Was ze inderdaad
zo mooi dat koning Salomo bij haar
bezoek zo'n 3000 jaar geleden recht in zijn hart door cupido getroffen
werd?
Toen ze zijn
niet aflatende
avances bleef afslaan, stelde hij
haar voor om een nacht in zijn paleis te verblijven.
Ze werd
een andere slaapkamer toegewezen
op voorwaarde
dat ze niets dat in zijn paleis aanwezig was, tot haar bezit zou nemen.
Na een feestelijk banket, doelbewust gekruid
met stevige specerijen
en veel zout, kreeg de koningin van Sheba 's nachts vreselijke
dorst.
Ten einde
raad werd ze in zijn kamer gedreven en
dronk, waarop
ze door Salomo werd berispt
dat ze haar belofte had
gebroken.
Ze
keerde zwanger
naar Aksum terug
en gaf geboorte aan Menelik I die pas op volwassen leeftijd
werd ingelicht
over wie zijn vader was
Het verhaal
was te mooi om niet waar te zijn, dachten we toen we vanuit de Simien Mountains de mythische stad
naderden.
Volgens saaie
historici dateert
de eerste echte civilisatie
in de hoorn van Afrika rond 1500 voor Christus.
In Yeha,
een vestiging
ongeveer 60
km ten noordoosten van
Aksum, bezochten
we de ruïnes van de Grote Tempel en het kasteel “Grat
Be’al Gebri” respectievelijk uit de zevende en achtste eeuw voor Christus.
Ze
verwijzen naar
de Pre-Aksumitische civilisatie die ongeveer 500 jaar voor Christus in de Afrikaanse hoorn
ontstond door
een sterke integratie van
Arabische en
Afrikaanse culturen
rondom het zuiden van de Rode Zee.
Zowel het Ethiopische Ge'ez als Arabisch en Hebreeuws zouden afgeleid zijn van het Jemenitische Sabeaans schrift.
Zowel het Ethiopische Ge'ez als Arabisch en Hebreeuws zouden afgeleid zijn van het Jemenitische Sabeaans schrift.
In Aksum vonden drie landbouwers in1988
een steen met inscripties in Sabeaans, Ge'ez en Grieks, de courante handelstaal
uit die periode.
De
steen zou dateren
van rond 340 na Christus en hij
vermeldt de
militaire overwinningen
van de toenmalige koning
Ezana op zijn vijanden en rebellen.
Rond
550 AD controleerde
hij een koninkrijk, gaande van de Ethiopische bergen tot de woestijnen van Arabië en kon hij concurreren met
de rijken van Perzië en Byzantium.
Hij trok zich terug in het Abba
Pentalewon monasterium waar hij zijn leven verder sleet als monnik in gebed.
“Queen of Sheba’s Bath” alsook het Dungur
paleis net buiten Aksum, worden ten onrechte toegeschreven
aan de Koningin van Sheba. die ongeveer
1500 jaar
eerder zou
geleefd hebben.
Er was diep
gegraven om
de fundamenten
te vinden van 3000 jaar oud paleis onder de bestaande
ruïnemuren.
Een dichtgegroeide
kuil was het enige
restant van
zijn vermetele
poging doch anderzijds gaf de gids aan dat
het echte paleis misschien wel enkele honderden
meters hoger op
de rots was gebouwd.
“Maar in Aksum”, zo zei hij: “leven de mythes
en de mysteries en de wetenschap heeft nog een eeuwigheid nodig om hen tegen te spreken.”
Een vermoedelijk
even saaie onderzoeker, Thomas
Kivisilt, beweerde recent
in the American Journal of Human Genetics dat het genoom van sommige Ethiopische
populaties opvallend
veel gelijkenis
had met het genoom
van mensen in Israël en Syrië.
Deze Ethiopische
populaties zouden
zich zo'n 3000 jaar geleden met niet Afrikaanse
groepen hebben
gemixt en dat komt overeen met het moment waarop Salomo en
de koningin van Sheba elkaar zouden ontmoet hebben.
Hij ontdekte
dat sommige Ethiopiërs een genoom hebben
dat voor 40-50% sterk leek op dat van populaties buiten
Afrika terwijl
de overige helft meer gelinkt was aan het Afrikaanse continent. En die 50% leek meer op het genoom van populaties in Egypte, Israël en Syrië dan wel dat van aangrenzende
volkeren in Jemen en Arabië.
Het
strafste maar
meteen ook het
minst geloofwaardige
mysterie van Aksum was hun conservatie van de Ark van het Verbond.
Enkel één
monnik mocht
de plaats betreden waar de Ark zich bevond en sloot zich zo ongeveer op in het schrijn voor de rest van zijn dagen totdat er na zijn dood een opvolger werd
aangeduid.
Het onttrekken
van de zogenaamde Ark
aan elke geïnteresseerde of wetenschapper
die de historische echtheid
zou willen
verifiëren,
maakte het mysterie groter maar de credibiliteit
kleiner.
In de onmiddellijke buurt
stond de Kathedraal van de Heilige Maria van
Zion, het belangrijkste bedevaartsoord voor christelijk Ethiopië.
De oorspronkelijke kerk was vermoedelijk
gebouwd door koning Ezana en is vernield in de 9de eeuw.
Nadien werd ze herbouwd en weer vernield
en de huidige kerk dateert van de tijd van keizer Fasiladas.
Enkel Yannick en ik waren welkom en we
vergaten een tip te betalen aan de man die het gordijn
opzij hield om naar de schilderijen te kijken.
Om ook vrouwen te laten participeren
in de mystiek van deze plaats,
had Haile Selassie In de jaren ‘60 een grote Kerk
laten bouwen, die vermoedelijk vooral bedoeld was om zijn naam en keizerschap te liëren aan de Aksumitische
traditie.
Boven dit epicentrum
van de christelijk-orthodoxe geloofstraditie van Ethiopië, verhieven zich aan de andere kant van het plein twee
reuze-obelisken die deel uitmaakten van het “noordelijk Stelae veld”.
Samen
met 64 andere soortgenoten
vormden ze een reminiscentie
aan de voorchristelijke Aksumitische beschaving rond de 3de en 4de eeuw AD.
Getuige van het zogenaamde paganistisch
geloof, zijn de halve maan vorm en de rondeplaat die verwijst naar de verering van de zon.
De grootste,
de zogenaamde stele 1, ook gekend als koning Ramhai
stele, ligt
aan gruizelementen vanéén.
Volgens sommigen heeft de vernieling te maken met de bekering van het Aksumitische Rijk door het christendom (dat al dan niet met een rechtstreekse interventie van God), volgens anderen was het een megalomaan project waarbij men architekturaal teveel aandacht besteedde aan de top van de zuil en de vereisten voor de basisplaat had verwaarloosd.
Volgens sommigen heeft de vernieling te maken met de bekering van het Aksumitische Rijk door het christendom (dat al dan niet met een rechtstreekse interventie van God), volgens anderen was het een megalomaan project waarbij men architekturaal teveel aandacht besteedde aan de top van de zuil en de vereisten voor de basisplaat had verwaarloosd.
In
de grafkamer of het mausoleum had men 10 tomben gevonden waarvan er 4
door archeologen waren opengemaakt doch ze bleken compleet
leeg te zijn.
In
de Tombe van de Valse deur even verderop, vond men een granieten sarcofaag
(gesloten uit één stuk) die hol bleek te zijn als men ze
percuteerde terwijl de grafkamer ernaast was leeggeroofd vanuit
een gat in de muur.
De tweede stele (24,6 m hoog en 170 ton zwaar) zou tussen de 10 en 16e eeuw gecollapsed
zijn en in drie stukken gebroken.
In
1937 werd
ze bij de Italiaanse bezetting
door de mannen van Mussolini weggebracht naar Rome en neergezet op de Piazza Di
Porta Capena.
Daar bleef ze tot 2005 vanwaar ze na tientallen jaren onderhandeling
terug werd overgeshipt naar Aksum en op zijn originele
plaats weer
opgebouwd.
Stele 3 is een meter kleiner en werd ontdekt door Henry Salt, een Brits reiziger in
1805, die ze beschreef als het meest bewonderenswaardig,
meest perfecte monument van zijn soort.
Gedurende 15 eeuwen had en heeft deze
stele alle wetten van
zwaartekrachtverval en vernielzuchtige
tendenzen overleefd
en ze werd
het paradoxaal genoeg
genoemd naar de eerste christelijke koning
Izana.
Was het historisch juist dat het
christendom in Ethiopië werd binnengebracht door een zeker Frumentius, in Ethiopië
beter bekend onder de naam Abuna Selama die
vanuit Libanon
samen met zijn broer
Edesius op boottrip was vanuit Griekenland via de
Rode Zee naar Ethiopië.
Eens aan land werden alle inzittenden
gedood behalve de 2 broers die als slaven
overgebracht werden naar de koning van Aksum.
Ze wonnen het vertrouwen van de koning
en ze herwonnen hun vrijheid en toen de koning stierf, smeekte de koningin haar
te helpen in de opvoeding van haar zoon en toekomstig koning Ezana.
(al is
er door de saaie beweerd dat er reeds voordien christelijke
handelaars In
Ethiopië actief
waren).
Een eeuw later landde een groep van rondtrekkende
monniken vanuit
de Levant in Ethiopië. Ze waren bekend als de "negen Heiligen"
die op verschillende plaatsen
kerken bouwden
en de bevolking imponeerden met magie en spectaculaire stunts
waardoor de
adoptie van
het Orthodoxe
Christendom definitief
werd ingebed.
