Bonjorno Gentile de Fabriano
Ze ontmoetten elkaar op een terras van de Duomo van Milaan, 250 treden hoog waar je tussen de ronddartelende gotische spitstorentjes
een uitzicht hebt over de stad Milaan.
"Waarom
heb je niet meer geschilderd over
het leven in de straten van Milaan zoals het was bijna 600 jaar geleden", vroeg Giorgio Armani aan de 15e-eeuwse schilder Gentile da Fabriano.
"Waarom waren jullie altijd bezig met Maria's en kindjes en heiligen, dan een keer in een verheerlijkte pose en een andere keer op de meest gruwelijke wijze
gemarteld?"
"Waarom
zie je in jouw uitstalramen alleen
maar poppen of gekke figuren die gemaakt zijn als decor om je peperdure kleren en schoenen en handtassen te kunnen verkopen?", antwoordde Fabriano.
"Maar op de catwalk zijn het levende, prachtige
vrouwen die mijn ontwerpen optillen tot een magische prikkeling voor de zinnen", replikeerde Armani.
"Net zoals jouw
mannequins zich niet etaleren als echte mensen maar eerder als onbereikbare
iconen, een fantasme van het perfect onbereikbare,
zo leefden mijn Maria's en heiligen ook als perfecte wezens
in de geesten van de mensen en ze gaven troost en zin aan hun bestaan wat van jou madammen niet zo kan gezegd worden", antwoordde Fabriano.
"Bij jou ging
het om religieuze fantasmen, bij mij om seksuele",
zei Giorgio
Armani, "maar volgens Freud is het ene tot het ander te herleiden, niet?
Maar jij was al eeuwen dood toen de Weense psychiater zijn theorieën ontwikkelde en ook jouw schilders-erfgenamen hebben de laatste 200 jaar het religieuze meer en meer vervangen door het naakt als inspiratiebron.
Maar jij was al eeuwen dood toen de Weense psychiater zijn theorieën ontwikkelde en ook jouw schilders-erfgenamen hebben de laatste 200 jaar het religieuze meer en meer vervangen door het naakt als inspiratiebron.
Uiteindelijk is
dit wat ontspoord in de pornografie maar waarbij je moet toegeven dat een wandeling door de Via Monte Napoleone een ander esthetisch réveil evoqueert dan een tochtje door de rosse buurten van een grootstad."
"Ik geef toe dat jullie de laatste zes eeuwen niet stilgezeten hebben
en dat de laatste dagen een tsunami aan nieuwe inzichten en technologische hoogstandjes
op mij afgekomen is ", zei een herrezen Fabriano, "maar vergeet niet dat Leonardo da
Vinci in zijn
tijd innovaties
heeft gerealiseerd
in concepten
van technologie
en schilderkunst
die in jullie tijden slechts
geëvenaard konden worden door een horde van
topspecialisten over een aantal generaties
heen.
Met de
giga-specialisatie zijn jullie misschien een beetje het overzicht kwijt
geraakt.
Bij jullie speelt het multidisciplinair overleg zich voor kanker af tussen de radiotherapeut, de fysicus, de oncoloog en de chirurg, bij ons waren het de godsman, de schilder, de zanger, de handelaar en de koning die spraken over de zin en de onzin van het leven.
Bij jullie speelt het multidisciplinair overleg zich voor kanker af tussen de radiotherapeut, de fysicus, de oncoloog en de chirurg, bij ons waren het de godsman, de schilder, de zanger, de handelaar en de koning die spraken over de zin en de onzin van het leven.
Trouwens over zin gesproken, je kan wel zeggen dat de evocatie van het katholiek geloof in mijn tripieken niet meer aangepast
is aan deze moderne tijd maar of de reusachtige reclameborden
op deze Dom meer inspirerend
zijn voor de zoektocht naar de zin van het leven, valt
zeker te
betwijfelen."
"Het katholiek geloof is niet mee geëvolueerd en is blijven hangen in de prentjes van de middeleeuwen en het hiërarchisch conservatisme van enkele hoogbejaarden hier wat verderop in Rome", repliceerde Armani ,"van het moslimgeloof onthouden we vooral de fundamentalistische excessen en het hindoeïsme blijft bij zijn kastesysteem dat in onze democratische samenleving als discriminerend wordt ervaren.
De vrouw mag ofwel geen priester worden of ze moet een burka dragen terwijl ze in mijn creaties tenminste een ereplaats krijgt als een diva in het schrijn van onze etalages.
De Duomo,
de Santa Maria della Grazie en de San Marco in Milaan lokken elk jaar duizenden bezoekers
niet omwille
van de spirituele kracht
die kunstenaars
als jij bezielde maar uit respect en bewondering voor
het culturele
erfgoed dat aan onze beschaving
ten grondslag
ligt. Het zijn de beelden en de kleuren en de taferelen van vroegere tijden die de bezoekers begeesteren, niet het geloof of de ziel van de schilder of dat van de gemeenschap die
hem inspireerde."
Samen met Armani wandelde
hij van de terrassen weer naar beneden de Dom binnen en wees naar een soort van schrijn met een lichtje dat boven het koor was opgehangen.
"Je zal wel onmiddellijk zeggen dat het historisch onjuist is,", meneer Armani, "maar het is een relikwie van de nagel waarmee Christus aan het kruis is opgehangen.
Of is oorlog gereduceerd tot
een dommigheid
van onderontwikkelde
landen die de mensenrechten niet goed kennen en zijn ziekte, lijden en dood niet meer dan een technisch probleem
waarvoor de
geneeskunde in
de loop van de volgende jaren
wel oplossing zal vinden? Is de doelstelling
van het leven niet verworden tot een betekenisloze
passage waar men op korte termijn zoveel
mogelijk leuke
ervaringen moet opdoen en liefst op een voorspelbare
en gecontroleerde
manier. Misschien is dat wel de nagel van jullie doodskist."
Geen opmerkingen:
Een reactie posten