Dinsdag
11 juli
Een keiharde
matras, koorts, jankende honden en de stress van het vele voorbereidingswerk
dat nog op mijn bord lag, hadden mij tot 4u wakker gehouden.
Dit werd nog verergerd door het doemscenario dat ik niet in staat zou zijn om dit programma verder voor te bereiden, les te geven, te coƶrdineren en te inspireren.
Mintzberg determines 5 main parts in an organization : operating core, middle line, strategic apex, technostructure and support staff.
He distinghuises 5 types of organisation by the way
coordination of the activities is accomplished.
Mintzberg determines 4 components of an organisation :
set, chain, hub and web.
By means of these components, one can present the
processes in an organograph much more relevantly than a classic organigram.
Nadien werd aan de deelnemers gevraagd om in "pairs" elkaars organisatie
te leren kennen en aan het plenum voor te stellen, niet door de persoon zelf maar door de ander uit tweede
hand.
Soms begonnen
deze paartjes
over elkaars organisatie te vertellen maar gleden geruisloos
terug naar hun eigen habitat die zij dan ook met veel vuur en veel
detail aan het
publiek etaleerden.
In de namiddag gaf ik een sessie over het Turimm-concept, een 9-dimensionaal management
model dat werd gebruikt om strategische issues te analyseren, in kaart
te brengen en hierrond initiatieven te nemen.
An organisation can be conceptualised as a bunch of
processes as the cernel of influencing dimensions : portfolio, context, human
resources, technical resources, performance and quality, finance, management
control, goals, mission and strategic concept.
These dimensions can be described, they can be linked
with management information and management plans, they can be analysed, performance can be measured.
A strategy can be formulated along these dimensions
and they can serve as a leverage for implementation.
Tijdens
de coaching begon ik door te krijgen dat de deelnemers echt wel mee op de trein waren gestapt.
Speelde het
competitie-element of het idee dat ze vrijdagmorgen
niet konden afgaan bij het geven van een presentatie of was het gewoon de opportuniteit om
met behulp van een
coach hun eigen organisatie
op een andere manier te bekijken?
In elk geval werd door sommigen
het einduur van de
opleiding ruimschoots
overschreden en
bleven ze vooral
de studenten
mobiliseren die
met grote toewijding hun pupillen
niet alleen
door de powerpoint loodsten maar meehielpen de brug te leggen tussen de aangeleerde concepten
en de eigen professionele
situatie van
de participant.
Ik kreeg
vleugels ook
al waren mijn darmen in de knoop geslagen
en bleef ik
antibiotica en
antipyretica slikken
om mijn ingewandenkwaad te
blussen.
Woensdag
12 juli
In problem analysis, we make a distinction between simple
problems, complicated, complex and chaotic problems.
Simple problems occur in a stable, predictable
environment and imply a linear causality.
Complex problems occur in a dynamic, non-predictable
environment and their relationships cannot be fully comprehended by linear causality.
From a systemic point of view, they relate to complex
adaptive systems with the ability to adapt to a changing environment in a self-learning
modus
To describe and analyse problems, we can use the tree
of problems, Ishikawa diagram and balances of power.
Of
ze veel gecapteerd hadden van het verschil tussen lineaire en niet lineaire causaliteit (dat ik soms zelf nog niet voor de volle 100% snap) en of ze gefascineerd waren door de dissipatieve structuren van de acrasiale
amoebe, zou ik
ten zeerste betwijfelen.
Ook het
belang van de semipermeabele
wand van een levende cel met een verschillende
concentratie van ionen aan de binnen- en buitenkant door de werking van de natrium-kalium pomp,
zullen ze misschien niet helemaal hebben verstaan (ook dat heeft me tijdens mijn derde kandidatuur
uren gekost om het vatten).
Maar als
ik semi-permeabiliteit
illustreerde met
het binnenlaten
van kritiek (niet alle kritiek au serieux nemen maar je ook niet volledig afsluiten) of vooral de parallel aangaf met migratie (influx van diversiteit aanvaarden
maar niet overspoeld worden
door vreemde invloeden) leerde ik uit hun oscillerend geknik
dat ze mee waren.
Tijdens het
interactief stuk
werd dan aan elkeen gevraagd
om zijn grootste
probleem of challenge te omschrijven.
Zoals verwacht
ging het vaak om
een gebrek aan middelen of motivatie van de medewerkers, het was moeilijk om dokters te motiveren om voor hun ziekenhuis te komen werken
en ze vroegen
altijd meer
geld.
Tina, de oftalmologe, bekloeg zich erover dat ze geen team had en alles zelf moest doen en
Basu gaf aan
dat hij alleen ging werken aan de problemen bij hemzelf.
Ik
had een case nodig voor mijn
Gestalt/rollenspel en ik duidde de chef van de oogkliniek van SSDC aan als Chinese
vrijwilliger voor
het toneelspel.
De Sundarban Social Development Center
was een ngo die in de loop van de laatste 20 jaar verschillende gezondheidszorginitiatieven
had genomen
in de regio van de Sundarban,
een eilandenarchipel ten zuiden van Kolkata.
Hun belangrijkste
initiatief was
de oogkliniek waar
jaarlijks een
7000 patiƫnten
werden geopereerd
vooral van cataract.
In hun missie stond geschreven dat
ze zich richten tot "de
poorest of the poor" en in die optiek werden selectief
alle (quasi) blinde patiƫnten
naar hen georiƫnteerd die
de specialisten
in de grote klinieken
van Kolkata
niet konden
betalen.
Zo was
er ook een structureel
deficit ontstaan
wat gedeeltelijk
werd bijgepast
door de sponsoring van
PAZ (Partners Zonder Grenzen), de vzw van Bart
Massart.
Ook Stijn speelde
zichzelf als de academic
developper, ik
kon Tina overtuigen
om in de huid te kruipen van de overheid, Arthur
speelde Bhakta, de
gedelegeerd bestuurder
van SSDC en Sandip de patiƫnt.
De baas van de oogkliniek legde uit dat de kostprijs per ingreep 1500 roepie bedroeg
waarvan 1000
werd gefinancierd
door de overheid (zij het te laat betaald) en 500 door de patiĆ«nt “out of pocket” wat niet voor iedereen haalbaar was.
Wanneer bij
"de
government "op de deur geklopt werd, reageerde Tina
met een onvervalst corruptiebod.
Bart gaf
aan dat zijn sponsoring
eindig was dat er moest worden gestreefd
naar sustainability. Hij stelde voor om voor de laattijdige betaling vanuit
de overheid een lening te voorzien die niet per moest
worden terugbetaald
maar kon opgeslagen worden
in een fonds voor nieuwe initiatieven.
De student
had het over de nood aan meer leiderschap, Bakhta vond dat er niet teveel moest veranderen en
de patiƫnt maakte iedereen
stil door aan te geven dat hij na een jaar nog altijd op de wachtlijst stond
en dat er ondanks hun discussieer
nog niets aan zijn blindheid was verholpen.
Performance refers to the extent that desired outcomes
or goals have been achieved.
We make a distinction between proces outcomes
(performance in terms of effectivity and efficiency), quality and financial
outcomes.
Performance can also refer to the other strategic
dimensions as the optimalisation of these will indirectly enhance and improve
the performance of the processes.
Not all performance can be measured by quantitative
data, so qualitative methods are necessary to assess more relational aspects of
performance.
Surveys, interviews and focus groups can be used.
Surveys, interviews and focus groups can be used.
In complex systems, performance and problems cannot be
described in a comprehensive way but can only be investigated by thorough
observation of the status and evolutions in the systems.
Tussen drie
en zes bereikte de inzet en het enthousiasme
van de deelnemers en de coaches een nieuw hoogtepunt.
Of de powerpoint
nu in mekaar was gebokst door
Ć©Ć©n van de studenten of volledig
door hen zelf,
het effect was hetzelfde : ze wilden zichzelf
bewijzen en
waren fier met het resultaat.
Donderdag
13 juli
Bart's lezing over leiderschap werd door de deelnemers ten
zeerste geapprecieerd zoals ook achteraf bleek uit evaluaties, misschien omdat ze heel sterk aansloot bij de Indische realiteit, geƫvoceerd door
foto's en verhalen uit de hindoe- en christelijke traditie.
Leadership is in the first place more an attitude and
a way of dealing with people than a range of skills and technics. Skills and
technics are needed but are not the core nor the foundation of leadership.
Leadership is about the way we are seeing each other :
stigmatizing or open minded without any prejudice. Are we seeing disabled
people or people with a disability, poor people or people with a poverty
experience ?
The first foundation of a good leader is his attitude
and the way he perceives the other. A basic attitude to create understanding
and to be able to guide people is emptiness, being ready to receive and to go
in search for the strengths of everyone. A good leader brings out the best in
who has been entrusted to him.
A good leader is creative and inspires, he challenges
people and helps them to break their own limitations, to come out of their
comfort-zone.
He has a long term durable vision, build on the
recognition of existing reality and people. He coaches the people to the
reality of changes. He is authentic and enthusiastic. He is going the way of
becoming superfluous, the invisible but present leader. Making himself
superfluous gives him the opportunity to start new initiatives, where the needs
are greater, the challenge higher. Where change is very needed !
Het inbrengen
van het begrip "emptiness"
als Ć©Ć©n van de kenmerken van goed leiderschap
sloot sterk aan bij het Zen-begrip "leegte " : alles wat het gewoon beleven van het moment zelf in de weg stond zoals herkauwen van het verleden, anticipatie naar
de toekomst, eigenbelang of het formuleren van doelen, werd door
de zen meesters gelibelleerd
als "sporen", verstoring van het ware zijn, iets dat je verhindert om
Ć©Ć©n te worden met Boeddha.
Bart
hield het eerder
bij het hindo- triumviraat
Brahma, Shiva
en Vishnu waarbij
hij Shiva relateerde aan de Heilige Geest in de christelijke traditie en hen beiden opvoerde als de "destroyers".
Hij zag
hierin niet zozeer een destructieve kracht
dan wel een verstoring van vastgeroeste
ideeƫn en gewoonten, het verlaten van je comfortzone om iets nieuws te beginnen.
Elkeen selecteerde drie cartoons met bijhorende tekst die een dimensie van leiderschap weerspiegelde.
Eerst was
er discussie
in pairs en nadien
werd men uitgenodigd om
zijn keuze toe te lichten voor de groep.
Ik voerde naar hen toe een fictieve casus
op van een medewerker die
boven je kop je zit te ondermijnen bij je baas omdat hij
uiteindelijk je
stoel ambieert.
Er was ook de discussie over de olifant in de kamer, geĆÆnterpreteerd
als een heel obvious gegeven dat achterliggend het
gesprek domineert
maar waarover
niemand durft
praten. Iemand anders
zag het als een grote organisatie
die op meetings
de kleintjes
weg duwde om het laken naar zich toe te halen.
Het was
niet makkelijk
om na
lunchtime en
een exciting
middagprogramma iedereen
bij de les te houden voor de uitwerking van het strategisch plan.
We developed a
methodology to formulate a strategy based on the dimensions of the Turimm
concept.
In decision making, we consider the possible impacts,
the participation of the community and the building of capacity.
In order to implement the strategic options, we refer
to a model of management control, developed by Werner Bruggeman.
We emphasis on the importance of flexibilty in
implementation as to allow emerging new strategies in a changing environment.
Ongewild had Bart toch een beetje toch een beetje het meer technisch
gerichte management
gedevalueerd en
ik probeerde
rechter en linkerhersenhelft weer bij mekaar te krijgen door te eindigen met de ideale strategie te
evoqueren als
zelfsturende teams
en realisatie
van je eigen droom.
Die
avond was het tegen zevenen toen ik de deur sloot wanneer de laatste deelnemer
zijn presentatie
had afgesloten.
Of zouden
er fanatiekelingen
geweest zijn die
op hun kamer zouden blokken en schrijven tot in de nachtelijke uurtjes?
We volgden de wegwijzers naar een
psychiatrische kliniek en keerden terug in het donker.
We waren nog voorzichtiger om niet
overreden te worden door het getuig dat ons immer toeterend voorbij bleef
razen.
We hadden het over de cursus, het project
van de studenten en over vrouwen…
Vrijdag
14 juli
De meesten
hadden blijkbaar
onze raad opgevolgd om te oefenen met de chronometer want
het was voor mij als moderator geen onmogelijke
opgave om iedereen binnen de afgesproken 10 minuten te houden.
Toen Asim
als eerste voortdurend
op de computer bleef kijken, kan dat als reden hebben gehad dat hij nog nooit een presentatie had gegeven.
Het kan
ook zijn dat hij zich wou concentreren op
de tekst gezien zijn gebrekkig Engels
of dat hij gewoon verlegen was en niet in de zaal durfde te kijken.
Dan leek
de wervelende
presentatie van
Tina van een andere planeet, een grootste onderscheiding
waardig.
Ook al
hing de examensfeer wat in de lucht, er was het grootste respect voor wat elke deelnemer had gerealiseerd : aan de hand van de aangereikte concepten had men een beeld geschetst van zijn eigen organisatie
en de eigen positie daarin, een idee over de performantie, een analyse van de belangrijkste problemen en een aanzet tot (strategische) opties en oplossingen.
We hadden
het gevoel dat iedereen, gegeven zijn opleidingsniveau en
competentie,
boven zichzelf
was uitgestegen
en met de hulp van de coaches en de studenten iets hadden gepresteerd "beyound their and also our
expectations".
Ik heb
er de grootste twijfels
over of de meeste van deze geformuleerde
intenties daadwerkelijk
zullen worden
gerealiseerd maar
wat zou
overblijven, was een
taal en een begrippenkader
om over hun eigen werk en organisatie te
spreken, het besef dat hun eigen problemen
veel gemeen
hadden met die van anderen, dat heel wat problemen in principe kunnen
worden opgelost
en dat dit enthousiasme
en deze hoop kon worden gedeeld
met een groep en een staf die hen mee vooruit kon trekken.
Tijdens de ceremonie was het precies dit idee van samenhorigheid om
samen iets te veranderen dat door Bart Massart werd benadrukt.
Ik wist
heel even niet wat zeggen toen Pƶddar
mij het woord
gaf (stond niet in het programma) en ik weet ook niet meer wat ik gezegd heb maar zal wel een mengeling geweest zijn van enthousiasme, appreciatie
voor het geleverde werk
en dankbaarheid.
Deze sentimenten
kregen we overvloedig terug
van de vier deelnemers
die elk een kort woordje tot ons richtten.
Hij hoopte
op een
vermenigvuldigingseffect en beloofde mede in mijn naam om volgend jaar opnieuw een dergelijk initiatief te nemen.
Tijdens de
overhandiging van
de certificaten
begon ik onhandig door de eerste Indische
dame op de wang te kussen en dan nog wel te stoppen na Ć©Ć©n keer omdat ik me afvroeg of dit wel gepast was.
Toen ik
zag dat Bart zich hiervan onthield, vergastte ik de vrouwen eveneens
op een handdruk tot ik voor de studenten en
uiteindelijk ook
voor Tina, die mij meer vertrouwd was en in Duitsland leefde, ons conventioneel regime
van de drie kussen herinvoerde.
Bart en ik kregen net als de deelnemers een
tas met referenties van
Turimm, de WBVHA
en de cursus met een oortje in de vorm van een hart en een sari waarvan ik eerst dacht dat het een cadeau was voor onze partners maar toen Bart
aangaf dat zijn maat correct was, begreep ik het de bedoeling was om dit ooit zelf te dragen.
Het werd
een feestelijke
receptie zonder
alcohol maar
met de klassieke koffie, thee, koekjes en gebakjes die ons in die week bij elke break waren geserveerd.
Bakhta en Gopal, de topmannen van
SSDC, waren
speciaal naar de slotmeeting gekomen om met
Bart en mij te overleggen.
Ze wezen
ons erop dat er 4000 patiƫnten
op de wachtlijst stonden
waarvan er 2000 op korte termijn konden worden geholpen als er geld op tafel kwam om het deficit hiervan te dragen.
Ze keken
eerst naar mij en ik maakte direct duidelijk
dat ik geen fondsen ter beschikking
had om in een dergelijke ondersteuning
te voorzien.
Ik zette tegelijkertijd
Bart uit de wind door aan te geven dat de financiƫle mogelijkheden
van PAZ beperkt waren en dat het er eerder op aankwam om deze limieten te respecteren en
(strategische) keuzes te maken hoe men dit geld op de best mogelijke
manier kon inzetten om er zoveel mogelijk mensen
mee te helpen. Hoe meer hun initiatieven
sustainable zouden worden, hoe meer geld er opnieuw vrijkwam
voor nieuwe
projecten.
In aanwezigheid
van de twee deelnemers
van SSDC die zedig
hun mond hielden in aanwezigheid van
hun bazen, gaf ik tot tweemaal toe aan dat het precies deze issues waren waarrond
we in de voorbije week hadden gewerkt…
In
de late namiddag kwam ik thuis in mijn oud koloniaal hotelletje waar
ik een upgrade kon versieren ten opzichte
van de kamer
die gekregen
had een week voordien.
Waar ik
bij mijn aankomst een week geleden even moest slikken voor de downgrading
van comfort, leek mijn stulpje nu een luxepaleis.
's
Avonds werd ik
onderweg vlakbij
Park Street
getroffen door
een kleutertje
dat helemaal
alleen zat te bedelen de grond.
Ik gaf het
10 roepie en vond dat ook de prijs om een foto te trekken, toen even later uit het niets de moeder er naast kwam staan en vond dat ik wel 100 roepie had mogen geven.
Tien minuten later zat ik in het luxueuze Bridgerestaurant
waar ik er niet voor terugschrok om
een tweede glas
wijn te bestellen voor
€ 10 (zo'n 750 roepie).
Vranckx had van mij een reportage kunnen
maken over een buitenlander
die zich permitteert om
10 roepie te geven aan een kleintje en een foto trekt terwijl zijn portemonnee
helemaal open
ligt nu hij zichzelf
verwent in de sjieke buurt een paar 100m
verderop.
Toch wou
ik mijn dineetje na een week keihard werken
niet zomaar
door deze gedachte laten
om zeep helpen.
Als kinderen
in India werden blind gemaakt om voor smeerlappen
geld te bedelen of gewoon al maar
door hun ouders op straat worden gezet in
plaats van ze te
laten spelen
of naar school te gaan, was dit een praktijk die je niet mag aanmoedigen
door geld te geven, zoals indertijd in Mumbai ook zuster Jeanne Devos had gezegd.
En door
als westerling
te betalen voor de wat luxueuze ontspanning en
vertier hielp
je misschien
vooral de rijke Indiƫrs maar ook alle jobs die in het zog van een dergelijke economische activiteit
ook voor de lagere bevolkingsklassen werden
voorzien.
Wel maakte
ik de kapitale
fout om van het menu "chicken
in curry"
te kiezen want dit was nu precies het gerecht dat ik de hele week bij IITD had moeten eten en hier had willen ontvluchten.
Mijn Zen-boekje vertelde me dat het belangrijkste was
om elk moment te koesteren en erin op te gaan omwille van het
moment zelf,
niet gestoord
door allerlei
overwegingen of
intenties.
Maar Boeddha zei ook dat je je niet teveel aan de dingen des levens mag hechten en ik moet toegeven dat ik na een week Spartaanse soberheid
hier eventjes
was uitgegleden
in een gulzige plas.
Bovendien was
mijn geweldige
uitleg over
de Kolkataanse economie
toch ook maar een dooddoenertje om
weg te moffelen waar
je niet om
heen kon: het onrecht van de kloof tussen rijk en arm in de wereld als geheel en hier stapvoets naast
mekaar. En wij zaten dan de kant van de rijke.
Op de terugweg naar het hotel gaf ik een
man zonder benen 100 roepi.
Zaterdag
15 juli
"Hello
sir, where you from?"
Ik
herkende onmiddellijk
de stroman die mij in zijn netwerk van shopjes wou binnenloodsen om
zijn percentje
te pakken.
Ik zei dat ik op weg was naar een respectabele
zaak (waar ik ook in januari had gekocht) maar de man slaagde er toch in mij mee te sleuren naar drie ankerpunten
in zijn web.
Ik bekeek
wat ik nodig had en noteerde prijzen die spectaculair daalden
terwijl ik de shop aan het verlaten was.
Ik bleef
toch standvastig
genoeg om
mijn sjieke "Curio Craft" binnen te gaan terwijl het mannetje buiten op mij bleef staan wachten.
De marmeren
glasonderleggers waren
hier beter afgewerkt
en egaal van vorm en grootte en er was een prachtige reeks met saffier bedekt.
Hun Boeddha vond ik te glad gepolijst en ik behield mijn voorkeur voor het wat
ruwer bruinachtig
exemplaar met
mooie inkervingen
in Ć©Ć©n van de knooppunten van
het netwerk van mijn "vriend ".
De man in de sjieke winkel deed een voorstel van 9000 roepi maar verpinkte
niet toen ik weer buiten ging.
Ik besliste
de koek te verdelen tussen de
"respectabele" zaak voor het marmer en de Boeddha aan de groezelige shop
te laten.
Zo kon ik mijn eerste stappen
in het zenboeddhisme linken aan het
gefoefel van
de Indische
commerce waarbij
het straatvolk toch een graantje had kunnen
meepikken van
mijn souvenirhonger.
's
Avonds nodigde ik
DP Poddar uit voor dinner in mijn
lievelingsrestaurant dat ik al voor de vierde keer bezocht.
We hadden iets te vieren temeer daar ons
goed gevoel bevestigd was door de positieve evaluatie van de deelnemers.
Zoals
ik van hem gewoon was, hield DP niet op hele geschiedenissen
te vertellen
over zijn verwezenlijkingen met
het CDMU en het opzetten van het Basic Health Support
programma.
Het ontstaan
van dit laatste ging
terug naar eind jaren ‘90 waar een aantal Belgische ngo's
hun financiƫle
steun aan lokale organisaties
hadden opgezegd omdat
de targets niet
waren gehaald.
Niet tot
groot jolijt
van de Belgen, had Poddar betoogd
dat het niet ernstig was om eerst geld te droppen, de Indische ngo's
aan hun lot over te laten en hen dan een paar jaar later te komen afrekenen
op de niet behaalde resultaten en
alle hulp stop te
zetten.
In een
"webje" met Memisa, een Belgische organisatie
voor ontwikkelingssamenwerking, en verantwoordelijken van
de Belgische
overheid werd
toen een concept
gecreƫerd waarbij
de nadruk lag op het dichtrijden
van de gap tussen wat de overheid en ngo's
aanboden als zorg en wat er daadwerkelijk
in de
community landde.
Financiering werd voorzien voor projectcoƶrdinatoren
die werden aangesteld in de partnerorganisaties
die op hun beurt werden samengebracht
in een forum op districtsniveau en
soms ook op het niveau van de block of de gram panchayat (vergelijkbaar met arrondissementen
en dorpen bij ons).
De coƶrdinatie werd
opgenomen door
de staf van de WBVHA waarvan een zevental medewerkers
ook door het programma waren gefinancierd.
In de weinige ogenblikken
dat ik iets kon zeggen, wees
ik Poddar erop
dat de drie zusjes WBVHA, CDMU en
IITD de facto stonden
of vielen met zijn charismatisch leiderschap.
Hij probeerde
me aan te geven dat hij maximaal delegeerde
maar afgaande
op de
heldenverhalen die
volgden, begreep
ik dat mijn bezorgdheid
hem enigszins
flatteerde.
Recent had
hij met een aantal professoren
emeriti en mede gecoƶrdineerd door Tina, een managementopleiding
opgezet voor
"corporate"
weliswaar in
een meer klassieke
ex cathedra
modus.
Hij dacht
eraan om dit verder uit te bouwen eventueel
in samenwerking
met mij
waarbij ik hem aangaf
dat het format met de linking tussen concepten
en de eigen
organisatie en de
coaching daarmee
verbonden, niet kon samengeperst worden
op twee dagen. Anderzijds zouden
we wel creatief genoeg
zijn om een aantrekkelijk
format te voorzien.
Met betrekking tot het managementprogramma
zoals het was geteached,
gaf ik aan dat er een onderscheid moest
gemaakt worden
tussen het wat "hoger" niveau en participanten
dichter bij
de community.
De facto kon
de cut-off worden gelegd bij de kennis van de Engelse taal en het sprak voor zichzelf
dat ik niet gemachtigd
zou zijn om les te geven in het Bengaals.
Met
zou een terugkomdag kunnen
organiseren voor
de deelnemers
van de eerste cursus
doch wetende
dat men de facto maar een fractie van deze groep zou kunnen samenbrengen,
was het misschien meer
iets voor wanneer
er wat een ruimere alumni-werking
was opgezet.
Poddar droomde luidop van een initiatief
naar de partnernetwerken in
de staten Jharkhand en Assam naast uiteraard die van West Bengalen en
Odisha.
Ik verwees naar onze ervaring enkele jaren geleden in Bukavu waar we eerst een week rondtrokken om
de verschillende
ziekenhuizen te
bezoeken en
daarna een managementprogramma opvoerden voor
de medische en verpleegkundige
directeurs met
voorbeelden uit
een eigen professionele situatie.
Ook een
meer gerichte
consulting-achtige aanpak voor een beperkt aantal ziekenhuizen
-meer coaching dan teaching- kon een aantrekkelijk
concept zijn.
Ik
hoopte ook ideeƫn op te doen tijdens mijn bezoek aan het Institute of Public Health in Bangalore op uitnodiging
van Dr Bart Criel
van het Instituut voor
Tropische Geneeskunde
eind november
van dit jaar.
Als
goede klant
kreeg ik 20% korting van de zaak en Poddar vergezelde
mij in vertelmodus naar mijn hotel.
Zondag
16 juli
Ik was al 10 minuten te laat vertrokken en reeds bij het vertrek had ik twijfels gehad of deze gele taxi-karikatuur ongedeerd
de bestemming
zou bereiken.
Toch bleef
ik Indisch kalm
terwijl de chauffeur Europees
gejaagd in ijltempo de reserveband oplegde.
We haalden
de luchthaven
nog binnen het vooropgestelde
tijdsschema en
ik gaf de man 500 roepie in plaats van de
afgesproken 400.
Met dank aan :
-DP Poddar, mijn inspirator en mede-organisator
-Bart Massart, mijn co-fotograaf en mede-teacher
-de fotograaf van IITD
Geen opmerkingen:
Een reactie posten