Het was
precies een jaar geleden dat de Vlaamse ziekenhuisdirecteurs
hun queeste waren gestart op zoek naar
de E-graal.
Er was
intussen een bezoek geweest aan Epic
in Verona, een delegatie was
naar Porto en Evora
gereisd op uitnodiging
van Alert, ze waren Soarian
gaan zien in Lausanne en ChipSoft
in Utrecht en Bergen op
Zoom. Er was
intens overleg
geweest tussen
de IT-directie van UZ Gent,
de vertegenwoordiging
van de CGK-ziekenhuizen en Zorgnet
om een gemeenschappelijke marktstrategie
te ontwikkelen. Er
werd beweerd
dat het Leuvense Nexuz zich zou
verzelfstandigen en
een commercieel
aanbod voor de Vlaamse markt voorzien.
Het was de bedoeling om twee of drie internationale systemen
te lanceren op de Belgische markt waarbij CGK
zich actief aanbood als lokale integrator
gaande van actieve vendor
op basis van licensing
van een internationaal
systeem tot het bieden van services
bij implementatie, support en infrastructuurbeheer.
Men
had indruk dat de verschillende opties
niet helemaal
vergelijkbaar waren
en een
belangrijke vraag bleef
vanwaar het geld moest komen in deze barre budgettijden.Het was
niet duidelijk
of de Vlaamse ziekenhuiswereld
zich zomaar zou laten segmenteren in een tweetal projecten met een gemeenschappelijk
lastenboek en
besluitvorming.Om toch
snel progressie te
kunnen maken
had
men na lange onderhandelingen
de vendors
kunnen overtuigen
om deel te nemen aan de Daytona 500 en de winnaar te belonen met een megacontract.
Epic zag deze thuismatch wel zitten en ze voorzagen hun Rolls Royce van de nodige attributen om de tegenstand te overklassen.
Een deel
van de Vlaamse Himss-delegatie
kreeg in de pits een overview
van alle technologische snufjes
terwijl de Epic ladies een
andere groep op
sleeptouw namen
rond de sponsoring en hoe door goede samenwerking
kosten konden
worden "gesaved".
De
degelijkheid van
Duitse wagens
heeft nooit
ter discussie
gestaan en als een Nederlandse Amerikaan
een vurig pleidooi houdt
voor het
Germaans systeem van Siemens, zou dit de laatste twijfels moeten
wegnemen.
Het ging echter over een multi-site implementatie van een juridisch gefuseerde company die al decennialang met Siemens werkte en zijn betoog gaf in die zin geen antwoord op de vraag om met een groep van onafhankelijke Vlaamse constructeurs in een gemeenschappelijk traject te gaan. De Siemens lady en de demo oogden mooi ondanks een technisch oponthoud en de generaals van Siemens hadden een bemoedigende boodschap waar je geen speld komt tussen krijgen en zo waren er ook geen vragen.
Het ging echter over een multi-site implementatie van een juridisch gefuseerde company die al decennialang met Siemens werkte en zijn betoog gaf in die zin geen antwoord op de vraag om met een groep van onafhankelijke Vlaamse constructeurs in een gemeenschappelijk traject te gaan. De Siemens lady en de demo oogden mooi ondanks een technisch oponthoud en de generaals van Siemens hadden een bemoedigende boodschap waar je geen speld komt tussen krijgen en zo waren er ook geen vragen.
De
Nederlandse ChipSoft-car was overgevaren vanuit
Amsterdam en
ze demonstreerden
enkele nieuwe
features van
hun
nieuw HiX-model
met betrekking tot het gepersonaliseerd
cliëntendossier en
beleidsinformatie.
Ook in
deze pits was het
programma wat overvuld doch als gastheer
waren ze opnieuw impeccable al vergaten ze dat
Belgen
actief moeten
gestimuleerd worden
om vragen te stellen en in debat te gaan. Ze kregen een goede score van onze Himss'ers.
Peetvader George had
een race-auto op de wereldkaart gezet
en de ook al goed ogende demonstratrice nam
ons mee in een wervelende demo
van kleuren
en foto's en iconen met een hoog smartphonegehalte.
Haar
aflossingsbeurt had
iets te lang
geduurd toen
ze de stok doorgaf aan haar man die de mogelijkheden
toonde van Alert wat
betreft planning
en business Intelligence. De Belgische Himss'ers
geraakten in
tijd en ademnood om nog vragen te kunnen stellen.
In
het Himss
labyrint stonden
ze nog even stil bij de Cerner-car waarvan gezegd werd dat zij in
de VS op gelijke voet kon concurreren
met Epic.
In
Europa hadden
ze implementaties
in Frankrijk
(6), Engeland (25) Duitsland en men prospecteerde in
Scandinavië.
Ze
aarzelden nog om op de Belgische proposal in te gaan op het circuit van Daytona.
Vlak voor de race werden de piloten aan het publiek voorgesteld.
Vlak voor de race werden de piloten aan het publiek voorgesteld.
Na
het gebed en vaderlandslievende
gezangen, zoemde
het leger koersauto's in
drill over het circuit.
Toen de vlagauto die de bronstige koersmachines onder
controle hield,
links afsloeg, schoten de brullende bolides
met een ruk vooruit, zij aan zij opgehangen
aan de muurbochten
van het circuit.