Debre
Damo, één van de
meest bekende
monasteries, opgericht
door Abuna Aregawi, bevindt zich vlakbij de Eritrese grens boven een zogenaamde "amba "of opgestuwd plateau.
Het was God zelf die Abuna een reuzeslang ter
beschikking stelde
om hem via haar staart op de top
te deponeren
Ook vandaag
Is het monasterium enkel bereikbaar via een
klimpartij met
een touw en
dan
nog alleen maar voor het sterke geslacht.
nog alleen maar voor het sterke geslacht.
In die periode werd de bijbel ook voor
het eerst vertaald van het Grieks naar de Ethiopische geschreven taal Ge'ez.
De eerste
schriftelijke evidentie
van het Koninkrijk
Van Aksum dateert van de eerste eeuw AD maar op dat ogenblik was zijn faam en invloed al zo uitgesproken
dat het ontstaan ongeveer
een half millennium
eerder wordt
gesitueerd wat trouwens wordt bevestigd door recente
archeologische ontdekkingen.
Aksum
dankt vooral zijn belang aan zijn ligging op het kruispunt van heel wat commerciële routes
met in het
noordwesten Egypte, in het westen de Soedanese grens met de rijke goud-producerende
laaglanden,
in het noordoosten
het huidige Eritrea met de
Aksumitische haven Adulis die toegang gaf tot Arabië en via de Rode Zee ook noordelijk naar
de Levant
en zuidelijk in de richting van India.
Het
uiteindelijke verval
van Aksum rond 700 na Christus
was vermoedelijke te wijten aan een deterioratie
van hun vruchtbare landbouwgronden maar meer waarschijnlijk aan
het verlies
van zijn centrumpositie in
de handel
rond de Rode Zee ten voordele van Arabische Moslimgroepen.
We waren wat beschroomd geweest om onze Tigray
gidsen uitleg te vragen over het mysterie van de centrale regering in Addis
omwille van het geheim karakter van onze missie waardoor we ons tegen wil en
dank, samen met de Omoro en de Amhara, in de underdogpositie hadden genesteld.
.
's Avonds in het
hotel in Aksum raakten we aan de praat met een Noor die als kind gewoond had in Debre Zeyit, ten zuiden van Addis, en
nog gebogen had voor keizer Haile Selassie.
Hij vertelde
dat er de dag
voordien 21 van 30 ministers ontslagen waren en
twee belangrijke
posten waren toegewezen aan vertegenwoordigers van Oromo.
"De
belangrijkste posities
in de regering en het leger zijn in handen van de
Tigrey-mensen maar
ze hebben hun
vazallen bij de
verschillende stammen
die hen niet veel in de weg zullen leggen en daar ook voordeel bij hebben."
"Maar als de oppositie niets voorstelt of schatplichtig
is aan het regime, met wie praten ze dan?" vroeg Caroline opnieuw.
"Goeie vraag ", zei de man: "Dit regime is eigenlijk geen zier beter dan het Mengistu-regime. Vlak na de revolutie zijn er altijd
mooie redevoeringen
en beloftes
maar binnen de kortste keren imiteren ze het gedrag van degenen tegen wie ze gevochten hebben. Ook in dit regime zijn al duizenden mensen
omgebracht."
Wat
is er enkele maanden
geleden gebeurd tijdens een ceremoniefeest
in Lake Hora
bij Debre Zeyit ten zuiden van Addis Abeba?
Volgens officiële bronnen zijn er 50 mensen vertrappeld toen de politie met
traangas schoot maar volgens anderen schoot
de politie met scherp en waren er 400 doden
Deze spontane
escalatie van
frustratie en geweld.is precies het resultaat van een politiek waarbij
je elke tegenspraak de kiem in smoort en dus ook geen overleg
kunt plegen of voeling krijgen met wat er leeft in grote delen van de bevolking.”
“Ik
weet niet wat Angela
Merkel gezegd”,
kwam de Noor tussen, :”maar dat ze vlak voor de noodtoestand
een bezoek bracht aan Ethiopië, heeft de leiders misschien
ook wel geïnspireerd om
wat concessies
te doen "
"Vraag is of het symbolisch is dan wel zal leiden tot een echte dialoog
en duurzame
stabiliteit. "besloot Yannick.
Tot midden de jaren 60 waren de "in rots uitgehouwen kerken
van Tigrey" enkel gekend door de plaatselijke bevolking
Historici
situeren de bouw
tussen de 9de en de 15de eeuw AD wat "de in rots uitgehouwen
Tigrey kerkjes"
zowel ruimtelijk
als in de
tijd situeert tussen de Aksumitische en
de Lalibela-tijd.
Er zaten vier oudere Ethiopiërs het plaatselijk
bier te drinken toen we de trap opklommen als
enige set toeristen in de late namiddag.
Ik werd uitgenodigd, zeg maar aangepord
om het distillaat van
de plaatselijke
graansoorten te proeven uit een vuile beker
met koffiebruin vocht
dat ik niet zonder enige afkeer met mondjesmaat naar binnen spoelde.
Ook om
een tweede aanbod af te slaan was ik niet assertief genoeg
maar dan hield ik het lokale brouwsel voor bekeken (mijn darmen achteraf niet…).
Het kerkje zelf was zogenaamd
semi-monolithisch, dit is : “uitgehouwen
binnen een rotsblok maar er niet van gescheiden.”
De
rotsstenen zuiltjes, het afgebladerd
soms verrot dakgebinte, de overrijpe fresco's en de trommels die stil lagen te genieten in de
zon, evoceerden een abra cadabra sfeer.
Even verderop stopten we midden op een ijzeren brug omdat er een groot gat is was.
Twee jongens depanneerden ons met een paar balken en weigerden een tip.Atypisch Zwart Afrika!?
Op weg naar Gerhalta Lodge.
De Lodge was door een Italiaan gedesigned zoals westerlingen denken dat een Ethiopisch hotel er zou moeten uitzien.
Twee jongens depanneerden ons met een paar balken en weigerden een tip.Atypisch Zwart Afrika!?
Op weg naar Gerhalta Lodge.
De Lodge was door een Italiaan gedesigned zoals westerlingen denken dat een Ethiopisch hotel er zou moeten uitzien.
Yannick werd snel verslaafd aan de honingwijn al dan niet vermengd met Campari terwijl Caroline
de propere badkamer en de klasse-handdoeken de wolken inprees en ik mijn maag
een zucht van oprisping
liet maken door
injera in te ruilen tegen tomaten, spinazie, bloemkool en wat puree.
Op weg naar Lalibela
Op weg naar Lalibela
Als Lalibela het
knooppunt was
van het Ethiopisch orthodoxe
christendom, het eindpunt van de tocht vanaf de koningin van Sheba over het rijk van Aksum, vergezeld
van de twee Griekse broeders en de negen heiligen uit Syrië tot over de donkere eeuwen heen, dan was het mysterie van de Ethiopische ziel
alleen maar groter en indrukwekkender
geworden.
Het kleine
antwoord dat
ons in de Lalibelakerken gegeven werd, had een
zee van vragen met zich mee gevoerd.
Wat wisten
we over de koningen van de Zagwe-dynastie die de dominerende macht was in Ethiopië van 1137-1270 na Christus?
Hoe was
ze ontstaan en hoe was ze in verval geraakt toen
op het einde van de 13de eeuw de koningen werden opzijgezet door Yekuno Amlak die
het machtscentrum
verplaatste naar
de historische
provincie van
Shoah meer zuidelijk.
Het
was hij die,
op zijn beurt, zichzelf declareerde
als rechtstreekse
afstammeling van
koning Salomo
en het begin inzette van de zogenaamde Ethiopische
Middeleeuwen waarbij
de volgende 400 jaar
koningen regeerden
in goede verstandhouding met
de kerk terwijl ze voortdurend hun
standplaats veranderden om het hele rijk onder controle te houden.
Toch
zijn hun uitstraling en roem verbleekt bij die van koning
Lalibela (1181-1221 AD) die gedurende 23 jaar met nachtelijke hulp
van de engelen, 11 kerken bouwde uitgehouwen
en gecarved
in de vulkaanrotsen
van het Amharagebied rond het gebergte Abune Yossef.
Omdat de
pelgrimstocht naar
Jeruzalem te
lang en gevaarlijk werd, had Lalibela, al dan niet ingegeven
door een
goddelijke droom, het idee opgevat om een nieuw Jeruzalem te bouwen.
Wetende
dat tegenwoordig
elk jaar met Kerstmis 80.000 pelgrims
naar Lalibela
trekken, lijkt hij in zijn opzet zeker te zijn geslaagd.
Toch gaan historici er vanuit dat een deel van de kerken, vooral van de zuidoostelijke groep,
een paar eeuwen ouder zijn dan de tijd van Lalibela
zelf, wat ze
concluderen uit
de architectuur
en het feit dat sommige kerken
niet zoals in
de christelijke
traditie van
oost naar west zijn georiënteerd.
Het bezoek aan het kerkencomplex
had een hoog Petra-gehalte
met dien verstande dat het bij het Jordaanse wereldwonder
vooral over semi-monolitische gebouwen ging
maar dan wel meer
dan een millenium ouder.
Elke
meter die we tussen en over en onder de rotsformaties
stapten en
klauterden, ontvouwde een ander perspectief en kijk op de kerken, de paadjes en het landschap.
Toen we opmerkten dat er tijdens de hele
klauterpartij geen enkele afsluiting was voorzien om ons te beschermen tegen
een mogelijks fatale val, wees de gids een richel aan waarop zijn vrienden in hun stoute dagen een certificaat van
durf en moed hadden behaald.
Het certificaat van accreditering lag
nog niet onmiddellijk in hun bereik, dacht Yannick.
Even later
leidde de
gids ons door
een 25 m lange pikdonkere gang
waarbij hij ons
een ervaring
wou offreren
die een metafoor moest zijn voor de donkere weg naar het Licht zijnde Christus.
We konden
de kerken betreden, blootsvoets, zonder pet en vrouwen met de
broek wat alleen voor westerse toeristen
was weggelegd
in letterlijke
en figuurlijke
zin.
Sommige
kerken hadden
muurschilderingen meestal op pleister
en vaak verbleekt en uitgerafeld door
de tand des tijds.
De uitgehouwen raampjes in de vorm van
een (haken) kruis…
In schril
contrast hiermee
waren in de
meeste kerken
fel gekleurde religieuze taferelen op canvas opgesteld
vaak naast het al even felkleurig
gordijn als
afscherming voor
het Heilige
der Heilige.
Ook
onze gids vond dat deze kleuren-ratatouille
afbreuk deed
aan de sereniteit en
authenticiteit van
de rotskerkjes.
Toen Caroline vroeg of hij het grote gordijn mocht opzijschuiven, kwam er een gedecideerd neen
met fijntjes
eraan toegevoegd: "Als je sommige priesters
genoeg betaalt,
kan je wel een kijkje nemen behind the
curtain."
We waren getuige
van een korte gebedsdienst
met het klassieke gezang
en nadien
lieten de priesters en zusters van het gevolg zich met welgevallen fotograferen door ons westers clubje
van paparazzi.
Je
moest hiervoor
geen fooi
betalen, had
onze reisgids
gezegd, want het ingangsgeld van 1000 birr ($ 50) was quasi onbetaalbaar voor Ethiopiërs
en mocht gerust beschouwd
worden als een all-in.
Uiteindelijk kregen we nog een verhaal
geserveerd over de diefstal van een kruis dat uiteindelijk in België werd
teruggevonden.
Onze overheid zou het gekocht hebben en
teruggeven aan Lalibela.
Oef…
Yannick vroeg
zich af hoe lang we
nog zouden kunnen genieten van de ontdekking van
een stil en
leeg kerkje
met in de hoek een
wit geklede
priester in
gebed.
Hoe lang
zou het duren
vooraleer er
een grote
busparking zou
nodig zijn om de drommen toeristen
door het complex te jagen met aanschuifrijen en gedrum, luid Amerikaans gekakel en Chinees selfiefeest,
alles geabsorbeerd op een niet aflatende foto-mitraillette.
Of zou
er binnen
10 jaar nog volk durven komen naar Ethiopië als
de stammentwisten
helemaal uit
de hand gelopen zijn en het land verzonken
is in chaos van burgeroorlog
of vreemde overheersing zoals
in de Levant.
"Maar ze zijn alles in
Addis Abeba toch aan het regelen", zei Yannick tegen een inlander die een Amerikaanse
filmploeg vergezelde.
Ze waren
bezig met een interview
van een lokale non die haar levensweg had verbonden met de kerk van Sint Georges, Lalibela's masterpiece.
Misschien
was er naast het Heilige der Heilige, ook een filmconcessie te koop:
als je maar de juiste contacten
had.
Of misschien hadden de Amerikanen gewoon
toelating gekregen
omwille van het
format van hun programma dat niet politiek getint was gezien de broadcast maar voorzien was tegen eind 2017
waardoor de link met de actuele politieke situatie
irrelevant zou
zijn.
"Allemaal fake", klonk het plots een tikkeltje
agressief : "Er
is helemaal
niets veranderd.
Deze regering
is nog erger
dan de Derg.
Weet je wat Desalegn enkel jaren geleden
nog beweerde : “De Ethiopiërs zijn te onderontwikkeld om weloverwogen en
intelligente besluiten te nemen wegens slecht onderwijs en analfabetisme.
Daarom moeten verstandige voormannen het volk leiden.
Nu zegt diezelfde man dat er een dialoog
moet worden aangegaan met de bevolking.”
"Er wordt even slecht en wreed geregeerd als in de communistische periode
", ging de man verder: "maar bij de communisten was
er geen discriminatie op etnisch
gebied.
Door de eeuwen heen en tot voor een
half jaar hebben
de Tigrey en de Amhara het altijd goed met elkaar kunnen vinden.
Ze hebben
altijd elkaar leiders geaccepteerd terwijl de relatie met de Oromo een stuk moeilijker
liep.
Maar de
Tigrey hebben het te bont gemaakt : Gondor is economisch
enorm achteruitgeschoven
ten opzichte van Mekele en de Tigrey hebben
zich recent gepermitteerd hele stukken land van Amhara
in te palmen en de oorspronkelijke bevolking
te verjagen. Men spreekt zelfs van gedwongen
contraceptie.
Hun bewuste politiek om Oromo en Amhara
te verdelen zou wel eens kunnen omslaan naar een militante coalitie tegen het
bewind in Addis.”
"De oprichter van het comité om de gedupeerden
van de Tigrey expansie in Amharagebied, te verdedigen, kolonel Demeke Zewdu, werd tijdens
de opstand in Gonder beschermd door de volksmassa die de wegen blokkeerde naar
zijn woning en bedrijven attaqueerde de een link hadden me de Tigrey.
Uiteindelijk
is hij opgepakt en
zit in de gevangenis van Gondor
waar hij voorlopig veilig is want de Amhara politie zal
hem niet durven toucheren.
"We hebben zelf ook
getwijfeld om
naar hier te komen. We hebben hier en daar ons geïnformeerd
en men zei ons dat alles onder controle
was.”
"Niet zo moeilijk om aan de grens met Soedan wapens te kopen",
antwoordde de Amhara: "de meeste van onze mannen beschikken
nu al over een geweer.
Weet je dat er bij de rellen in Gonder evenveel politie is gedood als burgers, elk een veertigtal.
Mannen die vechten voor hun eigen zaak
hebben altijd een overwicht op huurlingen.”
"Maar ik dacht dat er in Gonder alleen
een betoging
was met auto’s
die in brand gestoken
waren en nog hier en
daar wat staking”, aldus Yannick.
"Dat is een understatement.
Het protest
was overal,
ook hier in Lalibela maar de toeristen kregen vrijgeleide
en konden probleemloos
de wegversperringen
passeren." klonk het Ethiopisch antwoord.
"Facebook ", glimlachte de man: "en het wordt vaak gedirigeerd
vanuit het buitenland. Weet je dat ik een speciale
app heb om te connecteren met Canada want de overheid maakt
er een punt van om alle "gevaarlijke
websites"
te blokkeren.”
Het
verhaal had
een hoog
"Lalibela" gehalte met andere woorden : voor elk antwoord kwamen
er 10 vragen in de plaats. En wat bevond er zich achter het gordijn dat de regering
had opgetrokken:
de Ark van het Verbond of de val van Jeruzalem en de vernietiging van
de tempel?"
Van Lalibela naar Addis , van de
bergtoppen naar het hoogland, van off road naar asfalt, van de Amhara naar de
Oromo en de multitribale smeltkroes van Addis Abeba
We reden de stad binnen met een ommetje via de Entotoberg waar keizer
Menelik II op
het einde van de 19e eeuw zijn
paleis(je) had neergezet.
Het
was zijn vrouw
Taitu die vanuit
haar vertrekken
aan de voet van de heuvel hem aanspoorde
om de nieuwe hoofdstad
(Addis Abeba = nieuwe bloem) bij haar beneden uit
te bouwen.
Menelik,
koning van Shoa sinds 1865, had in 1889
na de dood van
keizer Johannes
met de steun van de
Italianen de troon verworven.
Kort nadien
ontstond er een
dispuut over
artikel 17 van het verdrag tussen
Ethiopië en
Italië waaruit
Menelik uiteindelijk
moest concluderen
dat zijn land zou gedegradeerd worden
tot een Italiaans
protectoraat.
Toen
de lokale
Tigray-stamhoofden
in het conflict de kant van
Menelik gekozen, werden ze afgestraft en Mekele werd bezet
in 1895 maar Menelik shockeerde de internationale gemeenschap
door de Italianen te lijf te gaan en hen in
1895 te
verslaan bij Adwa.
Het
was in de Afrikaanse geschiedenis één
van de weinige veldslagen
die door native inwoners
tegen een koloniale supermacht was gewonnen.
Tijdens
zijn keizerschap
dat tot zijn
dood in 1913 zou duren, werden elektriciteit en telefonie
ingevoerd, bruggen,
wegen, scholen en
hospitalen werden
gebouwd en banken en fabrieken opgericht.
Hij
werd opgevolgd
door zijn jonge kleinzoon
Iyasu die van
Ethiopië een
seculiere staat
maakte en zowel moskeeën
als kerken
liet bouwen.
Toch
waren de clerus en de kerk niet zijn beste vrienden
en toen hij deals begon te maken met de Weimar-republiek en het Ottomaanse
rijk, werd hij afgezet in 1921.
In de opvolgingsstrijd werd
een machtsdeling
afgesproken tussen
Meneliks dochter Zewditu en de zoon van zijn neef
RasTafari.
Deze
laatste had veel
meer beleidservaring
en zette Ethiopië op de wereldkaart door lid te worden van de Volkerenbond.
De hervormingen van Menelik werden
verder gezet en intussen schakelde hij vakkundig zijn tegenstanders
uit waarbij
hij in 1930 niet alleen
de laatste rebellie had onderdrukt maar ook de officiële keizerin
de pijp aan Maarten gaf; of
liever de keizerlijke
staf aan
Haile Selassie, de nieuwe naam voor Ras Tafari.
Zijn oude naam bleef voortbestaan in
een nieuwe religieuze beweging vanuit Jamaica, die, onder impuls van Marcus
Garvey, in de Ethiopische keizer de nieuwe Messias zagen die volgens een oude
Bijbelse profetie uit Afrika zou komen.
Shashemene zou de vestigingsplaats
worden van het Rastafarianisme maar de beweging stierf een stille dood.
Haile
Selassie nam hier wat afstand van maar hij profileerde zich wel tot een politiek
en geestelijke leider die zich met veel vertoon op de nationale en
internationale bühne begaf.
Hij
introduceerde een
nieuwe grondwet
die hem de facto declareerde
tot alleenheerser
met een parlement als
praatbarak onder
zijn soevereine
controle.
In 1935 lokten de Italianen van Mussolini een conflict uit en
ze vielen Ethiopië binnen
vanuit Eritrea.
De Volkerenbond vervaardigde
sancties uit
tegen Italië
maar er was veel onenigheid en
de maatregel
had nauwelijks impact.
Op 30
juni 1936 vluchtte Haile Selassie uit
Ethiopië om zijn
beroemde redevoering
te houden voor de Volkerenbond in Genève maar hij kon
niet verhinderen dat
Ethiopië, Eritrea
en Somalië onder Italiaans
bewind werden
gefusioneerd onder
de naam Italiaans Oost
Afrika.
Geconfronteerd
met verzetshaarden
vanuit heel het land,
reageerde de
Italiaanse bewindvoerder
Rodolfo Graziani met één slogan:. "Elimineer hen".
Op 19 februari 1937 (Yekatit 12
Ethiopische tijd) werden duizenden Ethiopiërs vermoord als wraakactie voor een
mislukte aanslag op zijn leven.
Toen
Italië in 1940 de oorlog verklaarde
aan Engeland,
kreeg het verzet
een boost en op 5 mei
1941, wandelde de keizer met zijn mannen opnieuw
Addis Abeba
binnen.
In
1955 werd het nieuwe keizerlijk paleis afgewerkt terwijl hij zijn tweedehands
schonk aan de universiteit van Addis. Het hoofdgebouw huisvest nu het
Etnologisch Museum met ervoor de trappen van Mussolini helemaal bovenaan
verslagen door de ”Ethiopische Leeuw”.
In 1960 volgde
er een mislukte
staatsgreep vanuit
zijn eigen keizerlijke wacht en protesten met vooral studenten op het voorplan die het grondbeleid aanklaagden, corruptie en ook de hongersnood
van 1972-'74
met 200.000
doden in zijn schoenen schoven.
Internationaal
verloor Ethiopië
krediet door,
tegen de Verenigde Naties in,
in '62 Eritrea in te lijven en
in '64 raakte
het verwikkeld in
een oorlog met Somalië omwille van een
dispuut rond
de Ogaden-woestijn.
Toen in
'73 een militante linkse
groep, de zogenaamde
Derg, TV beelden
etaleerde van
stervende Ethiopiërs
in contrast met
voluptueuze paleisbanketten, kreeg het kabinet de crisis niet meer onder controle en nam ontslag.
Voor een
nieuwe regering
kon worden gevormd, werd de keizer op 12
september 1974 op de achterbank van een Volkswagen geduwd
en in de gevangenis gegooid.
De Derg arresteerde
de vertrouwelingen van het paleis, ontbond
het parlement
en richtte de
voorlopige militaire
administratieve raad
op om het land te besturen.
Haili Selassie zou in '75 overleden zijn
aan de gevolgen van een prostaatoperatie
maar achteraf
bleek dat hij werd gestikt met een kussen.
Zijn stoffelijke resten en die van zijn
vrouw werden opgebaard in 2 keizerlijke tomben in de Holy Trinity Kathedraal in Addis Abeba, waarvan de bouw werd gestart
door Menelik II en afgewerkt onder Haille Selassie, eerder als een monument
voor de overwinning op de Italianen.
We waren getuige van de begrafenis van
een priester.
De sterke man van de Derg, kolonel Mengistu, nationaliseerde banken, bedrijven en fabrieken en hervormde de landbouw zonder veel succes.
De Derg bleef verwikkeld in gevechten met Somalië en Eritrea en raakte onderling verdeeld
met interne
afrekeningen en
executies die
de positie van Mengistu moesten versterken.
“Red terror” werd het handelsmerk voor
zijn repressie met als triest hoogtepunt zijn speech in Addis Abeba waarbij
hij drie flessen met
bloed liet leeglopen met de woorden : "Dood aan de contra-revolutionairen"
Eind jaren '80 ontstond een gewapende bevrijdingsbeweging
vanuit de stammen Afar, Oromo, Somali en in het bijzonder de
Tigray.
Geconfronteerd met dit "Ethiopisch
Revolutionair Democratisch
Front” (later EPRDR) en het “Eritrees Bevrijdingsfront”
en terwijl het land in een financiële catastrofe
was verzeild, verloor
hij ook zijn steun vanuit de Sovjetunie die op hetzelfde moment
aan het desintegreren was.
Mengistu vluchtte naar Zimbabwe
waar hij nog steeds asiel krijgt van zijn goede vriend Mugabe. In Ethiopië werd hij bij verstek veroordeeld
tot de doodstraf.
Mengistu's socialistisch
beleid werd afgevoerd en de
facto werd er
onafhankelijkheid verleend
aan Eritrea.
In augustus
95 werd de Federale Democratische Republiek
van Ethiopië
geïnstalleerd,
een nieuwe grondwet werd gestemd en na
verkiezingen werd een nieuwe regering gevormd onder leiding van Zenawi met een sterke dominantie van de Tigrey stam.
Ook
al hadden Zenawi en de Eritrese president Afewerki
zij aan zij gevochten
tegen de Derg,
in 1997 nam de spanning tussen beide landen toe en een jaar later was het oorlog. Pas in december 2000 werd
een vredesakkoord
getekend in Algiers onder toezicht van de UNO maar de situatie tussen de twee landen blijft gespannen.
De verkiezingen
van 2005 verliepen chaotisch
en intimidatie
en fraude vanuit de regerende EPRDR werd door neutrale waarnemers
gerapporteerd.
Oppositieleiders
en eigenaars van private pers werden gevangen gezet en
bij massaprotesten
in Addis Abeba werden duizenden oppositieleden
gearresteerd en
22 burgers gedood.
In
2006 raakte Ethiopië ook verwikkeld in een oorlog met Somalië vooral met het oog op de bestrijding van de
moslimterroristen van al-Shabaab.
In 2010 werd Zenawi opnieuw verkozen op
een niet al te regelmatige wijze en bleef aan de macht tot hij overleed op 20 augustus 2012.
Toen Addis Ababa twee weken na ons vertrek
zijn zon terug had laten zakken, werden we net voor onze terugreis nog even
vergast op een toeristisch Ethiopisch dansspektakel.
Het waren de shekla-tips op houtskool,
de mahiberawi op injera en de gemberthee die me terugvoerden naar het
platteland met ook zijn thijm, eucalyptus en de wierook in de rotstenen
kerkjes.
Een commandosluiprit door de
Mercato-wijk herinnerde mij aan het genot van de riekende marktjes.in de
bergdorpjes van de Amhara.
Hoe zou ik de geur, de smaak, de natuur,
de cultuur en het hedendaagse leven van Ethiopië kunnen onderscheiden van dat
van een doorsnee Zwartafrikaans land?
Was het de dominantie van het hoogland
en de bergen afgegrensd door de Riftvallei en uitdeinend in woestijngebieden
naast Soedan en Somalië?
Waren het de mythen die een strijd
uitvochten met de evidence based history die Ethiopië dan toch in consensus hadden
doen postvatten als een vroege, invloedrijke beschaving ver voor hun Afrikaanse
buren.
Was het de ortodox-christelijke
traditie, hiermee verbonden en de vermenging van judaïsme, christendom, islam
en animisme die het zijn specifieke identiteit had vorm gegeven?
Stond Ethiopië voor of achter in de
ontwikkeling van infrastructuur, onderwijs en gezondheidszorg? Ze zijn ook niet
het enige Zwartafrikaans land dat samenwerkt met Chinezen voor de aanleg van
wegen, met Westerse archeologen voor de zoektocht naar hun geschiedkundige
wortels en met tal van internationale ngo's voor ontwikkeling en advies.
Misschien was het ook weinig uniek in
Afrika wat betreft de steeds weerkerende tribale spanningen, de gebrekkige
democratie en het ontbreken van vrije meningsuiting.
Toch leek Addis Abeba zich te hebben
ontwikkeld tot feitelijke hoofdstad van Zwart Afrika en tot een decennium
geleden, leek het regime een voorbeeld van stabiliteit, gestage economische
groei en een goede tolerantie met betrekking tot geloof en etnie.
Is deze grand cru zijn aroma aan het
verliezen in een sterk verzuurde sfeer van discriminatie en autoritair beleid?
Een vrouw
die Ethiopië
terug op de wereldkaart
zet niet alleen
als een uniek werelderfgoed
waar als een Afrikaanse natie
waar mensen met een verschillende achtergrond duurzaam naast
elkaar kunnen
wonen.
Een gemeenschap waar de Ethiopische
vrouw haar huidige tweederangsrol kan overstijgen en zo een eigen positie kan
verwerven binnen de lokale en bredere gemeenschap.
Waiting
for the parfum of a new queen of Sheba...
Met dank aan :
-Jean-Bernard Carillet, auteur Lonely Planet
-Mohammed Adem, onze chauffeur en gids www.awesomeethiopiatour.com
-Karin Haustermans, mijn co-fotograaf en (reis)partner
Geen opmerkingen:
Een reactie posten