een achternichtje van mij volledig ingepakt met een omtrek
van13.7 km en een hoogte van.12m ,
geschraagd rond de klokkentoren en de trommeltoren in het centrum van de stad.
Gelukkig heeft Mao geen tijd meer
gehad om de stadsmuur af te breken zoals hij in Bejing haar zusje had vermoord
om reminiscenties aan het Oude China weg te bannen.”
Blijkbaar waren
muren bedoeld
om te worden gebouwd
en weer te worden afgebroken
of in verval te gaan.
Blijkbaar was
er een yin/yang evenwicht
tussen bescherming
en openheid,
tussen gerichtheid
op de interne staat en gerichtheid
op de buitenwereld.
Misschien was
het succes van China vandaag wel te zoeken in het juiste evenwicht
tussen een doorgedreven interne
staatscontrole met
een Eénpartijstaat
rond de communistische ideologie
en anderzijds
de spectaculaire
economische expansie
waarbij nieuwe
inzichten en
technologie uit
het Westen werden geïmporteerd
of binnengehaald
via Chinese
studenten die
naar de beste universiteiten
ter wereld werden gestuurd.
Hoelang de
spanning tussen
het politieke
yin en het economische
yang nog vol te houden was, was ook voor de meeste Chinezen een
open vraag.
De studentenopstand in
Tien An Men had
de Muur doen denken aan de splijting van de Kleine Wilde
Gans-pagode in
Xian tijdens
een aardbeving
in de 15e eeuw die enkele dagen later met een even brutale naschok
weer werd tenietgedaan
Hij hoorde
dat ze in Xian een zwart en wit jadepostuurtje hadden
gekocht van een "dragon horse" dat het evenwicht moest bewaren in hun work-life balance.
De
beestjes hadden
geen anus en volgens de "5
elementen theorie” werden
alle goede dingen dan ook vastgehouden
in een systeem met een "in" zonder
"out".
Hun snel
toenemende CO2
uitwaseming en
hun transpiratie-overstroming,
schenen voorlopig
andere lichaamsgaten
overbodig te maken.
"Zoals de keizers dachten", antwoordde de vrouw: "hoe hoger je
klimt, hoe meer onsterfelijk
je wordt en om
jezelf te overtuigen bouw je
een mausoleum
waarin alle attributen zijn voorzien om in het hiernamaals je rol
als keizer verder te zetten.
Je laat
je lichaam in een koffer steken diep onder de grond en je laat er een grote berg zand bovenop
gooien. Rond de
berg voorzie
je kamers met
houten bakken
waarin heel
je maatschappelijke
servitude in terracotta is ondergebracht.
Je voorziet
soldaten van
allerlei rang
en stand, een commandocentrum, een
logistiek centrum en alles wat nodig is
om je despotisch leventje
onder de grond verder te zetten.
Opdat
het allemaal
echt zou lijken omring
je de heuvel en
de kamers met een dikke muur en
4 poorten en
dit met nagenoeg dezelfde
afmetingen als
de stad waar je als keizer regeerde
1500
jaar later vindt een boer bij het graven van een waterput,
brokstukken van een
liggende soldaat
en nog eens 25 jaar later komen elke dag miljoenen bezoekers kijken
naar het terracotta-leger
zo'n 40 km ten oosten van
Xian."
"Een rare kwast in onze familie ", mompelde de Grote Muur : “Een
muur bouwen
met een berg in het midden om
een dam op te werpen tegen de dood.”
Datzelfde jaar gaf hij de opdracht
voor de bouw van zijn mausoleum.
Hij riep
zichzelf uit
tot keizer van het eerste Chinese
keizerrijk en
nam de titel aan
van Qin Shi Huangdi, uitgesproken Tsjin
vanwaar het westerse woord China afkomstig is.
Hij liet
talrijke infrastructuurwerken
uitvoeren en
delen van het gefragmenteerde
lijf van de
Muur werden versterkt en uitgebreid.
Ook legde hij over heel China een
algehele standaardisatie op met oa een nieuw geldstelsel en
Chinees schrift.
Hij stierf
210 v.C. en werd begraven in zijn mausoleum
waar gedurende
36 jaar 700.000 mensen
aan hadden gewerkt. Velen van hen waren
daartoe gedwongen
geweest omdat zij
niet hadden gehoorzaamd
aan de nieuwe
wetten van de keizer. Degene die best op de hoogte waren geweest van de architectuur van het
graf werden
levend mee begraven.
In de
buurt van
Xian waren talrijke mausolea
gekend (of nog
verborgen) van
de Han-dynastie zoals
dat van keizer Jingdi (157-141 v.C). en zijn echtgenote keizerin Wang.
Honderden kleine
naakte kleisoldaten
waren ook hier
waarschijnlijk bedoeld
om het mausoleum te beschermen.
Het
koppel had 48 km ten noorden van Beijing ook een bezoek gebracht
aan de graftombe van
Chang-LIng eveneens
behorend tot de Ming
dynastie.
"Zou
dit niet de Weg der Geesten zijn? "lachte de man, wat een andere naam was voor de Heilige Weg der Dieren die over meer dan 6 km leidde naar het dal van de Ming-graven.
Ingepakt in
dikke mist kon men zich langs beide kanten van de steil opgaande
Muur de mandarijnen
voorstellen, de
olifanten, de
kamelen, de
leeuwen en ten slotte de
grote schildpad
als symbool
van lang leven.
"Je
maakt er een begrafenisstoet
van, manneke, en als ik de verzuring in mijn benen voel, kan ik dat alleen maar beamen.” zei de seniorita.
De Muur had zich die dag speciaal in zijn grijs wolkenpakje gehuld om toeristen bijna
mythisch op te zuigen
tot zijn hoogste en meest grillige
toppen.
Enerzijds
creëerde hij orde en afstand en hij hield ervan mensen de illusie te laten dat ze hem konden doorzien, breken
en overwinnen.
Wat
later zag hij een oma met haar kleinkinderen en een koppel op jaren begon warempel
te dansen op de tonen van een verloren gelopen muzikant.
Een groep
vrouwen stond
wat te tingelen met zelfgemaakte instrumenten
wat jonge mensen inspireerde
om een rijdansje te doen.
Was dit
een droom, een hallucinatie
of een realiteit zoals
elke morgen
en elke avond op de pleinen van de Chinese grote
steden?
Noch zijn
bakstenen, noch een kwartet oude stadsmuren, noch de zandheuvel van
grootse graftombe
noch de internet cut op Facebook, schenen
dit idyllisch
gebeuren te
kunnen verstoren.
Het waren
geen communisten
of dissidenten,
geen partijleden of rijke industriëlen,
geen sterren
van de sport of van het witte doek.
Volk dat zich ontbolstert.
Tao of de zoektocht zonder dat men de
bestemming kent.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten