Woensdag 23 oktober
Die
morgen ging het richting Chivay op 3635 m hoogte, om vooral het landschap en de
fauna van het Andeshoogland te verkennen.
Ze
werden na een korte wandeling, door de gids meegevoerd naar een groep stenen figuren
die hun bestaan te danken hadden aan een merkwaardig soort erosie.
Het uitzicht vanop Pata Pampa, gelegen op 4910 m, zal wel adembenemend geweest zijn maar Bob’s en Britt’s adem werd vooral benomen door een zuurstofspanning van minder dan 70%, althans volgens de saturatiemeter die Bob had meegenomen.
Op
een zeker moment begon de toerwagen een lange rij stilstaande vrachtwagens in
te halen op het linkerrijvak tot onze chauffeur brutaal gestopt werd door een
woedende man die hem in het Spaans of het Quechua de mantel uitveegde.
Onze
driver diende hem beheerst en beleefd van wederwoord terwijl de gids ons uitlegde
dat de politie alle verkeer had stilgelegd omwille van wegenwerken.
Blijkbaar
had de woede van de man iets te maken met het “voorsteken “ een hypothese die
20 minuten later leek bevestigd te worden, toen de weg gedeblokkeerd was en de
camions het helemaal niet begrepen hadden op ritsen en hem agressief bij elke
invoegpoging van hun rijvak wilden roetsjen.
Bob
vroeg zich af of het een verkapte manifestatie was van de locals tegen deze
sjieke toeristenkolonnes die de kaas van hun Andesbrood kwamen pikken.
“Ik
had toch voorspeld dat er boel ging zijn met die wegenwerken”, nam Tupac het
woord :”Zie het als een dans, een choreografie van onvrede en irritatie die
elke dag opnieuw moet geventileerd worden. Het is alsof de natives van dit land
kanalen moeten vinden om hun ongenoegen tegen de Europese grootmachten te
kunnen lozen.
Maar
er verandert niets want een groot deel van de bevolking heeft zelf Europees
bloed in de aderen. Dus maken ze maar om alle mogelijke redenen amok tot in de
politiek en zelfs via maffia en tot voor kort het terroristische Lichtend Pad.
Enkel een terugkeer naar het Incarijk van de vier windstreken kan het volk
terug zijn waardigheid en identiteit teruggeven.”
“En
wat met de niet etnische Inca’s en de mestiezen?.” vroeg Britt.
“Aanpassen
of oprotten”
“Waar
hebben we dit nog gehoord” mompelde Bob halfluid : “Narendra Modi, Erdogan,
Victor Orban, Wilders en al onze Europese ultrarechtse jongens en meisjes”
Intussen
waren links en rechts rendierachtige beesten opgedoken : sommige alleen, andere
in groepjes met af en toe een dier dat een tussenspurt maakte van het ene
groepje naar het andere zoals een pistier die een bonusronde pakt in een
zesdaagse.
“Vicuña’s”
verduidelijkte de gids :”de groepjes zijn families bestaande uit één mannetje
en vijf tot tien wijfjes.”
“Daar
zijn de zeeleeuwen weer”, lachte Bob.
“Met
dit verschil dat mannetjes inderdaad met elkaar vechten om de wijfjes maar met
als primaire target het kapotbijten van de genitaliën van de tegenstander.”
Een
pijnlijke grimas verkrampte het gezicht van de mannen.
“En
dan? Wat doet een mannetjesbeest zonder kloten?”
“Niets.
Dat is het juist. Ze hebben geen enkele waarde meer voor de soort.
Net
als de zeeleeuwen trekken ze zich terug op een eenzame plaats, niet om zich
voor te bereiden op een nieuw gevecht maar om zelfmoord te plegen.”
Nu was het Britt die grauw uitsloeg maar nu ze toch in de thanatos beland was, wou ze er niet meer weg :”Is het zoiets dat de Spanjaarden gedaan hebben met Atahualpa, Tupac. Het is tijd voor het vervolg van je verhaal.”
“Inderdaad,
je kan zeggen dat ze Atahualpa’s ballen er af gesneden hadden.
In zijn gevangenschap gedroeg de Inca zich waardig en leerde van de Spanjaarden al snel de kunst van het schrijven en het schaken.
Maar
ze hadden van hem een marionet gemaakt die ons volk bevelen gaf die de
Spanjaarden hem hadden voorgekauwd.
Hij
wou zich vrijkopen door een vertrek van 88 m2 één keer te vullen met
goud en twee keer met zilver.
Pizarrro
“formaliseerde” de afspraak met van zijn kant de belofte dat hij Atahualpa’s
gezag in Quito zou herstellen.
Toen
zijn topgeneraal in een hinderlaag liep en op de brandstapel werd gemarteld om
informatie te krijgen over nog meer goud, begreep Atahualpa dat hij geflikt
was.
En
wanneer -volgens Spaanse kroniekschrijvers- een gevangen Indiaan beweerde dat er
een Incaleger onderweg was naar Cajamarca, raakte Pizarro in paniek, riep de
krijgsraad bijeen en liet Atahualpa op de brandstapel vastbinden.
Broeder
De Valverde onderwees via een tolk de Inca in het christelijk geloof waarop
deze vroeg hem te dopen.
Het
leverde onze grote leider de wurgdood op in plaats van de brandstapel.”
“Zonder
ballen had hij beter zelfmoord gepleegd zoals de vicuña’s; zijn opportunisme is
toch niet om fier over te zijn als Inca” probeerde Bob om Tupac te provoceren.
“Was
jij zo moedig geweest in zijn plaats?” sneerde de Inca terug :”Misschien wil je
er wel meteen uitstappen want journalisten zijn deze dagen ook niet meer zo
veilig voor Spanjaardachtigen.
Het
is precies die diepe vernedering die onze beweging drijft om in Peru onze
heerschappij te herstellen.”
“Wie
zijn “wij”?”
“Een
machtige maar ondergrondse Incabeweging die zich voorbereidt op een coup in
Peru, liefst electoraal en als het moet op zijn Spaans. Maar doe geen moeite,
ik kan er niet meer over kwijt. Deze reis met jullie is de eerste stap.
Sorry
voor mijn opmerking van daarnet maar ik hoop dat ik op jullie kan rekenen om de
ziel van Peru en onze bekommernissen aan de wereldgemeenschap bekend te maken.”
“We
gaan met je mee” antwoordde Britt :” we luisteren, we geven commentaar en
zullen heel je gedoe evalueren op het einde van de reis.
A
propos, ken je nog grote leiders die hun ballen kwijtgespeeld zijn en zelfmoord
gepleegd hebben?”
“Hitler
en Goebbels” antwoordde Bob in zijn plaats :”Die waren inderdaad niet meer van
nut voor de mensheid maar de meeste verslagen vicuña’s zijn afgeslacht door hun
eigen volk : Kadafi, Saddam Hoessein, Ceausescu, Mussolini.”
“Ook
Pizzaro behoort tot dat rijtje” vulde Tupac aan :”maar hij was zijn ballen niet
kwijt, integendeel : hij was puissant rijk en tot markies verheven toen hij in
1541 door een trawant van Diego de Almagro, zijn politieke tegenstander, in
zijn paleis in Lima werd afgeslacht.
Wij
zullen voor de Pizarro’s van deze tijd niet wachten op een samenzwering maar
zelf de oude rekeningen verheffen.”
Intussen
slaagde de gids er in met enige moeite om het verschil uit te leggen tussen lama’s
(langere nek en meer vooruitgestoken bek) en alpaca’s die, in tegenstelling tot
de vicuña’s en de guanaco’s al eeuwen gedomesticeerd zijn.
Op
een sompig Andesparkje stond een zwart kalkoenachtig beest dat na een Google
interventie van Britt een reuzenkoet bleek te zijn.
Het
beest had zich zo dik vervadsigd dat het niet meer kon vliegen.
“Watch
out Westerlingen” kwam uit de mond van Tupac als een smakeloze belediging.
“Die
vent is een fundamenalist” fluisterde Britt halfluid tegen haar man.
In
elk geval stof genoeg tot discussie tijdens een late lunch aan tafel met een
Roemeens koppel dat met hen hetzelfde circuit had afgelegd.
“De
dertigjarige vrouw had veel weg van Isabella Rossellini”, vond Britt en Bob
vulde aan dat deze laatste de dochter was van de beroemde Italiaanse cineast
Roberto Rossellini en Ingrid Bergman.
“Mijn
vader was ook beroemd” zei Anna :”en in de jaren ‘90 toponderhandelaar voor
Roemenië tegenover de Russen die Transnistrië hadden bezet en dit tot op
vandaag nog meter per meter uitbreiden.
Er
waren onderhandelingsgesprekken gepland maar het bleek een hinderlaag en de
Roemenen werden beschoten.
Mijn
vader moest een week in een gebouw stil onder de vuurlijn blijven en ze hadden
slechts alcohol gevonden om te overleven.”
“We
hebben het wel gehad met de Russen” klonk het unisono tijdens het klaarmaken
van causa rellena, een zelfgestampte mengeling van gele aardappel, ajuin,
tomaten, avocado en kaas.
“We
hebben nood aan een Europese identiteit” zei Anna’s man Alex, CFO van een
wereldbedrijf dat bougies produceerde :”Economisch wordt Europa langzamerhand
van de kaart geveegd.
Als
je met een sterk groeiende internationale onderneming naar de beurs wil gaan,
waar moet je dan zijn? In London en/of Parijs en/of Brussel? In De Verenigde
Staten moet men daar zo lang niet over nadenken: Wall Street!”
“ik
voel me geen Europeeër” zei Britt.
“Neeee?”
antwoordde Bob niet zonder een zweem van verontwaardiging :”Je voelt je
natuurlijk Antwerpenaar en Vlaming en Belg maar er is toch ook de eeuwenoude
Europese traditie en de waarden die daarin vervat zijn.”
”Dat
hebben we gezien in Peru” kwam Tupac tot toenemende ergernis van zijn van zijn
tafelgenoten nog wat oppoken.
“Meneer
de Inca, jouw voorvaderen waren toch ook geen lieverdjes”, bood Britt weerwerk
:”Je spreekt altijd over de Inca’s maar hun rijk heeft maar een honderdtal jaar
geduurd. Daarvoor waren er in jouw land ook nog een heleboel lovenswaardige
beschavingen maar de Inca’s hebben niet zonder brutale oorlogen alle volkeren
van Ecuador en Bolivië tot grote delen van Chili en Argentinië onder de knoet
gehouden.”
“Juist
“ nam Bob over:” Ook al hebben wij Europeanen bloed aan onze handen, wij staan
vandaag nog voor democratische waarden en vrijheden die wereldwijd afgekalfd
worden en zelfs in het mekka van de democratie bij een mogelijke verkiezing van
Donald Trump onder druk staan.”
“Maar
economisch heeft Trump een veel beter programma dan Harris” kwam Alex
verrassend uit de hoek”
“Is
dat zo?” vroeg Bob vol ongeloof.
“Alleszins
voor de Amerikanen zelf, voor de rest van de wereld is het economisch programma
van Harris beter.”
“Tja,
als je torenhoge invoerrechten opzet, het milieu aan je laars lapt, het
overheidsapparaat uitkleedt, de financiering van gezondheidszorg en onderwijs
afkalft en de militaire steun aan Oekraïne afschaft, zal dat inderdaad gunstig zijn
voor sommige Amerikanen en zeker voor de bedrijven en de rijken aldaar.
Op
korte termijn toch.”
Bob
richtte zich nu tot de Roemeen en Tupac : “Maar moet je niet inzetten op lange
termijn : de leefbaarheid van de planeet, onderwijs en gezondheid, vermindering
van de armoede, internationale bescherming en solidariteit,
En
ligt niet een stuk van die opdracht in een Europese identiteit op basis van waarden
en wordt die niet uitgehold door ultrarechts extremisme en activisme in bijna
heel ons continent en ook in de wereld?
En
dan kom jij ons nog vertellen dat je de oorlog verklaart aan de Westerse
maatschappij en een nieuw rijk wil oprichten :”Inca’s First!”
En
wij zouden daarover een artikel moeten schrijven?
Misschien
zullen we dat doen maar misschien niet het artikel dat jij in je hoofd hebt.
Of
moeten we dan bang zijn dat je vriendjes ons gaan ontvoeren?”
Tupac
sloeg wit uit en zweeg.
Ze
vervolgden hun weg naar de Colca Lodge, bekend om zijn hot springs waar ze een
volle dag zouden verblijven.
Ze hadden heel wat uit te zweten.
Donderdag 24 oktober
Op
de vijfde dag gingen Britt en Bob voor een “love massage”: een half uur jacuzzi
met geïmproviseerde champagne, elk vezeltje in hun lichaam laten platduwen en
rollen en ontspannen met hete stenen onder Peruaanse handen en een digestief
duikje in een halfoverdekte warmwater pool.
Voor hun kamer bouwden ze steenmannetjes ter bescherming van hun kinderen.
Vrijdag 25 oktober
Enkele
miljoenen jaren geleden was er in regio Arequipa een “geologische fout” gebeurd
waardoor er een diepe kloof ontstaan was die nog eens veel later werd opgevuld
met lava van de omringende vulkanen zodat het water werd samengeduwd in een
reusachtig meer, Titicaca, dat later transformeerde in een vruchtbare vallei :
Colca Valley.
Het
water, de Colca rivier, zocht zijn weg langs het gevulde gat in de rotsen en
erodeerde de lava om Colca Canyon te vormen, één van de diepste ter wereld.
En
passant is daar in de buurt ook de bron van de Amazonerivier ontstaan.
“Of
hoe een diepe scheur ook tussen twee culturen op lange termijn tot magisch
natuurschoon kan leiden.”,begon Tupac.
“Ja
maar ook jouw kloof tussen culturen was snel opgevuld” antwoordde Bob.
“Met
vuurspuwende kanonnen” bedoel je.
“Maar
het verschil tussen de culturen was overbrugd zodat de kloof quasi verdwenen
was en is.”
“Precies”
antwoordde Tupac :”en dat verschil willen wij terug herstellen. De kloof tussen
de Inca’s en de Westelingen moet hersteld worden zoals de Colca rivier het lava
tussen de twee rotswanden heeft weggespoeld.”
En
precies in die kloof had de condor zijn thuis gevonden.
Zijn
ei wordt gedurende 2 maanden in het nest “bewaakt” door beide ouders en na de
geboorte blijft het minstens 9 maanden in datzelfde nest door hen gekoesterd en
gevoed. Binnen het jaar leert het sterke ontwikkelde jong vliegen tenzij het
geen goesting heeft en dan kan het tot 3 jaar chillen in hotel mama en papa,
ergens in een gat in de rots.
Jonge
condors zijn bruin en evolueren met de leeftijd naar wit en zwart.
Ze
kunnen tot 70 jaar worden in het wild en 100 jaar in gevangenschap.
Misschien
voelde de Andesvogel de ingehouden spanning in het clubje van drie want hij
cirkelde op een redelijk grote afstand en gaf de kleur en de contouren van zijn
lijf nauwelijks prijs.
Maar
het silhouet van El Condor Pasa leek op een bewegend schilderij met toetsen van
sereniteit, vrede en elegantie.
“Condors
hebben trouwens geen klauwen om andere dieren aan te vallen” wist Britt te
vertellen.
“Condors
behoren tot de familie van de gieren. Het zijn lijkenvreters. Hun voedsel halen
ze uit ziektes, ongevallen en gevechten van andere dieren”, voegde de Inca er
rauw aan toe :”Weet je, de Spanjaarden hebben het vuile werk gedaan en toen ons
volk en onze cultuur platgeslagen was, kwamen de Engelsen eind 19de eeuw ons
leegzuigen omdat we onze leningen niet konden terugbetalen. Onze schuldenlast
werd afgekocht tegen 66 jaar zeggenschap over de hoofdspoorlijnen en een miljoen
ton guano.
Rond
1900 kwamen de Amerikanen onze mijnbouw uit de Centrale Sierra inpikken.
En
nu komen de Chinezen ons hier de les lezen.
Ik
werkte ooit voor een bouwbedrijf dat onder hun auspiciën opereerde.
Die
mannen halen onze grote piefs over de brug met veel geld en investeringen maar
zijn hebben nul respect voor wie voor hen werkt.
Dat
zijn de echte condors die brood hebben gebakken van de onderdrukking van ons
volk door de Spanjaarden en een volk hebben uitgeperst dat het uitpersen al
voor eeuwen gewoon was geraakt. Tot vandaag.”
“Kijk
een arend” onderbrak Britt zijn betoog.
“Misschien
en Romeinse adelaar of een Duitse “ repliceerde Bob.
”Dat
is precies wat ik bedoel”, mompelde Tupac.
“Ik
ga voor de kolibri” zei Britt :”klein en lief maar superdynamisch.”
Op de hellingen van de canyon paradeerden cactussen met gele bloemen.
“Saguara”
zei de gids :” hun vrucht is beschut door spikes en het binnenste lijkt op
kiwi.”
Tasting
van de cocktail ervan was voorzien op weg naar Chivay waar Bob en Britt
debatteerden over het geslacht van een hoed.
Bob
kocht uiteindelijk een exemplaar in tinten van zwart en paars met de beeltenis
van een kolibri en een condor.
“Spaans
model en Incaversiering” commentarieerde de gids.
Op
de binnenkant stond USA en Engeland gedrukt…
Vandaar
ging het zes uur bus richting Puno.
Zaterdag 26 oktober
Het
Titicacameer is het hoogst gelegen meer ter wereld (3856 meter boven de
zeespiegel) met een oppervlakte van ruim 8000 m2 en het vormt de natuurlijke
grens tussen Peru en Bolivië.
Volgens
een Indiaanse legende heeft de zonnegod zijn kinderen Manco Capac en mama Ocllo,
de mythologische stichters van Cuzco en de Incadynastie, in het ijskoude water
van dit meer verwekt.
Er
zijn nog talloze sporen te vinden van de inheemse bevolking die zich eeuwenlang
heeft verzet tegen de pogingen van de conquistadores om hun cultuur uit te
roeien.
Tupac
en de journalisten vertrokken veel te laat vanuit hun hotel in Puno als gevolg
van een reeks misverstanden en slordigheden waarvoor ze elkaar niet blameerden.
Even
later sprongen ze letterlijk op de reeds uitvarende boot om Winay Pacha, één
van de Islas de los Uros te bezoeken, een groep vlottende eilanden waar de
per-Inca Uro-indianen hun eeuwenoude cultuur trachten te koesteren en door te
zetten.
In
Aymara-taal legde de vrouwelijke burgemeester van 4 families uit hoe in de
diepte van het meer over verschillende jaren rietwortels (totora) vermengd
raken met slijk en schimmels waardoor na de winter hele blokken zogenaamde
peatbush op het meer komt boven te drijven.
Deze
vlottende massa’s worden in stukken gesneden of gezaagd en naar de plaats
gesleept waar men het dorp wil bouwen.
Daar
worden ze weer samengebonden waardoor ze versmelten en bedekt met verschillende
lagen riet tot twee meter hoog.
Dan gaat men de verschillende lagen compacteren en tenslotte het vlottende dorp met zes lange touwen onder water vastmaken.
In
tegenstelling tot de onderliggende substantie was de rieten vloer droog als een
soort sponsachtig oppervlak waardoor je het gevoel had op een grote luchtmatras
op water te lopen.
De
vlottende dorpen moeten om de 20 jaar vernieuwd worden omdat de wortels
onderaan de floating village afrotten.
Haar uitleg werd vertaald in het Spaans en Engels door de gids die niet naliet de plaatselijke matjes en sjaals en kussenslopen en popjes aan te prijzen.
Er
werden scènes uit het dorpsleven opgevoerd met koken en weven en voor 15 Peruaanse
soles kon je op een authentiek houten roeischip naar het eiland aan de overkant
varen.
Even
later meerde hun schip aan op Isla Taquile, een “echt eiland” waar ze, in
tegenstelling tot de andere gemeenschappen op en rond het meer, Quechua
spraken.
De
kleuren van hun kledij waren gelinkt aan hun maatschappelijke positie en hun
maritale status.
Tot
vorige generatie werden huwelijken gearrangeerd maar tegenwoordig mogen de
jongen en het meisje twee jaar “proberen” maar eens getrouwd en kinderen is
scheiding geen optie meer.
Niet
huwen is een schande omdat men “niets bijdraagt aan de gemeenschap”.
Wereldberoemd
en UNESCO protected zijn niet alleen hun taal maar ook hun weeftechnieken die
de valiezen van het drietal vulde met 4 mutsen, 3 sjaals en een witte hoed met
een hoogblauw dessin afgewisseld met gele, rode en bruine strepen.
Er
waren op het eiland verschillende huizen in aanbouw en de gids gaf uitleg over
de verschillende technieken want hij bleek in een vorig leven huizenbouwer
geweest te zijn.
”Waarom
ben je gestopt? vroeg Britt.
“Maffia;
drugsbendes die vanuit Colombia en Venezuela de grens over gestoken zijn en
hier hun methodes van intimidatie, gijzeling en afpersing komen importeren.”
“Hoezo?”
“Ik
zal je een voorbeeld geven dat ik zelf heb meegemaakt.
Ik
was ploegbaas voor de bouw van een huis toen twee mannen met zonnebril de werf
opkwamen en vroegen wie de verantwoordelijke was.
Het
was mijn neef die de aannemer was maar ik trad naar voor als de hoogste in
rang.
Waarop
één van de mannen : “We willen twee van onze mensen hier tewerkstellen maar ze
kunnen niet altijd aanwezig zijn.”
“”Geen
probleem”, zei ik :”maar dan worden ze ook niet betaald.”
“Je
begrijpt het niet”, zei één van de zonnebrillen ;”onze mannen worden altijd
betaald of ze nu komen of niet.”
“En
als mijn neef niet akkoord gaat?”
“Dan
wordt het moeilijk het huis afgewerkt te krijgen, vrees ik”
“En
dan?” vroeg Britt.
“Achteraf
hoorde ik van mijn neef dat hij genegotieerd had om het bedrag te beperken tot
één fictieve werknemer.”
Door
de grote toeristenboot TITICA VIP werden ze na de lunch gedropt in het mainland
dorpje Winay Pacha op het eiland Liquina waar een veertigtal gezinnen
gastenkamers ter beschikking stelden voor toeristen.
Het
dorpje lag gevleid tegen een helling waar op verschillende plaatsen bakstenen
huizen in aanbouw waren, waar ezels de ploeg trokken en schapen met
vastgebonden poten stonden te grazen.
Tupac
werd voor de gelegenheid door de heer des huizes naar zijn roots
getransformeerd in lokale veelkleurige klederdracht maar ook Bob en Britt
werden even later op dezelfde wijze gedoopt als Peruaan en meegesleurd naar het
lokale voetbalveldje om met de locals een dartel dansje te consumeren.
“Selling
culture” kon Bob als quote niet nalaten met nog de condor-discussie van de dag
voordien in het achterhoofd :”En die zonnepanelen overal , zijn die ook al enkele
eeuwen oud?”
“Wat
is je probleem, gringo, ben je al in Venetië geweest?. Is dat niet één groot
museum? “ repliceerde Tupac :.“En hier is het toch iets subtieler!
Heb
je in Taquile die man met de zwarte hoed gezien! Hij is de baas en regelt alle
contacten en excursies voor rekening van de eilandbewoners.
Hij
zorgt er voor dat de inkomsten van het toerisme verdeeld worden over de
verschillende dorpen en ook binnen de dorpen is er een lokale coördinatie voor
de verdeling van de gelden.”
“En
hoeveel geld blijft er plakken aan die zogenaamde toerisme-regelaars “ gaf Bob
niet op.
“Geen
enkel systeem is perfect en overal waar er geld is zal er spanning en conflict
zijn”, kwam de gastheer in vertaalmodus tussen :”Recent zijn er hier twee jonge
internetfreaks toegekomen die zich buiten het systeem hebben gezet en plat
concurreren met de lokale gemeenschap.”
Waarop
Tupac : “Kan je het deze bevolking kwalijk nemen dat ze een compromis zoeken
tussen het behoud van hun cultuur en een behoorlijk inkomen waarmee ze kunnen
investeren in fatsoenlijke woningen maar ook in onderwijs, gezondheidszorg,
kortom in een minder armoedig bestaan voor hun kinderen”
Britt
trad hem non-verbaal bij wat Bob duidelijk niet zinde.
Hij
reageerde op zijn beurt :”Ik begrijp het niet, Tupac, je wil terug naar het
verleden van de Inca ‘s maar je bent wel voorstander van de platte verkoop van
die cultuur.”
De
Inca sloeg rood aan en hij had enkele seconden nodig om zijn woorden te vinden
:“Waarom staat Narendra Modi voor een Hindoestaat? Om alle internationale
hotels te sluiten, de toeristen te weren en alle modernisering te stoppen en
terug te keren naar de Middeleeuwen of in het geval van het Hindoeïsme, nog
veel vroeger?
Het
gaat hem in essentie om het herstel en versterking van de identiteit van een
volk waarin de historische wortels, vaak verbonden met religie, een belangrijke
rol spelen.
Jij
die het eergisteren over waarden had, voor ons gaat het precies om de evocatie
van die waarden die diep in onze cultuur zijn verankerd maar in nieuwe
contexten en nieuwe tijden in hun beleving en beoefening kunnen aangepast
worden.”
“Wat
Modi met de moslims doet, daarvan is de waarde mij niet helemaal duidelijk.”
Maar
Tupac ging onverstoorbaar verder :“Je kan andersdenkenden en migranten
respecteren in hun visie en geloof -we gaan het katholicisme niet uitbannen-
maar ze moeten onze taal spreken of laten spreken, onze cultuur respecteren en
meewerken aan ons project.”
“Welk
project” bleef Bob doordrammen.
“Het
herstel van de Inca-beschaving versie 2024.0 en als die duizenden toeristen
door het bezoek aan onze historische juweeltjes daar ook nog behoorlijk wat
geld voor betalen en als die gemeenschappen een vernieuwd evenwicht vinden
tussen geschiedenis en moderniteit en de opbrengsten eerlijk worden verdeeld,
wat is dan in godsnaam het probleem?”
“Jij
bent het probleem” dacht Bob in zichzelf maar hij hield zich in om het luidop
te zeggen.
Die
avond ging de zon vuurrood onder en had de donder ingehuurd om samen de vonken
van het debat te evokeren.
Het
werd een woelige nacht waarin ook de connectie tussen Bob en Britt dreigde te
desynchroniseren.
Zondag 27 oktober
In
de vroege ochtend bereidden Mario en Elisabeth met hun vijfjarige zoontje
Roberto en een beetje met de hulp van Britt, het feestelijk gerecht Pacha
Manca.
Ze
bouwden met stenen een soort grot die van binnenuit opgewarmd werd met vuur
waarna de stenen als een soort oven hun warmte verspreidden over de
aardappelen,”sweet” en “regular”, de kip en de groenten.
Het
leek Bob en Britt een zeer omslachtige procedure om aardappelen te bereiden
maar toen de gids opmerkte dat het een eeuwenoude traditie was bij bruiloften, scheen
niet alleen de hitte van de stenen te verdampen maar ook die tussen Bob, Britt
en Tupac.
Een andere TITICACA-boot vaarde hen naar Puno waar ze werden verwelkomd door de plaatselijke processie
Maandag 28 oktober
Op
maandag reisde het drietal met de “scenery train” naar Cusco, de heilige stad
van de Inca’s.
Voor
het traject had men niet geprobeerd het centrum van de steden en dorpen te
vermijden, wel integendeel : een locomotief en een vijftal wagons reden over
een traject van meer dan 350 km drammerig door de drukst bewoonde wijken van
steden en dorpen, de lange tussenstukken in het Andesgebergte niet te na
gesproken.
Van
slagbomen had men hier nog niet gehoord, van toeteren des te meer.
Je
kan natuurlijk niet meer dan tien uur naar het landschap kijken en dus was Bob
beginnen grasduinen in geschiedenis van Peru en botste hij tot zijn verrassing
op de naam Tupac Amaru die als laatste weerstandige Incakoning het ultiem bolwerk
van de Indianen moest ontvluchten tot diep in het Amazonewoud.
Daar
werd hij opgehouden door zijn zwangere vrouw en door een lokaal stamhoofd
verraden waarop hij in 1582 door de Spanjaarden met een gouden ketting om zijn
nek naar Cisco werd gebracht en terechtgesteld.
Maar
in de 18de eeuw, nog steeds onder Spaans bewind duikt de naam van Tupac Amaru
opnieuw op als alias voor Gabriel Condorcanqui die de mistoestanden op de
haciënda’s en de plantages en in de mijnen aankloeg.
Hij
was naar eigen zeggen een rechtstreekse nazaat van Tupac Amaru en was opgeleid
aan een instituut voor indianen van adellijke komaf in Cusco.
In
1780 liet hij Antonio Arriaga, de gehate corregidor (burgemeester) van Tonya op
het plein ophangen en dit was het begin van een volksopstand over het hele
hoogland van Peru.
In
1780 in de slag bij Checacupe werden de rebellen uiteengedreven en werden Tupac
en zijn vrouw gevangen genomen.
Hij
moest eerst toezien hoe zijn vrouw en kinderen werden geëxecuteerd voor hij
zelf ontweid en gevierendeeld werd.
De
naam Tupac Amaru duikt een derde keer op in de geschiedenis van Peru bij het
ontstaan van de MRTA of de Movimiento Revolucionario Tupac Amaru die begin
jaren 1980 was ontstaan uit ultralinkse groeperingen.
Ze
bestormden eind 1996 de ambtswoning van de Japanse ambassadeur in Lima en
gijzelden honderden aanwezigen onder wie tal van hoogwaardigheidsbekleders.
De
bedoeling was om de vrijlating te eisen van honderden MRTA-leden die op dat
moment in de gevangenis zaten
De
gijzeling zou 126 dagen duren tot Fujimori een tunnel liet graven onder de
residentie waarna op 22 april 1997 commando’s zich een weg baanden naar binnen
met explosieven waarbij alle 14 rebellen, 2 commando’s en 1 gijzelaar om het
leven kwamen.
Fujimori
eiste alle eer voor de operatie voor zich op waardoor zijn populariteit toenam.
Bob
speelde zijn ontdekking door aan Britt die voorzichtig en met de nodige
kritische ingesteldheid reageerde.
Ze verwees hem naar de regenboog die zich tussen zon en wolkentranen had genesteld :
“Je moet vertrouwen hebben. Hoe hard het ook regent, de zon wordt wereldkampioen.”
Toen
de scenery train hotsend en met veel getoeter Cusco binnenreed, vroeg Bob Tupac
achteloos naar zijn familienaam maar hij ontweek de vraag :”Mijn grootmoeder
kende een beetje Frans omdat haar vader Frans-Spaanse roots had.
Omdat
ik van jongs af aan dweepte met Manco Capac, de stamvader van de Inca’s, zei ze
op een bepaald ogenblik tegen mij :”Tu es Manco Capac wat ze nadien verkortte
tot Tupac. En zo is iedereen mij blijven noemen.”
“Je
weet toch dat Tupac geen neutrale naam is” kwam Bob tussen.
“Oh,
je bedoelt Tupac Amaru”, antwoordde de Inca :” maar die had geen grootmoeder
die Frans sprak.” en hij barstte uit in een onbedaarlijke lach.
“Ik
geloof er geen barst van, onnozelaar.”, repliceerde Bob geïrriteerd :”Zou
trouwens betekenen dat de super Inca Frans bloed in zijn aderen heeft”
“Je
gelooft wat je wil, gringo, mijn oom zei altijd dat fictie meer zegt over het
leven en de intenties van mensen dan de encyclopedische realiteit en dat elke
fictie geworteld is in de diepste lagen van ons denken en voelen.”
“Wie
is je oom?”
“Mario
Vargas Llosa.”
Met dank aan :
Insight Guide Peru
De onberispelijke reisorganisatie Evaneos/Vamos Expeditions
en de schitterende gidsen die met eindeloos geduld mijn vragen bleven beantwoorden
Mijn partner-reisgenoot, Els, die evenveel Vargas Llosa
heeft gelezen als ik heb geschreven aan de blog
Geen opmerkingen:
Een reactie posten