Alert
nam een blitzstart van dichtbij gevolgd door Epic met
heel waakzaam
de oranje koersauto in hun zog. Ze wisten dat Siemens
volgde en dat je Duitse ploegen
nooit mag onderschatten.
Na een
paar ronden
nam Epic
resoluut de leiding terwijl
ChipSoft
in één
van de hangende bochten
voorbij Alert
probeerde te
schaatsen. En toen begon het te regenen…
200.000 toeschouwers
zochten beschutting, de koers vertraagde
en werd stilgelegd. De Vlaamse Himss-delegatie wachtte en wachtte
doch in plaats van minder
begon het
alleen maar
heviger te regenen.
De beschutting
onder de tribunes bleek
verre van waterdicht en opgejaagd
door steeds vettere
waterstralen, spurtten
ze naar de bus.
De Himss'ers waren verkleumd, nat en ontgoocheld.
De Himss'ers waren verkleumd, nat en ontgoocheld.
Forcea
probeert tevergeefs
met Hotflo
de ploeg wat op te warmen, Dell trachtte met Big Data de proporties
en de evolutie van de storm te vatten.
Terwijl Nextel
de communicatie
met de buitenwereld trachtte
te herstellen,
werd E-Trinity ter hulp geroepen om het noodlijdende systeem
van de bus terug stabiel te krijgen.
Al
de
Belgische
consultants ten
spijt roetsjte de bus als een losgeslagen
projectiel over
de high way
tot hij
plots met een vernietigende
klap tot stilstand kwam.
Het deed
denken aan de fatale vliegtuigcrash op
6 februari 1958 waarbij de hele ploeg van Manchester United
in één keer van de kaart werd geveegd.
Met
zijn toverstokje parkeerde
Mickey Mouse
de delegatie op
het Jemaa-el-Fna
plein in Marakesh om alleszins de mannen in hogere sferen te brengen met een bloedmooie buikdanseres.
De leerling
tovenaar veranderde
de luchtballon in een Venetiaanse gondel
en die
vaarde door tot Portofino Bay waar ze zich enkele dagen
konden laten gaan aan de sprookjesachtige
geneugten van DisneyWorld.
Moesten
ze zich intussen te dik hebben gegeten, konden ze zich voor een slordige
40.000$ laten corrigeren in het Florida Hospital van Orlando.
Maar
hoe “funny” and “spectacular” de trip ook was,
een grondtoon
van melancholie
en onvermogen
bleef
hun limbisch systeem
vertroebelen.
Het hele
project om
eindelijk de E-Graal te bemachtigen was
letterlijk in
het water gevallen en hoe Mickey,
de Donalds en de Mini Mouses zich ook uitputten in klantvriendelijkheid, het kon de wanhoop van de Vlaamse Himms’ers niet verzachten.
"Natuurlijk
niet!" klonk provocatief uit
de mond van Fred
Lee :"Service
is niet
gelijk aan Experience".
Het
waren Pine en Gilmore die in 1998 het concept “experience economy”
introduceerden tegenover de traditionele “agrarian, industrial en service
economies”.
Fred
Lee had gewerkt
als senior vice president van het Florida Hospital en ook voor Disney
University.
De
“main theme”
was dat klantvriendelijkheid zoals opgevat werd in de Disney pretparken, perfect kon worden toegepast in
de gezondheidszorg.
Doch in
het pretpark
Epcot
legde Lee eerder het accent op de verschillen
tussen Disney en Health care.
Gezondheidszorg
is geen service economie maar een experience
economie net
als Disney maar dan experience niet in de zin van “fun
for family” maar
“care
and comfort” voor
menselijk
ziek zijn en lijden.
Hij
vertelde het
verhaal van
Judy bij wie net de diagnose van borstkanker
was gesteld
en die tijdens het bezoek van haar man haar tranen had bedwongen om zich sterk te houden. Toen haar echtgenoot
was vertrokken
was de verpleegster in
de kamer binnengaan,
had zich beleefd voorgesteld, haar temperatuur
genomen en gezegd dat Judy altijd kon bellen als ze iets nodig had.
Tenminste zo
was het scenario en zo was het gepland toen de verpleegster haar
ronde deed, maar toen ze Judy's krop in de keel had opgemerkt, had
ze haar hand genomen
waarop een stortvloed van
tranen
Judy overspoelde.
Dit was
wat deze
patiënte nodig had, daar
was ze dankbaar voor en daarom had ze ook goed kunnen slapen die nacht.
Waar
we dachten dat hij ons ging vertellen dat kwaliteit 100% discipline was, procedure, repetitie
en meten om te weten, kwam Lee met een verhaal over betrokkenheid en
hoe human
compassion misschien
meer evidence based was en via ingewikkelde psycho-immunologische pathways, meer
tot genezing bijdroeg dan de regeltjes van
quality and safety.
Ook Kathleen Bartholomew had de Himms’ers
al gewezen op de hefboomkracht van “culture and responsability” voor patiëntveiligheid eerder dan “rules and procedures” ook al was
dat laatste wel een essentieel onderdeel van een veiligheidscultuur.
Fred
Lee kreeg in
Epcot geen staande ovatie en moet waarschijnlijk het
gevoel gehad hebben dat
zijn boodschap
bij het Vlaamse publiek niet
diep genoeg was kunnen landen.
We
voelden onze krop in de keel maar we wilden ons vermannen om onze twijfels in de queeste naar E-Graal
niet aan elkaar te laten zien.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten